Når vi snakker WCHC, altså pax som må løftes inn/ut av setet, kan jeg ikke se hva en ledsager vil kunne hjelpe til med hva gjelder toalettbesøk etc. Mange av disse passasjerene er komplett umulig å få inn og ut av toalettet i det hele tatt.
Det er mange fine regler som finnes, men man må se hva som skjer i realiteten. Hvor mange klarer å slepe 100kg+ opp en trang midtgang? Og hva hvis en pax velger å velte seg ned i midtgangen i et forsøk på å komme seg ut ved en nødsituasjon? En C/A per passasjer gir ingen mening!
Jeg synes det er fint Handicapforbundet bygger opp og tar vare på rettigheter til handicapede. PRM-assistanse er vel den eneste gebyrfrie tjenesten igjen hos Ryanair? Samtidig må forbundet se sine medlemmers behov i sammenheng med andres behov. Det er ingen menneskerett å ta rutefly - og det bør heller ikke bli det.
I mine øyne tar ingen av flyselskapene feil her. SAS' løsning fungerer til det daglige, men jeg synes det er synd at man ofte må ta i bruk dispensasjoner for å ta det med disse passasjerene. Btw: Ingen kan ha tenkt på "universell utformingen" ved innkjøpet av CRJ900. Med disse trappene er bæringer rene marerittet!