Norwegian bestiller 222 fly

Ser ut som A320Neo ikke blir med rødnese

Jeg har fra rimelig pålitelig hold fått høre at DY er såpass misfornøyd med de performancedata Boeing så langt har presentert for MAX at de nå seriøst vurderer å bruke Airbus over Atlanteren i steden .. :stir

Jeg har fra rimelig pålitelig hold fått høre at DY er såpass misfornøyd med de performancedata Boeing så langt har presentert for MAX at de nå seriøst vurderer å bruke Airbus over Atlanteren i steden .. :stir
Konvertere deler av ordren til A321neoLR eller fly over Atlanteren med standard A320neo?

En ting jeg la merke til i boka til Kjos var at Boeing flyene kan de ikke lease ut. Mens de kan lease ut Airbus. Det betyr vel at hvis de må bruke Airbus selv, så "tvinger" det frem salg eller ekstra ruter/frekvens på Boeing maskinene?

Ingen røyk uten ild antar jeg og det ble jo hevdet eller spekulert fra flere hold i våren av Leap'en til 737MAX trolig lå noen prosenter dårligere i ytelse enn hva Boeing/CFM har hevdet. Men så får man se hva fasit tilslutt blir

En ting jeg la merke til i boka til Kjos var at Boeing flyene kan de ikke lease ut. Mens de kan lease ut Airbus. Det betyr vel at hvis de må bruke Airbus selv, så "tvinger" det frem salg eller ekstra ruter/frekvens på Boeing maskinene?

Stod det noe om hvorfor?

Stod det noe om hvorfor?

Ikke direkte. Men slik jeg forsto settingen i boken så kan det virke som at når flyselskaper kjøper fly får de ikke lov til å lease ut flyene. Virket nesten som at det var deffault. Men at Airbus i dette tilfellet ville ha kontrakten og aksepterte at DY kunne lease ut, mens Boeing sa nei.

Stod det noe om hvorfor?

Et skudd i blinde kan være at de ikke får finansiert disse hos EXIM banken om de skal drive med leasing. Ser for meg at det hadde blitt rabalder om de leaset ut fly til amerikansk selskap som er finansiert med gunstigere betingelser enn amerikanske leasingselskaper selv får i markedet.

Ikke direkte. Men slik jeg forsto settingen i boken så kan det virke som at når flyselskaper kjøper fly får de ikke lov til å lease ut flyene. Virket nesten som at det var deffault. Men at Airbus i dette tilfellet ville ha kontrakten og aksepterte at DY kunne lease ut, mens Boeing sa nei.

Boeing har ikke anledning til markedsregulerende tiltak der de hindrer kjøpere å leie ut materiell eller gjennomføre sale and leaseback transaksjoner.
Jeg har selv gjennomført 3 slike med Boeing materiell tidligere.
EXIM bank er ment som finansieringsbank for materiell som selges "offshore" US.
Banken kan ikke brukes for materiell/eiendom som produseres i USA og som skal opereres av Amerikanske selskaper.

Banken kan ikke brukes for materiell/eiendom som produseres i USA og som skal opereres av Amerikanske selskaper.

Det samme gjelder Airbus finansieringen, og det var vel derfor DY valgte å legge "EU-kontoret" i Irland
og ikke i ett av landene som produserer Airbus (Frankrike, Spania, Tyskland, UK).

W

I utgangspunktet kan vi anta at samtlige 222 fly blir finansiert gjennom AAA i Irland, vaere det MAX'er eller NEO'er ... anvending av EXIM finansiering for kjöp av MAX'ene inn i AAA pä vegne av NAS er derved tenkelig (kanskje fordelaktig ?) men det finnes deretter ingen hindring for ä kunne lease slike EXIM-finansierte MAX til européiske, afrikanske, kinesiske, asiatiske, indonesiske (osv ...) flyselskaper, dvs kunder utenfor USA. Hvorfor isäfall Kjos mener at dette vil ikke kunne la seg gjöre faller meg noe uklart ? Eller mener Kjos at leasing-markedene ligger bedre an utenfor USA for NEO. Har dette noe ä gjöre med Kjos' vurdering av konkurranse-dyktigheten av MAX vs NEO som feeder-fly generelt ?

Boeing har ikke anledning til markedsregulerende tiltak der de hindrer kjøpere å leie ut materiell eller gjennomføre sale and leaseback transaksjoner.

Jeg har selv gjennomført 3 slike med Boeing materiell tidligere.

Dette vet du bedre enn meg. Men det var slik jeg forsto boken, at Boeing kontrakten ikke åpnet for leasing.

Ser ut som de to første A320-271N (som du kaller A320neo med P&W motorer) til Norwegian/Artic Aviation blir MSN7150 og MSN7288. Ser ut som første bygges på TLS og den andre på XFW
I disse dager så nærmer Airbus seg MSN6900 av de som nå leveres

Last edited:
Når blir første MAX levert til Norwegian? Blir det Norwegian Air Shuttle (NAX), Norwegian Air International (IBK) eller Norwegian Air UK (NUK) som får denne monn tro?

Oppdatert flåteplan for Norwegian viser følgene leveringer enten til Norwegian eller AAA for leasing

2016: 4 A320neo, 17 737-800 (4 737-800 leveres samtidig tilbake til leasingselskaper)

2017: 8 A320neo, 5 737-8MAX, 15 737-800 (4 737-800 leveres samtidig tilbake til leasingselskaper)

Attachments

• fleetDY.PNG
    fleetDY.PNG
    45.5 KB · Views: 654
Skal chart'en tolkes med ä anta at A320 NEO skal eies av NAX og settes i produksjon for egen regning ... eller er dette et äpent bestemmelses-moment for öyeblikket ? Eller (beating around the bush) er noen av NAX-pilotene blitt utpekt for ä reise til Toulouse pä A320 crew training i 2016 ??

Skal chart'en tolkes med ä anta at A320 NEO skal eies av NAX og settes i produksjon for egen regning ... eller er dette et äpent bestemmelses-moment for öyeblikket ? Eller (beating around the bush) er noen av NAX-pilotene blitt utpekt for ä reise til Toulouse pä A320 crew training i 2016 ??

Nei, de skal leases ut fra AAA til HK Express. Dette kartet viser hele bildet, av både egne, innleide og utleide fly

Back