Norwegian Air Shuttle - forkert navn?

Snakk om aa slaa ihjel eget argument ... :cool:

Jeg deler imidlertid overhode ikke oppfatningen om at 'nordmenn flest' ser paa SAS som mest svensk/dansk. SAS er fellesskandinavisk og jeg tro de fleste ser paa SAS slik - og ikke med noen form for nasjonale brilleglass. SAS er vaart likevel.
Det er mulig du har rett. Mitt intrykk er at mange nordmenn ser på SAS som mindre norsk enn dansk og svensk, men det er jo ikke sikkert det stemmer.
Jeg tror mange nordmenn har problemer med at SK har kuttet all long haul fra OSL, og derfor føler at SAS bryr seg mindre om det norske markedet.
Samtidig har DY satset på det norske markedet, og gjort det mulig for nordmenn og komme non-stop til de fleste større byer i europa, noen man ikke kunne mens SAS var enerådende.
I tillegg snakker man om å starte long haul. Alt dette gjør vel at mange føler at det er DY og ikke SAS som er selskapet man bør velge/støtte opp om som norsk passasjer. Iallefall når det gjelder fritidsreisende.

Nå har vi jo Danish Air Transport som flyr innenriks fra OSL til noen mindre norske byer. Kanskje de også skulle bytte navn?
Nei, jeg tror folk er såpass oppegående at de hverken velger til eller fra pga. av navnet.

?..uansett hvor negative noen dansker og svensker

Det var dog ufatteligt at man gang på gang skal have kastet den i hovedet blot fordi man ikke er DY-dicipel.

Jeg mener ikke jeg på noget tidspunkt ifm. denne debat om navnet har skrevet noget negativt om DY. Jeg har forsøgt at forklare hvordan jeg tror danskerne opfatter DY-navnet og det står dig naturligvis helt frit om du vil lytte efter det?eller ej.

Jeg gentager lige for de tunghøre: Jeg tror ikke DY navnet skader dem i Danmark, men jeg tror heller ikke at det nødvendigvis gavner dem. Der er ingen der har noget problem med at de er norske og for den sags skyld hedder Norwegian, men du får altså ikke danskere, svenskere, polakker, tyskere eller andre til at opfatte dem som "vores" lokale selskab uanset hvor meget du gerne vil det. Du kan til gengæld sagtens få dem til at blive kunder, hvis du tilbyder en pris og et produkt som de kan bruge.

Hvad i alverden der er negativt i det kan jeg virkeligt ikke se, medmindre man selvfølgelig tror at DY skal frelse alle i hele verden og få verdensherredømme - selvom de vækster meget og gør det godt, så kommer det jo nok ikke til at ske.

Nå har vi jo Danish Air Transport som flyr innenriks fra OSL til noen mindre norske byer. Kanskje de også skulle bytte navn?
Nei, jeg tror folk er såpass oppegående at de hverken velger til eller fra pga. av navnet.

Det har jeg ikke nogen holdning til. Jeg kender ikke nordmænds opfattelse af DAT, men jeg ved en del om danskernes holdning og indkøbsvaner.

DAT er vel ikke i en skarp konkurrence på de ruter de flyver og derfor er navnet vel ikke så vigtigt.

Og bortset fra det så gider jeg ikke bruge tid på at dette skal gøres til en landskamp. Jeg har forklaret hvordan jeg tror danskerne opfatter DY. Brug det eller lad være hvis du selv ved bedre.

FlyHi:
Jeg er ikke enig med deg i at Norwegian som skandinavisk selskap ikke har en fordel i Danmark eller Sverige. Det går som sagt på språk og satsingen på det skandinaviske markedet som tross alt er DY sitt hjemmemarked.
Jeg har fulgt med her på forumet lenge nok til å ha merket meg hvem som bestandig er kritisk og negativ til DY, men det er ingen diskusjon jeg ønsker å ta her, så det går jeg ikke videre på i denne tråden.

Jeg tror vel at Bjørn Kjos bryr seg katta om hva en og annen dansk "flyentusiast" mener om navnet på firmaet han leder og eier. Og det er vel der diskusjonen begynner - og slutter.

Jeg har fulgt med her på forumet lenge nok til å ha merket meg hvem som bestandig er kritisk og negativ til DY, men det er ingen diskusjon jeg ønsker å ta her, så det går jeg ikke videre på i denne tråden.

Jeg er på ingen måde specielt positiv omkring DY og det er der mange gode grunde til men de har en vigtigt rolle at spille i luftfarten. Det har dog intet med denne tråd at gøre. Så hvad du har konkluderet ud fra tidligere tråde er vel ret så irrelevant.

Jeg vil sætte pris på at du forholder dig til det jeg skriver og ikke det du tror jeg mener bedømt ud fra andre debatter og i andre sammenhænge. Man kan altså godt have et godt kendskab til et marked uden at være speciel stor tilhænger af DY. Du kunne jo risikere at lære noget om et andet land.

Selv lytter og lærer jeg ret så meget om andre nationaliteter på dette forum og bliver til stadighed overrasket over hvor store forskelle der er mellem folkene de skandinaviske lande.

Sukk, jeg har forholdt meg til det du har skrevet og svart på og kommet med motagumenter.
Jeg er derimot usikker på om du har skjønt det, da det virker som du ser bort ifra det jeg faktisk sier.
Men er det noe jeg ikke gidder er det å bruke lørdagskvelden på å krangle med deg, så jeg trekker meg herved ut.

Hva med Norwegian Cruise Line NCL?
www.ncl.com/

Norwegian er et kvalitetsnavn som oser trygghet og kvalitet og bør absolutt ikke byttes ut! Det samme ryktet har Sverige og Danmark, men Norwegian kommer nå fra lille Norge...

Dy er jo et forholdsvis nytt selskap overalt. Det ble dannet i 2003.
Uansett så tror jeg at Norwegian har en fordel i Skandinavia uansett hvor negative noen dansker og svensker er. De har Skandinavia som hjemmemarked og fordelen med skandinavisk personale. Jeg tror faktisk at svensker og dansker generelt ser det som et pluss.

Nas ble vel ikke dannet i 2003 ble det vel?

Et poeng jeg synes mangler her er det faktum at tilhørigheten har blitt løst veldig enkelt;

norwegian.no
norwegian.se
norwegian.com

.no sikrer at norske er fornøyd.
.se hjalp til i overtakelsen av FlyNordic.
.com funker nå når selskapet begynner bli nordisk/europeisk

Det det var snakk om var når NAS ble dannet - konkurrent med SAS var de jo i kraft av sitt eierskap helt fra starten i 1993, så jeg vet ikke hvem som er trassig her .. :cool:

Nå sitter jeg her og venter på taxi for å komme meg på en flight med Klm som jeg ikke vet hva står for og så en flight med China Airlines som ikke er Kinesisk men Taiwansk. Bryr jeg meg? Ikke en tøddel, og sånn er det sikkert med majoriteten av flyreisende.

Snakk om aa slaa ihjel eget argument ... :cool:

Jeg deler imidlertid overhode ikke oppfatningen om at 'nordmenn flest' ser paa SAS som mest svensk/dansk. SAS er fellesskandinavisk og jeg tro de fleste ser paa SAS slik - og ikke med noen form for nasjonale brilleglass. SAS er vaart likevel.

Selvfølgelig alltid farlig om "nordmenn flest", men mitt inntrykk er at mange mener at ledelsen i SAS er dansk el svensk. Mao, at den norske innflytelsen over toppetasjen i selskapet er mindre enn den danske/svenske. Det er jo en grunn til at kallenavn som Svensk Alt Sammen lever videre, selv om det ikke stemmer med realiteten.

Back