Jeg håper og tror ikke at dansker og svensker er så nasjonalistiske at de velger bort Norwegian av slike grunner.
Finnair nyter jo f.eks godt av at de har en ganske stor andel av det skandinaviske markedet. Mitt inntrykk er at både svensker, dansker og nordmenn faktisk føler at dette er et nordisk/skandinavisk selskap (selv om Finland teknisk sett ikke tilhører Skandinavia), og derfor føler en slags trygghet i forhold til det.
Det tror jeg nok DY også ville ha profitert på, uten at de måtte bytte navn av den grunn. Felles språk, kultur osv. er nok viktigere enn navnet.
Jeg tror heller ikke at nogen vælger DY fra af den grund, men jeg kan sagtens følge tankegangen om at mange ikke vil vælge det til. Jeg har ikke oplevet nogen i DK eller SE der vælger det til fordi det er norsk. Min opfattelse er klart at SK og QI vælges til af nogen fordi det er "dansk" men at DY kommer i gruppe med AB, Transavia, Austrian, easyJet osv som "endnu et" udenlandsk selskab, som man gerne flyver med hvis pris, destination, tidspunkt osv ellers passer en godt.
Jeg har en del familie og venner som flyver meget indenrigs i DK og ALLE prioriterer først SK, dernæst QI men ender oftest op med at flyve DY. Ikke fordi de har noget som helst forhold til dem eller fordi de synes produktet er godt, men udelukkende pga pris. Havde det været easyjet, transavia, germanwings eller for den sags skyld Ryanair der havde fløjet ruten, så var det dem de havde valgt. Og havde prisen været den samme som QI eller SK så havde uden tvivl valgt dem, hvis tidspunkter osv passer.
Jeg tror man skal huske på at der i Norge er et helt andet forhold til DY end i andre lande. Både pga tilhørsforhold og navn, men også fordi DY trods alt har haft stor betydning i luftfartens udvikling. Jeg tror i virkeligheden man i DK har det lidt på samme måde Cimber Sterling. Man flyver hellere med dem end udenlandske selskaber, hvis pris m.v. er rigtig, men man ved godt at kvaliteten ikke nødvendigvis er højere af den grund. Man prioriterer dem fordi man godt kan lide dansk personale ombord.
Naturligvis kan man ikke ændre navn på DY nu - akkurat som AirBerlin (der er et ligeså tosset navn når man flyver i hele Europa) ikke kan, men man får af samme grund sværere ved at få et tæt tilhørsforhold i andre lande. airBerlin har til dels formået det i Danmark pga deres gode produkt, men havde de været rendyrket LCC så tror jeg faktisk de ville have svært ved at trække kunder til med andet end lav pris.
DY kan være et fint alternativ i mange andre lande end Norge, men derfra til at man i andre lande skal have følelsen af at det er "vores" flyselskab er der altså langt.