Norwegian - der gebyrene hagler

Den "forsikringa" Ellingsen snakker om det var ny for meg.

Skal kunden betale DY penger for å være sikker på at DY ikke må ut med erstatning. Selger man gjennomgående billetter så er man da forpliktet til å få kunden fram til endeholdeplassen - og blir det forsinkelser og slikt trer da vel EU-reglene inn?

Blant annet har vi økt vekten for håndbagasje til 15 kilo slik at man får mulighet til å droppe den vanlige bagasjen og dermed det gebyret, sier Ellingsen.

Jeg trodde denne var satt ned til 10 kilo? Norwegian Sverige opererer i alle fall med ti kilo som grense.

Sjekka den siste turen jeg hadde med Norwegian (slutten av mars), og på billetten der står det 15kg.

2. Bagasje

2.1. Håndbagasje

Det er tillatt med kun ett kolli kabinbagasje per person. Maksimum vekt er 10 - ti kilo. Maksimum størrelse er 55 x 40 x 23 cm. Nye sikkerhetsregler for håndbagasje – les mer.

DY har ikke helt kontroll på hvor mye håndbagasje man kan ha med. Man får oppgitt 10 kg, men på billetten står det 15 kg, og når man sjekker inn på automaten står det 15 kg, og da jeg fløy hjem fra sydligere strøk i helga ble det også oppgitt til 15 kg. Så da tok jeg med meg 12,5 kg :)

norwegian begynner å ligne mere og mere på ryanair når det gjelder avgifter og service, de skal ikke ha betalt for bilettene men ta betalt på alt mulig annet som gjør at det ikke blir noe billig biletter når alt kommer til alt:(

og oppstår det uregelmessigheter da er plutselig selskapet helt uten forpliktelser!
forsikring så sikrer deg plass på neste fly ved kannselering etc? MAKAN TIL FREKKHET!

Bagasjegebyr pr. strekning står ganske godt forklart når billetten bestilles.

Du kan sjekke inn inntil 2 x 20 kg bagasje og 1 kolli koster 30 kr (faktisk ganske billig for 40kg der du på andre selskap må betale +40kr pr kg for det som er over 20)

Etter fusjonen med Flynordic ble bagasjevekten på håndbagasje satt til 10 kg (noe informasjonssjefen nok har fått med seg nå :) )

Denne forsikringen har jeg ikke hørt noe særlig om, men alle kundene får samme gode hjelp og service når det gjelder ombookinger pga mistet korresponderende fly eller kansellering. (Kansellering skjer heldigvis veldig skjeldent hos DY)

På Gardermoen vil det fra Juni komme servicesenter på både innland og utland for å kunne hjelpe og informere kundene enda bedre.

Jeg og alle mine kollegaer i Norwegian, Røros Flyservice og Norport er til for kundene og for at de skal få en så positiv reiseopplevelse som mulig med Norwegian.

Last edited:
Herrjeminee....

Norwegian og Gebyrer... En flybilletter tur/retur int. med 1 kolli

Ticket-pris 1 stykk Bagasje 60 NOK

Lufthansa og Gebyrer... En flybilletter tur/retur int. med 1 kolli

Ticket-pris + 10 Euro Ticket Service Charge (~80 NOK) + fuel surcharge som varierer

SAS, Wideroe og mange andre selskaper krever inn lignende Gebyrer. Höyden varierer, WF er mere pax-vennlige enn SAS og krever bare 50% av dette SAS krever om du bestille eksakt det samme billett.
Den ene kaller dette Ticket Service Charge (TSC), de andre tilknytter gebyrer til en mer logisk ting som bagasje, reservert seteplass etc pp. Mens ingen er tvunget a reservere en spesielt plass pa forhand. Og ingen tvinger deg heller a ta med bagasje. Det selskaper tilbyr er först og fremst transport av personer, deretter frakt (bagasje). Spesielt de Lavpris-aktörer fokusserer med sitt prismodell enda mere pa a kunne tilby den laveste mulig pris, som vil medföre at de vil skille ut alt annet fra den egentlige saken, nemelig person-transport.
Jeg har ikke enna klart hvorfor jeg ma betale en gebyr til Lufthansa for faktum at jeg bruker min tid, min computer, mitt papir etc for a bestille og trykke ut en billett hos dem. Faktisk har jeg bedt Kundesenteret a opplyse hvor denne store Service er - slik at jeg kan jeg benytte meg av denne "store gleden" som er verd 10 Euro og oppleve dette fra A til Å. Sa lenge har den blae kranich ikke kommet med en svar. Hallo Hansa, jeg venter forsatt!!!

Jeg vet at vi har i denne forum med Farmer en mann fra fag som kan sikkert gi meg svaren.

For meg personlig er fasiten klart.
Uansett hva de sier, de alle har Gebyrer. I USA melker de pax'ene via 2nd bag og ombestillings-gebyrer. Samme begynner i Europa na, LH krever 50-150 € for ombestilling/omskriving av billetter. Dette er - personlig talt - en frekkhet. Da kan man avbestille billettene, ta refusjon av tax & flyplassgebyrer og bestille pa nytt.

Og - personlig oppfatter jeg det som mere aerlig a knytte en gebyr til noe om er klart synnlig til passajer. Reiser jeg uten bagasje med Norwegian, betaler jeg det ikke. Mens hvor skal jeg bestille kampanjepriser fra LH og unnga denne TSC om det heter LH Sales stock only?

Jeg har ikke enna klart hvorfor jeg ma betale en gebyr til Lufthansa for faktum at jeg bruker min tid, min computer, mitt papir etc for a bestille og trykke ut en billett hos dem. Faktisk har jeg bedt Kundesenteret a opplyse hvor denne store Service er - slik at jeg kan jeg benytte meg av denne "store gleden" som er verd 10 Euro og oppleve dette fra A til Å. Sa lenge har den blae kranich ikke kommet med en svar. Hallo Hansa, jeg venter forsatt!!!

Jeg vet at vi har i denne forum med Farmer en mann fra fag som kan sikkert gi meg svaren.

Svaret er veldig enkelt: før betalte du dette. Da gikk pengene til å dekke en haug med administrasjon av papir hos selskapet. Med å gjøre alt dette online så har selskapet i praksis fjernet en haug med rutine-jobber og administrasjon og manuelt arbeide fra sine rekker og lempet alt på den inviduelle bruker.

Slik verden er nå får LH og andre de input de trenger direkte i elektronisk form og alt man må gjøre er å koble sammen de rette systemene og det å prosessere og administrere dette for dem er nå ganske automagisk.

Hvorfor koster det enda den dag i dag penger? Fordi nå er ikkekostnaden deres en haug med folk som jobber med å administrere et papir-velde, men en IT-avdeling (intern eller ekstern) som nå lager disse systemene, og all software og hardwaren disse systemene bruker.

I praksis: selskapet har kvittet seg med en hel haug manuelt arbeide og administrasjon, lempet det ut til den inviduelle brukeren, men betaler ikke langt unna det samme for å ha de automatiske systemene som hjelper dem.

Samme ser du med nettbanker, offentlig forvaltning som feks altinn.no, og alt mulig av netthandel.

Wine some, loose some.

-A

Mye av poenget her er vel at gebyrene hos Norwegian kommer som egen transaksjon. For én reise med bagasje og setereservering blir det da 3 transaksjoner. Det gjør det ikke hos SAS og LH, der får du 1 regning som inkluderer alle gebyrene.

Svaret er veldig enkelt: før betalte du dette. Da gikk pengene til å dekke en haug med administrasjon av papir hos selskapet. Med å gjøre alt dette online så har selskapet i praksis fjernet en haug med rutine-jobber og administrasjon og manuelt arbeide fra sine rekker og lempet alt på den inviduelle bruker.

Slik verden er nå får LH og andre de input de trenger direkte i elektronisk form og alt man må gjøre er å koble sammen de rette systemene og det å prosessere og administrere dette for dem er nå ganske automagisk.

Hvorfor koster det enda den dag i dag penger? Fordi nå er ikkekostnaden deres en haug med folk som jobber med å administrere et papir-velde, men en IT-avdeling (intern eller ekstern) som nå lager disse systemene, og all software og hardwaren disse systemene bruker.

I praksis: selskapet har kvittet seg med en hel haug manuelt arbeide og administrasjon, lempet det ut til den inviduelle brukeren, men betaler ikke langt unna det samme for å ha de automatiske systemene som hjelper dem.

Samme ser du med nettbanker, offentlig forvaltning som feks altinn.no, og alt mulig av netthandel.

Wine some, loose some.

-A

Dont't you miss totally the point here?

Billetten er nödvendig for a gjennomföre reisen. Om dette er en elektronisk billett er ikke, du ma ha en billett. Du kan ikke reise uten billett / reserverings-code.

Dette er dermed en integrert del av produktet, som her prises enkelt. Og da ma man spöre "Hvorfor?". Reiser du med buss, betaler du billetten, mens betaler du ekstra for utstilling?
Hva betaler du da du kjöper en flyreise. Alle tjenester som er relatert til transport av person. Er billetten nödvendig, tvingende nödvendig (som handling eller fuel) sa ma det vaere med i prisen.

Forövrig er det slik at disse enorme IT systemer ble oppbygd av flyselskapene for a spare penger. Og na melker de sine pax pa dobbelt mate. Dette er ikke bare uaerlig, dette er - fra min sikt - umoralisk vei a drive business. Det ma for noen vaere clever eller smart. Mens i grunn er dette stjeling fra kundenes lommeboker.

Mye av poenget her er vel at gebyrene hos Norwegian kommer som egen transaksjon. For én reise med bagasje og setereservering blir det da 3 transaksjoner. Det gjør det ikke hos SAS og LH, der får du 1 regning som inkluderer alle gebyrene.

Jeg skjønner ikke dette. De gangene jeg hare reist med DY i det siste så har jeg booket billett, plass og baggasje. Såvidt jeg kunne registrerer så var hele summen inkludert i reisekvitteringen, men det er mulig jeg husker feil. Om det kom som 3 ulike transaksjoner på kredittkortet vet jeg ikke, men det er forsåvidt ikke noe problem.

Forövrig er det slik at disse enorme IT systemer ble oppbygd av flyselskapene for a spare penger. Og na melker de sine pax pa dobbelt mate. Dette er ikke bare uaerlig, dette er - fra min sikt - umoralisk vei a drive business. Det ma for noen vaere clever eller smart. Mens i grunn er dette stjeling fra kundenes lommeboker.

Men dette er vi da skjønt enig om?

-A

Bestilte 2 billetter tur/retur med bagasje og reservert sete fra Norwegian. Hver og en av disse tingene kommer opp for seg i nettbanken. Hadde vært mye greiere med en transaksjon, så ser alt mer oversiktelig ut. Det første jeg tenkte når jeg så i nettbanken var et her ble kortet missbrukt.
4 for billetten, 4 for bagasjen, 4 for sete. 12 forskjellige trekk fra kortet

Det at det blir så mange forskjellige trekk fra visakortet er uheldig. Her burde Norwegian IT finne bedre løsninger.

Jeg skjønner ikke dette. De gangene jeg hare reist med DY i det siste så har jeg booket billett, plass og baggasje. Såvidt jeg kunne registrerer så var hele summen inkludert i reisekvitteringen, men det er mulig jeg husker feil. Om det kom som 3 ulike transaksjoner på kredittkortet vet jeg ikke, men det er forsåvidt ikke noe problem.

For de som (er så dumme og) har gebyr pr. transaksjon er det jo et problem

Back