Norwegian 737-300

Noen som vet når Norwegian slutter å bruke 737-300 og hvorfor de bruker de på flyvninger til utlandet??

Norwegian trenger vel igrunnen flere fly. Så tviler på de forsvinner med det første. Hvorfor skulle de ikke bruke de på ruter til utlandet? De bruker vel på de rutene det er mest lønnsomt/fornuftig å bruke dem.

Tenkt eksempel: To flyanganger på samme tidspunkt: Vist det er 140 som skal til London og 180 som skal til Bergen, så sier det vel seg selv hva som er mest gunstig.

Eg synes bare at når man skal fly til utlandet kan de få noe litt bedre enn de gamle slitte 737-300 til Norwegian.

I dag bruker jo Norwegian LN-KHB til Santorini på DY6282

Noen som vet når Norwegian slutter å bruke 737-300 og hvorfor de bruker de på flyvninger til utlandet??

Merkelige spørsmål.
Tipper de slutter å bruke dem når de ikke er lønnsomme lenger og/eller en erstatning er skaffet. Er på litt tynn is her, men kan tenke meg at mange av dem er nedbetalt og dermed er billigere å holde igang tross høyere driftskostnader enn mer moderne modeller med høye renteutgifter. Gjelder selvfølgelig spesielt for maskiner som ikke er mye i lufta.

Må bare snu spørsmål to; Hvorfor skal de ikke brukes på flyvninger til utlandet?

Har vel med belegg å gjøre(også hva som er bestilt på returflyet).

Hvorfor skal man bruke de nyeste flyene utenlands? OSL - TOS er jo f.eks lengre enn OSL - CPH.

Flyvninger på opp til 1t 30 min er kansje greit å bruke 737-300

men å sette opp en 737-300 på en nattcharter til Santorini er helt feil synes eg.
Da skal man sitte i ro i 4 timer. Da er det greit med et fly med god benplass og kan legge sete bakover osv

men å sette opp en 737-300 på en nattcharter til Santorini er helt feil synes eg.
Da skal man sitte i ro i 4 timer. Da er det greit med et fly med god benplass og kan legge sete bakover osv

Du skal vell være glad at det var en -300 da, de har for det første mye bedre seter enn de nye fleyene, med tanke påsetekonforen, og en anne ting er at det er ikke først og fremst hvor stor plass det er fra knærne dine og til setelommen, men hvor stor plass det er under setet så du kan strekke ut fotene. Du sier ''og kan legge setet bakover'', det kan du også i en -300, så viss du ikke fikk til det må du ha sittet på de bakerste setene eller de på raden før nødutgangen.

Det erneste du ikke får er et litt stillere fly, er kanske nytt interiør, nye vonde planke seter og kanske TV skjerm i taket og selfølgelig lengre kabin.

Men jeg synes trådstarter treffer et interessant poeng. DY har skapt en historie i media som gjør at veldig mange går rundt og tror at det er fantastisk komfort og benplass i DYs nye fly. Slike synspunkter har jeg møtt flere ganger. Jeg har også møtt de som ikke kan vente til DY starter til NYC og man endelig slipper trang benplass på så lange turer. For det har Kjos sagt...:rolleyes:

Ruteplanlegging er ikke en stilkonkurranse. Man setter inn materiellet der det gir best finansiell avkastning. Enkelt og greit ...

-300 maskinene er elendige spør du meg. Nakkestøtte som slutter på skuldrene og knærne i setelommen.

Det er notert, da kommer du til Gardermoen å forklarer passasjerer som skal til Athen at de ikke får noe fly fordi du ville ha flyet dems til JTR.

Forøvrig bør det jo nevnes at KHA, KHB, KHC og KKX har Recaro-seter tilnærmet like de som sitter i de fleste -800, så differansen er jo ikke akkurat så stor komfortmessig. Beinplassen skulle også være omtrent lik.
Mange rare utsagn her, enig med MOW om at det ikke er en stilkonkurranse, man bruker det man har. Jeg ville faktisk foretrekke KHB på en firetimers flight mot f.eks. NOP. :rolleyes:

Last edited:
Men er bare litt rart når de setter opp en 737-300 når det står flere 737-800 parkert på Gardermoen som kun står å venter på å komme seg i luften

Men er bare litt rart når de setter opp en 737-300 når det står flere 737-800 parkert på Gardermoen som kun står å venter på å komme seg i luften

Vist det ikke trengs en -800 så er det vel ikke vits i å bruke det. Det krever jo f.eks en ekstra cabin crew i en -800 ifht en -300.

Jaja hvorfor bruker ikke Emirates da A330-200 på flyvniger mellom Dubai og London da?

er det vits å fly med halvfulle A380 eller 777-300 ??

Jaja hvorfor bruker ikke Emirates da A330-200 på flyvniger mellom Dubai og London da?

er det vits å fly med halvfulle A380 eller 777-300 ??

Hva har det med saken å gjøre? Norwegian som alle andre flyselskap bruker den flytypen de har tilgjengelig der de passer best i forhold hva de mener er mest fornuftig. Ikke om det er kult eller fint for reisende eller spottere, eller om du synes det er kjipt

Sorry, men innleggene du kommer med i tråden skjønner jeg virkelig ikke.

Helt i orden at du synes 737-300 er bedre å bruke på utland men eg synes nå det er litt rart å bruke de slitte stygge gamle flyene på reiser til Middelhavet. Blir godt å bli kvitt de flyene som er i gjen og erstatte de med 737-800

Back