Norwegian bestiller 222 fly

Ryanair var vel ikke helt heldige med sin variant av denne løsningen, de har jo hatt litt problemer med å bli kvitt maskinene når de ønsket. Vi får håpe DY er dyktigere/heldigere.

Så vidt jeg har forstått, er problemet til Ryanair at kjerrene deres er så fullstendig ribbet for utstyr (de har for eksempel ikke solskjerming, og knapt nok galley) at de rett og slett ikke er attraktive på bruktmarkedet. DYs maskiner er vel i motsetning nokså normalt utrustet i kabinen, og med en del tilleggsutstyr på flight deck.
 
Gratulerer så mye... Nå forstår jeg hva NAS står for, Norsk Alt Sammen, før hadde vi Svensk Alt Sammen.... Men vil det selskapet eksistere lenger dersom dette går i boks ??? Kan umulig være plass ,,???
 
Gratulerer så mye... Nå forstår jeg hva NAS står for, Norsk Alt Sammen, før hadde vi Svensk Alt Sammen.... Men vil det selskapet eksistere lenger dersom dette går i boks ??? Kan umulig være plass ,,???

Det er iallefall ikke plass i Norge... Flyene skal til utlandet.. første holdeplass Malaga.. flere baser vil tilkomme.. bare å holde seg fast.
 
AA la inn tidenes største fly ordre i Juli og søkte chapter 11 i slutten av november.
Får ikke tro det skjer med selskapet bak tidenes største europeiske fly ordre....
 
Last edited:
Vel, störrelsen av ordren og faktum at de gjorde en "AA" og kjöpte fra bade Airbus og Boeing er en overraskelse. Björn Kjos og Norwegian ledelsen viser nok en gang stor instinkt for marked og kjöper til - finansiellt sett - beste tidspunkt.

Likevel bör man stille seg kritisk til noen ting. Veksten som selskap planlegger er supersonisc, for a ikke si astronomisk. Det bestar en realt fare for over ekspansjon a la People Express, som til slutt kunne ikke lengre handtere sitt eget vekst.

Nok en ting kommer til hodet. Det er utrolig lett a kjöpe 200 fly, men det kan vaere en stor problem a ha infrastruktur pa plass som trenges. Selv Avinor's mest ambionösje planer virker ikke a rekke for a kunne "huse" denne flaten som DY planlegger.

Personlig gleder jeg meg over faktum at det skal ansettes 5.500 flere fagfolk. (Selv om det ikke er helt klart om de er outsourced eller in-house... Men dette er en annen debatt) Det apner opp sjanser for mange unge som er villige a jobbe hard. En ekspansiv selskap er ogsa en garanti for gode karierre-muligheter.

Jeg personlig er sikkert at ledelse bade i EZY og FR vil vaere litt sjokkert over dette ordre. Med dette setter Norwegian en klart Signal "Vi er #1 i Norden!" En god del av veksten som NAX na planlegger vil skje pa bekostning av sine konkurrenter.

Men - da dette er sagt - sa har jeg en anelse at vi snart hörer flere viktige meldinger fra Norwegian...
 
Tror ni det finns någon chans att DY A320NEO får bas ARN/CPH/OSL/HEL & 737-8MAX bas baseras på nya baser nere i Europa..ex Malaga?
Det sägs ju att A320NEO kommer vara effektivare än 737-8MAX på längre distanser & DY har idag en del riktigt långa 737-800 flygningar från Norden..Bla OSL/CPH/ARN-DXB, HEL-TFS/BOO-LPA etc
Vad gäller nya arbetstillfällen hos DY tror jag medparten av kommer hamna i östeuropa. Det går "rykten" att DY vill börja använda ett polskt bemanningsföretag för att bemanna kabinen vid vidare tillväxt från ARN basen. Stämmer det? Time will tell...
 
Last edited:
Ingen av mine kompiser i DY var særlig fornøyde med dette.
Trond Giske er sikkert fornøyd til DY finner ut at det er mye billigere å flagge ut hele bedriften og skatte i utlandet... Hvorfor være i Norge, når så stor del av driften skal være i utlandet?

Da tviler jeg på at du har spesielt mange venner i DY ;)

Nevn ett stort (av betydning) norsk selskap som ikke har avdelinger og ansatte i utlandet.

Dette er en fantastisk dag for norsk luftfartshistorie!
 
Kjos utelukker hverken Dubai, Bangkok eller Kina som baser for de nye flya.
Nå har jo DY tatt alle på senga i dag, så kommer nok mange overraskelser derifra
når det gjelder ruter etterhvert.

- Kan for eksempel Dubai bli brukt som en base for ekspansjon?

- Det kan godt bli det. Det er mange steder som er interessante som Kina og Bangkok. Bangkok vil bli brukt som base for langdistanseflyvningene våre. For USA er det spesielle regler for innenriksflyvning, så dit vil vi bare fly til og fra, sier Kjos.

http://www.na24.no/article3321132.ece
 
Vel, störrelsen av ordren og faktum at de gjorde en "AA" og kjöpte fra bade Airbus og Boeing er en overraskelse. Björn Kjos og Norwegian ledelsen viser nok en gang stor instinkt for marked og kjöper til - finansiellt sett - beste tidspunkt.

Likevel bör man stille seg kritisk til noen ting. Veksten som selskap planlegger er supersonisc, for a ikke si astronomisk. Det bestar en realt fare for over ekspansjon a la People Express, som til slutt kunne ikke lengre handtere sitt eget vekst.

Nok en ting kommer til hodet. Det er utrolig lett a kjöpe 200 fly, men det kan vaere en stor problem a ha infrastruktur pa plass som trenges. Selv Avinor's mest ambionösje planer virker ikke a rekke for a kunne "huse" denne flaten som DY planlegger.

Personlig gleder jeg meg over faktum at det skal ansettes 5.500 flere fagfolk. (Selv om det ikke er helt klart om de er outsourced eller in-house... Men dette er en annen debatt) Det apner opp sjanser for mange unge som er villige a jobbe hard. En ekspansiv selskap er ogsa en garanti for gode karierre-muligheter.

Jeg personlig er sikkert at ledelse bade i EZY og FR vil vaere litt sjokkert over dette ordre. Med dette setter Norwegian en klart Signal "Vi er #1 i Norden!" En god del av veksten som NAX na planlegger vil skje pa bekostning av sine konkurrenter.

Men - da dette er sagt - sa har jeg en anelse at vi snart hörer flere viktige meldinger fra Norwegian...

Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...
 
Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...

Jeg har liten tro, 0% for a bli eksakt, at alle nye fly vil ga til utenlandske baser. Trolig vil den större delen av veksten skjer der. Men det er jo den samme utvikling som i EZY og FR. De har ogsa baser utenlands og de fleste nye flyene leveres til disse baser. Dette betyr likevel ikke at EZY og FR ikke vokser pa hjemmebane.

De norske baser vil forsatt vokse, men infrastruktur-hemmelser, spesielt pa OSL vil dempe dette veksten sa lenge som det star virkelig mer terminal-kapasitaet til bruk.

Over tid er det ikke utenkelig at Norwegian opplever til den delen "Shuttle" i sitt navn og faktisk flyr langt oftere mellom OSL og BGO/SVG/TRD enn de gjör idag. For disse flygninger trenger de norske crews og fly som har base i Norge.

Og ingent vet hva skjer innen 5 ar. Spesielt dersom man kikker pa noen av DY sine konkurrenter, som har darlig ökonomi. God mulig at vi ser en baltisk avdeling. Bade OV og BT har en höy sjans a knekke innen 2 ar. Samme gjelder for LOT, bare med litt lengre tidshorisont.
 
Last edited:
Jeg hadde også vært veldig glad på DY sine vegne hvis denne veskten tilfalt Norge, men alle flyleveringer vil tilfalle utenlandske baser, så avinor kan slappe helt av.. de trenger ikke lage plass til alle disse flyene...

Man må jo ta litt hensyn til trafikkgrunnlaget også ... ;)
 
Har man egentlig noe valg hvis man ønsker å ta opp kampen med andre LCC'er?

Nei, jeg tror det er strategisk riktig av de hvis de ønsker å ta opp kampen mot easy og ryan. Om jeg syns det er flott? det er en helt annen sak ;) Jeg representerer jo trossalt gruppen som vil lide for denne utviklingen, så mine utspill burde ikke komme sjokkerende..

"Vi vil ikke være størst, bare best i vår nisje" var mottoet under den logoen en gang i tiden... :)
 

Attachments

  • nas_globus_vannmerke2.jpg
    nas_globus_vannmerke2.jpg
    5.3 KB · Views: 1,036
Gratulerer til DY. Jeg tror dette var en taktisk viktig ordre av DY. Et spark i siden på FR som sikkert ventet på en mulighet for å kjøpe billige fly for utskifting av sin flypark i årene som kommer. Nå vil ikke FR lede showet, men vente slik som andre på ledige produksjonslots.
 
Wow sier jeg bare!

Hvor mange fly er planlagt å leveres hvert år framover (tenker primært på de bestilt før denne ordren)? Om man legger dagens nesten 50 737-800 sammen med de som skal leveres fram til 2015 burde det være mulig å få en pekepinn på framtidig flåtestørrelse (et grovt minimumstall), siden de eldste -800 i dagens flåte (med unntak av enkelte som ble skaffet brukt) vil bikke 7 år og gå av med pensjon da ;) Om man sammenligner antall fly i bestilling med tidsramma er det i hvertfall ganske tydelig at det blir en netto økning: 222 fly i perioden 2016-2023 vs 106 i den like lange perioden 2008-2015.
 
Jeg forstod det sånn fra pressekonferansen og Kjos ( video ) at Norwegian ville ha en flåte på rundt 175 fly i 2025.... Kan dette tenkes ?

Uansett, utrolig spennende !
 
Back
Top