OK, kanskje på tide å få litt fakta inn i tråden. Jeg tror AIR CARRIER ACCESS ACT OF 1986 er et godt utgangspunkt, selv om det ikke direkte gjelder i Europa, men jeg vet at EU har en del av de samme reglene. Jeg har også i flere år vært FAA-serifisert CRO (Complaint Resolution Officer), så jeg har også litt erfaring med dette.
Kjernepunktet er vel dette, hvor jeg tror EU-reglenes ordlyd er omtrent likedan:
Carriers may require the following individuals to be accompanied by an attendant:
* A person traveling on a stretcher or in an incubator (for flights where such service is offered);
* A person who, because of a mental disability, is unable to comprehend or respond appropriately to safety instructions from carrier personnel;
* A person with a mobility impairment so severe that the individual is unable to assist in his or her own evacuation from the aircraft;
* A person who has both severe hearing and severe vision impairments which prevent him or her from receiving and acting on necessary instructions from carrier personnel when evacuating the aircraft during an emergency.
Jeg har uthevet avsnittet som vel her er in question. Nøkkelordet her er 'assist'. Hvis personen er førlig nok til selv å kunne hjelpe til, er det ingen grunn til å nekte transport eller kreve eskorte. Slik praktiseres bestemmelsen her borte, og det selskapet som får klage på ikke å følge det, kan vente seg en saftig bot.
Fly med mer enn 60 seter påkreves å ha en stol ombord for å kunne assistere med bevegelse ombord (les: toalettbesøk) og for fly bygd etter 1992 (eller ved kabinombygging) påkommer det ytterligere krav.
Norwegian seifer vel på sikkerhetssiden, og ikke noe galt med det, men de stiller seg åpne for hugg for alle mulige saksøkninger. Jeg kjenner ikke de europeiske reglene, men har de tenkt å befly USA, er dee nødt til å følge også de amerikanske reglene på disse rutene, så de kan like gjerne lære seg reglene nå ... For DY må også sertifisere noen av sine ansatte som CRO'er.
Et greit sammendrag av bestemmelsene her, og link til hele loven:
http://www.disabilitytravel.com/airlines/air_carrier_act_details.htm