Når "the shit hits the fan" er jeg ikke i tvil om hvilket crew jeg ville hatt til å lede evakueringen og evt hjelpe de skadde ut.

Og kommer fra hvilket selskap? Bare så jeg kan sikre meg neste gang jeg flyr:fly
Når "the shit hits the fan" er jeg ikke i tvil om hvilket crew jeg ville hatt til å lede evakueringen og evt hjelpe de skadde ut.
Det blir kanskje feil å utføre en funksjonstest, men å nekte en så oppegående person å reise er for meg ubegripelig. Ser ut som at det er enkelt å gjemme seg bak ordet sikkerhet, selv om jeg skjønner at man ikke kan sende enhver HC ut på tur alene. Go SAS !
Hva skulle DY ha å tjene på å nekte en person å fly om de ikke mente at det reelt sett kunne være et sikkerhetsproblem?
Jeg skjønner det slik at den aktuelle personen har egenskaper som kanskje gjør det uproblematisk, men hvem er det som evt skal avgjøre hvem som kan fly eller hvem som ikke kan fly?
Sak i Bergens Tidene i dag om temaet
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Aldri-mer-Norwegian-1204641.html
Disse 90 sekundene blir for meg et heller uinteressant tall i diskusjonen siden det meg bekjent er et sertifiseringskrav med halvparten av utgangene blokkert og ingen PRMs, kun folk i forskjellig alder. Hvordan vil en virkelig evakuering med PRMs vil se ut selv om de har ledsager?
På nettsidene skriver selskapet at «Passasjerer må være i stand til å ta seg til nødutgangen ved en eventuell evakuering» for å kunne reise uten ledsager.
Om det behøves ledsager, må det bestilles og betales full ekstrabillett for vedkommende.
Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, bekrefter reglene selskapet har på sine nettsider, men synes ikke reglene ekskluderer alle rullestolbrukere.
- Det er mange rullestolbrukere som fint kan reise alene. Mange er i stand til å komme seg til nødutgangen på egen hånd, og vi har ulike graderinger av rullestolbrukere for å finne ut om de behøver ledsager eller ikke, sier hun.
Brandvik er uenig i at mange i rullestol vil klare å komme seg til utgangen selv.
- De færreste som sitter i rullestol vil være i stand til å komme seg til en nødutgang på egen hånd, mener hun, og bruker seg selv om eksempel.
Reglene krever at et passasjerfly skal kunne evakueres i løpet av 90 sekunder.
Som sagt - det er fabrikantens sertifiseringskrav. For operatørene er det ikke noe slikt krav ... de skal 'bare' få alle ut raskest mulig gjennom tilgjengelige nødutganger.
At SAS og Norwegian slår hverandre i hodet over eteren med denne gruppen, synes jeg ikke akkurat er å si: Velkommen ombord!
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.