Takk. Det var et interessant innblikk i hvordan disse avtalene ser ut.
Flybransjen har, i motsetning til de fleste andre bransjer, en tradisjon for å holde tariffavtalene hemmelige. Det gjør det, dessverre, vanskelig å si noe om lønn.
Personlig tror jeg at de ansatte i flybransjen hadde tjent på mer åpenhet om lønns- og arbeidsvilkår. Da ville det blitt lettere å forklare hvorfor det er konflikter, men når de ikke vil si hvordan avtalene de er misfornøyd med faktisk er, så blir det lett å anta at de er så gode som ryktene vil ha de til.
Hvorfor har de klart å få til at de jobber såpass få timer per år? Er det brasjestandard, eller jobber en Lufthansa eller BA pilot like lite?
For en vannvittig avansert, og innviklet tariffavtale.
Hvorfor har de klart å få til at de jobber såpass få timer per år? Er det brasjestandard, eller jobber en Lufthansa eller BA pilot like lite?
Du kan ikke se på antall flytimer. Det gir en et feil bilde av total arbeidstid
Dessuten, i henhold til loven er det maks 900 timer i året for piloter
Menneh, er de ikke åpen om det da? Her står det relativt skje-inn-i-munn-styrt forklart hvordan avtalene de er misfornøyd faktisk er.
https://www.aftenbladet.no/meninger...ilt-som-en-overbetalt-og-underarbeidet-riking
. Hvor mange timer jobber en pilot i snitt pr år? Tenker da totalt antall timer dere er på jobb? Fra man er på flyplass, til man drar fra en flyplass for å sove.
Og da melder hovedstadsavisene at streiken er over.
Kilde: https://www.sas.no/traffic-information/info/Flights already cancelled will remain cancelled, except that we will check the possibility to reinstate SK907/SK908 OSLO-NEWARK-OSLO.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.