Norske SAS-piloter streiker fra 11. september 2017

Flybransjen har, i motsetning til de fleste andre bransjer, en tradisjon for å holde tariffavtalene hemmelige. Det gjør det, dessverre, vanskelig å si noe om lønn.

Personlig tror jeg at de ansatte i flybransjen hadde tjent på mer åpenhet om lønns- og arbeidsvilkår. Da ville det blitt lettere å forklare hvorfor det er konflikter, men når de ikke vil si hvordan avtalene de er misfornøyd med faktisk er, så blir det lett å anta at de er så gode som ryktene vil ha de til.

Menneh, er de ikke åpen om det da? Her står det relativt skje-inn-i-munn-styrt forklart hvordan avtalene de er misfornøyd faktisk er.

https://www.aftenbladet.no/meninger...ilt-som-en-overbetalt-og-underarbeidet-riking

For en vannvittig avansert, og innviklet tariffavtale.

Hvorfor har de klart å få til at de jobber såpass få timer per år? Er det brasjestandard, eller jobber en Lufthansa eller BA pilot like lite?

Hvor mye jobber en flyvertinne pr år?

Hvor stor forskjell er det i de tre tariffavtalene i SAS? Detaljer eller strukturelle store forskjeller?

Hvorfor har de klart å få til at de jobber såpass få timer per år? Er det brasjestandard, eller jobber en Lufthansa eller BA pilot like lite?

Du kan ikke se på antall flytimer. Det gir en et feil bilde av total arbeidstid

Dessuten, i henhold til loven er det maks 900 timer i året for piloter

For en vannvittig avansert, og innviklet tariffavtale.

Du kan ikke se på en arbeidsdag som kun timene et fly er i begevelse. Det foregår arbeid også når flyet står på bakken. Det være seg f.eks. inspeksjon av flyet for å sjekke for synlige skader etter en flygning. Flyvertinner gjør også arbeid med å klargjøre flyet for en ny flygning.

Jeg tror vi alle kan være enig om at det hadde vært litt trist om en kun fikk betalt for det som utad ser ut som arbeid på en arbeidsdag. Som f.eks. om en sykepleier kun skulle få betalt for minuttene hun sto ved siden av en pasietnt, men ikke for minuttene hun gikk til eller fra eller utførte annet nødvendig arbeid. Eller om en lastebilskjåfør ikke skulle få betalt når bilen sto i kø.

Hos DY kan en jobbe maks:
60 Block timer i uka.
100 Block timer i mnd
og maks.
900 Block timer i året.
900 Block timer er vel samma i alle selskap i Europa.

Da dette er Block timer så kommer innsjekk, utsjekk, turnaround, pause tid osv.

Du kan ikke se på antall flytimer. Det gir en et feil bilde av total arbeidstid

Dessuten, i henhold til loven er det maks 900 timer i året for piloter

Og, for å spinne videre på det faktum at alle piloter, både i SAS, Norwegian, Ryanair og Lufthansa alle flyr 900timer i året... Dette er faktiske flytimer. Right? Deretter har du "arbeidstid" som inkluderer tiden på bakken. Duty hours, right? Dette er også regulert fra europeisk lovverk, ifht hvor lenge man kan gå før man hviler. Og dette er det jeg tror/mener gjør Norge så spesielt. Fordi SAS (og delvis, men ikke i så stor ustrekning lenger?) Norwegian tilbyr spesielle ruter til distrikts-Norge. Når pilotene må overnatte på bortebase (f.eks Alta, Bodø, Tromsø, Ålesund, Molde, Kristiansund, Kristiansand, et cetera) må man passe på arbeidstiden og hviletids-bestemmelsene. Det mest effektive hadde vært å få de huta hjem med en gang, men for å tilby pax fly 06.00 om mårran må det til. Og det er ikke så enkelt å få dette til å gå opp så effektivt, særlig med duty hours eller hva det nå heter. Den våte drømmen til et flyselskap er vel å ha piloter flyvende fra base -> ut -> base hele dagen, og ha veldig lite dødtid mellom slagene. Men det er ikke mulig når man tilbyr et bredt og variert ruteprogram til Norges varierte avhål. Det er vel derfor norske piloter koster så mye?

SAS kundeservice med utvidede åpningstider

Skandinavia
Ukedager fra 13SEP 06-22 (før 07-19)
Lørdag 16SEP 09-20 (før 09-17)
Søndag 17SEP 09-22 (før 10-19)

Europeiske nummer er oppe 1-2 timer før normal åpningstid og stenger 1-2 timer etter.

EBG/D/P åpent 24/7 som vanlig.

Man blir også mentalt sliten av å fly.
Det er ikke som å sitte foran et skrivebord og glo på en PC skjerm.
Man har hele tiden radioen og kontakt med ATC, samt navigering.
Kabin trykk, eller mangel på, blir man også sløv og trøtt av.
Etter noen dager med 4-5 turer per dag er man sliten.
Litt mere avslappende på langrutene, men da kommer jet-lag inn i bildet og det kan være vanskelig å funke på topp niva når man er trøtt hele tiden.
Jeg har også hatt mange jobber på landjorda og vet at man blir sliten av alt, men den typen fatigue man får i styrehuset på fly er litt spesiel.
Så det ser ut som mange fridager men selskapene maser på at man skal fly overtid på fridagene og gjør man det til Max lovlig så går det på sikkereheten og helsa løs.
Enklere når man er yngre og har mere futt, men aldersgrensene er jo hevet nå og gamle knarker blir fortere trøtt. :(

Nyttig oppklaring det med Block timer.
For hvis snitt hadde vært 13 timer og grensen hadde vært på 900, så hadde det betydd 70 arbeidsdager pr år!!

Det er såpass mange faguttrykk og forkortelser, så for oss som ikke er flytende i Flysk, er det ikke lett å skjønne alt.

Skjønner såpass at færre er igjen på fast turnus, og flere på flexibel, noe som gjør hverdagen mindre forutsigbar.

Hvor lang tid må man jobbe mellom hvert lønnstrinn?
Hvor mange timer jobber en pilot i snitt pr år? Tenker da totalt antall timer dere er på jobb? Fra man er på flyplass, til man drar fra en flyplass for å sove.

Menneh, er de ikke åpen om det da? Her står det relativt skje-inn-i-munn-styrt forklart hvordan avtalene de er misfornøyd faktisk er.

https://www.aftenbladet.no/meninger...ilt-som-en-overbetalt-og-underarbeidet-riking

Lønnsnivået er ikke det viktigste i denne striden, men det er en del av det. Lønnsstigen er ikke offentlig, selv om den ligger som et vedlegg på riksmekleren.no. Partene beskylder hverandre for å snakke usant (eller i det minste tilpasse sannheta) når det gjelder lønnsnivå, men tall er de veldig forsiktige med å gå ut med.

Fagforeningene sier at de vil ha samme løsning som pilotene har fått i Sverige og Danmark. Det er et krav som virker helt rimelig, men da lurer jeg på hva forskjellene er mellom den norske overenskomstem og de svenske og danske. Vet du hvor jeg kan finne det?

Så er det snakk om at det også må være lokale tilpasninger. Dette er mye mer ullent, men virker ikke urimelig. Her må det imidlertid være noe som er mer omfattende enn det kan høres ut for, ettersom det blir streik i Norge, men ikke i de to andre landene. Vet du hvor jeg kan finne den svenske og danske overenskomsten, så jeg kan sammeligne og se forskjellene?

Svaret er vel i grunnen: Overenskomstene, og dermed hva konflikta egentlig handler om, er ikke offentlig.

. Hvor mange timer jobber en pilot i snitt pr år? Tenker da totalt antall timer dere er på jobb? Fra man er på flyplass, til man drar fra en flyplass for å sove.

Man er på jobb mens man har nattstopp på hotel. Jeg har vært borte fra hjem og famillie 200 dager i året, det blir 4800 timer, men mye av det er jo hviletid, skjønt man er på jobb hele tiden. Ofte i noen uland hvor man må ha væpnet eskorte til hotellet så det er ikke samme som ferie.

Bare et spørsmål som jeg har lurt på.... Er det slik at samtlige piloter i SAS er organisert? Er det slik at man må bære organisert for å jobbe i SAS? Ingen av stedene jeg har jobbet har organisering vært en big deal. Noen få har vært organisert, men de fleste har ikke brydd seg med slikt(meg selv inkludert). Jeg regner meg om at f.eks 50 prosent av pilotene til SAS hadde vært organisert og tatt ut i streik, så burde de likevel klart å stable opp en amputert flyprogram og kanskje fly de viktigste rutene? Hilsen en ikkeorganisert undrer.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Det er tidligere opplyst at andelen piloter som er organisert i de to aktuelle fagforeningene er så høy at man må kansellere alt av flyvninger, selv om det er en liten andel "rest-piloter" som ikke er organisert/organisert i andre foreninger.

Ang. "blocktid" v. "arbeidstid":
- "Blocktid" er tiden brukt fra "offblock" til "onblock", som normalt stort sett er fra flyet pusher til flyet parkerer.
- "Arbeidstid" blir i dette tilfellet tiden hvor piloten faktisk er på jobb. Og piloten jobber jo mer enn bare mellom pushback og parkering. Mellom flyvningene er det planleggning, klargjøring til neste flyvning, briefing/debriefing etter behov eller selskapsrutiner, osv.

La oss for en "tenkt" arbeidsdag si at pilotene begynner på jobb kl. 05 for en flyvning som skal gå kl. 06. Da er det briefing og planleggning av drivstoff, sjekk av vær, og andre aktiviteter forut for flyvningen før man begynner forberedelser i cocpit og gjør klar for ombordstigning. Flyet går på rute, og parkerer etter en 2-timers tur kl. 08. Etter en time på bakken (med alt av gjøremål det evt. skulle inkludere) er det ny push kl. 09, 2-timers tur med parkering kl. 11. Så skal flyet tømmes for passasjerer før flyet kan ta på nytt crewsom forsetter dagen. Pilotene er ferdig med sine oppgaver og papirarbeid kl. 11.30.

I eksemplet over har pilotene 4 blocktimer, men 6 1/2 arbeidstimer. Som dispatcher ser jeg forskjeller på hva pilotene gjør rent praktisk mens flyet er på bakken, men som hovedregel har de stort sett nok å gjøre eller tenke på. Variasjoner mellom selskapene forekommer selvsagt.

Forøvrig: om et fly må stå og vente i 3 timer på en slottid (f.eks: på grunn av dårlig vær), så er disse 3 timene også en del av pilotens arbeidsdag. Men de teller ikke med i pilotens "blocktid". Så på en "dårlig dag" (les: dag full av utfordringer og begrensninger i traffikkavvikling) er det slett ikke umulig at en pilot kan ha fått flere arbeidstimer "non-block" enn "block-timer".

Gode nyheter. Skal bli spennende og se om de reinstater noen av morgendagens flighter (Tenker spesielt på OSL-EWR-OSL).

Edit: Nå ser det ut som SAS også prøver å få EWR reinstated.
Flights already cancelled will remain cancelled, except that we will check the possibility to reinstate SK907/SK908 OSLO-NEWARK-OSLO.
Kilde: https://www.sas.no/traffic-information/info/

Last edited:
Ser man bort i fra lønnsjustering, noen som vet hva som nå er annerledes fra avtalen de hadde og hva som eventuelt er annerledes fra de danske og svenske sine?

Synes jo det er verd å få med seg at flygere på arbeidsdagene er der arbeidsgiver sender de, dvs. i arb.givers varetekt 24 timer i døgnet. Si 170 arb.dager siden vi jobber så lite, det kan bli drøyt 4000 timer borte hjemmefra i forbindelse med jobb. En som har en vanlig jobb med 7,5 timers arbeidsdag 230 dager i året og fri alle helger, jul, påske, 17.mai, sommerferie i fellesferien, hjemme hver kveld etc, ja denne vedkommende er bare borte hjemmefra drøyt 1700 timer å året i forbindelse med jobb. Er ikke de mellomværende 2300 timene verdt noe? Selv om en lat høytlønnet pilot bare er borte 50% av tiden og kun har 7,5 timers arbeid de resterende 85 dagene så blir det nesten 2700 timer borte hjemmefra. I mine øyne er fritid tid som arbeidstager disponerer selv, jeg disponerer ikke tiden selv de dagene jeg i forbindelse med arbeid overnatter være seg i Ålesund eller på Tenerife. Med min fete lønn på 800K inklusive dietter og noen fridagssalg har jeg i beste fall 296kr/timen, i verste fall 196kr/timen. Prøv å få en håndverker, funksjonær, sykepleier eller politimann til å jobbe på julaften, i helgen eller kl.0200 til å jobbe for den timelønnen, be så deretter vedkommende om å jobbe på skift. Rå latter blir vel svaret på det spørsmålet! Glemte forresten å ta med at det ikke blir noe overtidstillegg eller annen kompensasjon/avspasering dersom arbeidsdagen blir lenger enn planlagt, og det skjer ofte.
En fersk styrmann har kanskje bare halvparten av min overdådige lønn...........

Back