Norwegian 737-300

I går hadde jeg 09.00 avgangen til DY fra Osl til TOS og retur kl21.15 Begge med KKX
Nå er det nesten et år siden siste DY flight, da med en annen 733 som var betydelig eldre. Jeg synes KKX var grei å reise med, den var ren og velhold, pen i lakken og hadde nye Recaro seter, men er den litt trangere en 738? jeg hadde problemer med å få plass til å lese Airliner World og magan er ikke så stor. Til TOS hadde jeg 22F og returen satt jeg på 2A og synes det var mer støy forran en bak. Ellers er dette, etter min mening en maskin som har mange år forran seg i luften. Hvorfor DY skal bytte ut alle 733 skjønner jeg engentlig ikke. På ruter det er vanskelig å fylle en -800 maskin og som ikke er så lange så må det da være god økonomi i å bruke en eldre nedbetalt maskin og heller la den starte litt senere på morgenen og ha noen timer fri midt på dagen og la den avslutte dagen litt tidligere en de nyeste flyene.
Belegget var ca 110pax til og 80 fra TOS. På returen var Stabæks damelag ombord, som hadde slått ut Fløya i cuppen de var ca 20 stykker. Nå var dett midt under semifinale i EM så noen kan kanskje ha ungått flighten av den grund, men er dette normalt belegg mellom OSL og TOS? Det virket som 733 var perfekt størelse på denne flighten.

Er KKX eid av DY?
Har jeg oppfattet det riktig at det er liten forskjell i fuelforbruk på en -300 og en -800 på flighter på under en time?
Noen som vet hva den gjorde mellom flightene jeg var på?
 
Nei Nei greit at du synes det er finest med 737-300 til syden men det synes ikke eg, Hvorfor bruker da ikke de 737-300 til Gran Canaria og Tenerife og Hurghada på vinterstid

akkuratt samme sak

Herregud...dette blir for dumt:rolleyes:

Har jeg sagt jeg ville foretrukket en -300? Derimot er jeg voksen nok til å forstå at når man setter opp hvilke fly man bruker hvor er det er rekke hensyn å ta, først og fremt økonomiske og hva man har tilgjengelig.

Hva jeg liker driter Norwegian i, på samme måte som det er totalt irrelevant hva du synes.

Og svaret på det siste spørsmålet ditt kan du finne ut av ved å se på ytelsene på en -800 vs -300. Da ville du sett at avstanden til Kanariøyene ikke er ideelle for en -300
 
Jeg vet godt at 737-300 ikke er et fly som kan brukes på en flight til Gran Canaria og Hurghada.

Men hvorfor skal du bli så irritert for at eg synes det er undøvending på bruke en 737-300 på en ruter til Middelhavet.

Tror faktisk at det er kun Norwegian i gjen som har 737-300 i bruk i dag. SAS har kvittet seg med Dash 8, Fokker 50 og nå skal de kvitte seg med MD
 
Jaja hvorfor bruker ikke Emirates da A330-200 på flyvniger mellom Dubai og London da?

er det vits å fly med halvfulle A380 eller 777-300 ??

Forde ruten er satt opp med den flytypen og det er alltid noen som blir sure dersom det kommer en annen flytype. Forde det i London er et Crew som skal fly maskinen tilbake til Dubai og de er ikke sjekket ut på A330 men på den typen flighten er satt opp med. Kanskje vil de ha full maskin på returen. Hva skal de da bruke den 380n eller 777n til som da blir ledig? fly halvfull på de flightene som A330n skulle hatt?

Dette er ikke staten og ikke NFF og dermed er det min erfaring at det alltid er en meget god grund til at ting blir gjort på den måten de gjøres.
 
Jeg synes 300 maskinene er flotte! De fine med de er at de kan settes inn på ruter der det ikke er behov for så mye kapasitet som -800 maskinen gir.
 
Netopp folk blir sure viss de ikke får A380 eller 777-300.

Kan tenke meg at det er flere som blir irritert når de kommer til gaten og der står en slitt gammel 737-300 som skal fly de ned til Rhodos midt på natten
 
Netopp folk blir sure viss de ikke får A380 eller 777-300.

Kan tenke meg at det er flere som blir irritert når de kommer til gaten og der står en slitt gammel 737-300 som skal fly de ned til Rhodos midt på natten

Det er fordi de tror og forventet at alle 300 maskinene er byttet ut. Men sånn er det altså ikke.
 
Det er påpekt mange ganger her at trådstarter har en litt merkelig problemstilling, men jeg tolker det som at han synes det er litt synd å bruke -300-maskinene på lange reiser, særlig når folk skal på ferie. Det er jeg ikke helt uenig i. Jeg tipper at folk forventer seg litt mer når de skal på årets ferietur enn når de skal besøke svigers i Bodø. DY har jo lyktes i å etablere en "sannhet" om at de har de beste flyene, og det inntrykket er jo ikke akkurat det folk sitter igjen med når LN-KK_/-KH_ står ved gate klar for Spania eller Hellas, selv om disse ikke akkurat er de verste som flyr rundt i Europa. Alle DYs -800-maskiner er jo heller ikke like vakre, de heller. De LN-NO_-ene jeg har fløyet er både slitte og møkkete, men nå gjelder det kun et fåtall jeg kan uttale meg om, for jeg flyr stort sett *A, også på feire.

Det er likevel i overkant å forvente at DY skal sette inn flyene etter hva folk ønsker. En -300 på Spania-tur får vi tåle, og gjør vi ikke det så får vi velge et annet flyselskap.

Er KKX eid av DY?

Ja, alle -300-maskinene med WL som DY flyr er eiet.
 
Det er påpekt mange ganger her at trådstarter har en litt merkelig problemstilling, men jeg tolker det som at han synes det er litt synd å bruke -300-maskinene på lange reiser, særlig når folk skal på ferie. Det er jeg ikke helt uenig i. Jeg tipper at folk forventer seg litt mer når de skal på årets ferietur enn når de skal besøke svigers i Bodø. DY har jo lyktes i å etablere en "sannhet" om at de har de beste flyene, og det inntrykket er jo ikke akkurat det folk sitter igjen med når LN-KK_/-KH_ står ved gate klar for Spania eller Hellas, selv om disse ikke akkurat er de verste som flyr rundt i Europa. Alle DYs -800-maskiner er jo heller ikke like vakre, de heller. De LN-NO_-ene jeg har fløyet er både slitte og møkkete, men nå gjelder det kun et fåtall jeg kan uttale meg om, for jeg flyr stort sett *A, også på feire.

Det er likevel i overkant å forvente at DY skal sette inn flyene etter hva folk ønsker. En -300 på Spania-tur får vi tåle, og gjør vi ikke det så får vi velge et annet flyselskap.


.

Flott innlegg!
 
Jeg vet godt at 737-300 ikke er et fly som kan brukes på en flight til Gran Canaria og Hurghada.

Men hvorfor skal du bli så irritert for at eg synes det er undøvending på bruke en 737-300 på en ruter til Middelhavet.

Tror faktisk at det er kun Norwegian i gjen som har 737-300 i bruk i dag. SAS har kvittet seg med Dash 8, Fokker 50 og nå skal de kvitte seg med MD

Sorry altså, men har du vært ombord på noen av disse fly noen gang? For du skriver mye rart her. KHB er et fint fly og å foretrekke over noen av de eldre -800 som Norwegian har. Hva som er så grusomt med -300 skjønner jeg ikke, for pax er det ikke nødvendigvis den helt store forskjellen! Og når det gjelder charter (om det var charter) så får kunden hva de bestiller. Så om det er en -300 som brukes så ikke skyld på Norwegian.

Hvorfor du blander in Dash 8 (som ikke er så gammal og F50) skjønner jeg heller ikke. Og skal du samlignen SK og DY så må du huske at SAS har både -400 og -500, som er Classics, akkurat som 300.
 
Kjære alle sammen!

Flydisponering er ingen enkel sak, det er mange faktorer som spiller inn om hvorfor en -300 går dit, eller en -800 går hit.

Hovedgrunner:
  • Bookingtall
  • Diverse MEL's
  • Distanse
  • Teknisk sjekk
  • Crewdisp.

Bookingtall:
Selvfølgelig vil det settes opp ett større fly til Molde 22:55 med 180 passasjerer jmf. 140 passasjerer til Santorini 23:00.

Diverse MEL's
Til tider kan det være at maskiner er godkjent for å fly, men med holde seg utenfor CAT II/III plasser, tåke, is, snø, rullebaner med nedsatt lengde osv osv.

Distanse
Sier seg selv, ruter til Kanariøyene, Nord Afrika, Egypt og Dubai går med -800 pga range.

Teknisk sjekk
En slynge på f.eks -KHB settes opp OSL-SVG-OSL-HAU-OSL-AGP-OSL fordi maskinen har planlagt nattsjekk i Oslo, dette må gjøres og det kan ikke bare settes inn en -800 fordi den er mer komfortabel.

Crew disp.
Som du allerede har vært inne på, det kreves ekstra kabincrew i NG'n om bookingen tilsier det. Hender også titt og ofte at det er linetraining både foran og bak slik at ruten er satt opp med -800 av den grunn.

Om det er noe annet som er uklart, ikke spørr.
 
Last edited:
Jeg har flydd med LN-KHA LN-KHC og flere av de 737-300 som i dag ikke er i drift. Men kansje det var denne eine gangen de brukte LN-KHB til Santorini for Norwegian begynte denne uken med natt flyvninger til Middaelhavet og da er det vell kansje ikke akk så veldig mange den første uken.
 
Tror faktisk at det er kun Norwegian i gjen som har 737-300 i bruk i dag.

Drøssevis av -300, og klassikere forøvrig, i lufta. For å nevne noen: Lufthansa flyr daglig med denne (og -500) til Oslo fra både Frankfurt og Düsseldorf, Estonian har -500, SAS har -400 og -500 som brukes både i Norge og til Europa. Har også opplevd å fly Brüssel Airlines 737-400 mellom Sør-Spania og Brüssel, og det var en tidligere Braathens-maskin :D I tillegg har de noen -300-maskiner.

Dette var bare noen jeg kom på i farta. Poenget er at klassikere, herunder -300, flyr hver dag tett som trekkfugler!
 
Ja er sant at det er flere selskapet i dag som bruker 300 maskiner, Air Baltic har kun den flytypen og 757-200

Men har skjønt poenget deres nå med why de bruker 737-300 hit og dit i dag
 
Ja er sant at det er flere selskapet i dag som bruker 300 maskiner, Air Baltic har kun den flytypen og 757-200

Nei, de har også Dash8 og Fokker50.

Forøvrig er jeg overbevist om at minst 95% av de reisende ikke har den ringeste anelse om de flyr en 733 eller 738.
 
Bør vel også nevnes at Norwegians nyeste 737-300 (LN-KKD) er nyere enn 25 av SAS sin 737NGer.
 
Back
Top