Norske SAS-piloter streiker fra 11. september 2017

Er det noen her som vet hva en SAS kaptein egentlig tjener ?

Flybransjen har, i motsetning til de fleste andre bransjer, en tradisjon for å holde tariffavtalene hemmelige. Det gjør det, dessverre, vanskelig å si noe om lønn.

Personlig tror jeg at de ansatte i flybransjen hadde tjent på mer åpenhet om lønns- og arbeidsvilkår. Da ville det blitt lettere å forklare hvorfor det er konflikter, men når de ikke vil si hvordan avtalene de er misfornøyd med faktisk er, så blir det lett å anta at de er så gode som ryktene vil ha de til.

Flybransjen har, i motsetning til de fleste andre bransjer, en tradisjon for å holde tariffavtalene hemmelige. Det gjør det, dessverre, vanskelig å si noe om lønn.

Personlig tror jeg at de ansatte i flybransjen hadde tjent på mer åpenhet om lønns- og arbeidsvilkår. Da ville det blitt lettere å forklare hvorfor det er konflikter, men når de ikke vil si hvordan avtalene de er misfornøyd med faktisk er, så blir det lett å anta at de er så gode som ryktene vil ha de til.

Det burde tilsi at man hører like mye på piloter som på Lother når det argumenteres i media om disse "hemmelige" arbeidsforholdene, men der er det lett å slenge seg på millionhypen, virker det som!

Sjekk ut Eurowings; ser på Google flights nå:

https://www.google.no/flights/#sear...-01;tt=o;sel=OSLHAM04U7195-HAMAMS04U7184;px=3

Ikke akkurat verdens smidigste connection men gjennomførbar....

Takker for forsøket, men det er for sent på Fredag :)

Vi har flight til Singapore 11:15 den 15. så videre til Brisbane den 19.
Tror ingen av oss frykter at vi skal ende opp i en situasjon hvor vi ikke kommer til Australia i tide til å feire at fattern er blitt gammel og grå. Derimot så frykter vi at formel-1 løpet som samme gamle far skulle få oppleve i Singapore ryker.

Jaja, får håpe det blir en enighet :)

Vi så forresten på å komme oss til Gøteborg, ta Brussels ned til Brussel og tog til Amsterdam, men ble nesten 10k det også dessverre, ikke medregnet transport til Sverige.

Fryktelig hemmelig er de ikke. Den siste overenskomsten ligger fullt tilgjengelig som .pdf hos Riksmekleren, bare man gidder å lete litt.

Et av de store "irritasjonsmomenter" for pilotene i SAS er vel mangelen på en skikkelig turnus.
Norwegian Skandinavia har 5 dager på /4 dager av system, til og med Ryanair har det!
I SAS går de fleste på et helvariabelt system, der en vet ikke hvilke dager skal jobbe fra måned til måned.

Dette stemmer ja - kjenner en pilot i SAS hvor turnusen virker helt random.

Fryktelig hemmelig er de ikke. Den siste overenskomsten ligger fullt tilgjengelig som .pdf hos Riksmekleren, bare man gidder å lete litt.

Da har jeg vært på hjemmesiden til Riksmekleren og lett etter fattig evne, men nei, finner ikke overenskomsten.... (bruker ipad og ikke PC, kan det bety noe)?

Uansett, gidder du å linke er du snill?

Hilsen
FK27
Friendship Forever!

Ser ut som alle avganger på norsk innenriks (med unntak av de som er operert av Cityjet) er satt til utsolgt på torsdag og fredag. Det er åpenbart et dårlig tegn for oss som skal reise innenriks de dagene...

I følge en artikkel i Finansavisen har Norwegian sluttet selge flex-billetter på de største rutene de konkurrerer mot SAS i frykt for å bli sittende med masse solgte fleksible billetter som risikerer bli kansellert.

Litt forståelig, og jeg benyttet jo meg av noe lignende under Eurowingsstreiken i fjor. Satt da med 8 flexbilletter OSL-HAM som jeg kansellerte 2t før avgang. Så var stor sjanse for at de setene da gikk tomme, på en flight som var utsolgt kvelden før

Nå ser det ut som Norwegian er bra nok for alle sas nissene :)
(Da tenker jeg på alle som skriker at de ALDRI skal reise med Norwegian igjen)

Skal ikke mye til før vinden snur :stir

hurvert :)

I følge en artikkel i Finansavisen har Norwegian sluttet selge flex-billetter på de største rutene de konkurrerer mot SAS i frykt for å bli sittende med masse solgte fleksible billetter som risikerer bli kansellert.

Det ser ut til å gjelde bare enkelte avganger og ikke veldig langt fram i tid. Litt usikker på om man kan bestille en fleksibel billett fram i tid og endre til noen av avgangene de har blokkert flex på.

Last edited:
Kan hende streiken blir avsluttet da, når man møter det mekling under en streik er det ofte et godt tegn. Ikke alltid, men ofte. Arbeidstakersiden har jo tatt med seg nestlederen i LO.

Ser SAS linker til operating flights. Det er jo nyttig for folk og se hvilken flight som går. Heldigvis er vårt fly på lørdag på listen som skal gå. Så svenske piloter antagelig.

Back