Norske SAS-piloter streiker fra 11. september 2017

Selv om en lat høytlønnet pilot bare er borte 50% av tiden og kun har 7,5 timers arbeid de resterende 85 dagene så blir det nesten 2700 timer borte hjemmefra. I mine øyne er fritid tid som arbeidstager disponerer selv, jeg disponerer ikke tiden selv de dagene jeg i forbindelse med arbeid overnatter være seg i Ålesund eller på Tenerife. Med min fete lønn på 800K inklusive dietter og noen fridagssalg har jeg i beste fall 296kr/timen, i verste fall 196kr/timen. Prøv å få en håndverker, funksjonær, sykepleier eller politimann til å jobbe på julaften, i helgen eller kl.0200 til å jobbe for den timelønnen, be så deretter vedkommende om å jobbe på skift. Rå latter blir vel svaret på det spørsmålet! Glemte forresten å ta med at det ikke blir noe overtidstillegg eller annen kompensasjon/avspasering dersom arbeidsdagen blir lenger enn planlagt, og det skjer ofte.

Det du sier er ikke feil, men man skal heller ikke glemme at det er en god del av oss andre som heller ikke har overtidsbetalt, har mye reising i jobben som overhodet ikke er kompensert eller regnes som arbeidstid. Om jeg har et møte i Bergen kl 9-15 en dag så betyr det at jeg er borte hjemmefra kl. 05-19 (om jeg regner mitt faste arbeidssted som "hjemme". BGO er jo best case pga. hyppige flyavganger, HEL betyr eks. normalt reise dagen i forveien). Jeg kan til en viss grad bestemme om jeg må reise, men noen ganger er ikke det aktuelt, da bare må man reise. Og når flyet hjem ikke går eller er 4 timer forsinket får heller ikke jeg overtidsbetalt for å sitte og vente ;)

Men så har jo jeg, som en del andre, valgt jobben min selv.

Ja, ren flaks sin beskrivelse av andre arbeidstakeres situasjon passer nok om man er offentlig ansatt (men slett ikke alltid) eller i en jobb hvor man "stempler inn".

Selv er jeg til stadighet i en situasjon hvor oppdraget for kunden tilsier/krever jobb på ettermiddag, kveld og helg. Det utløser ingen kompensasjon siden jeg er i en "særlig selvstendig stilling". Og jeg tjener mindre enn 800 KNOK. Vesentlig mindre, faktisk.

Ingen mener at pilotarbeid er slaraffenliv, langt derifra. Men arbeidslivet utenfor flysektoren er kanskje hakket tøffere enn enkelte i bransjen tror.

Men også jeg har valgt det selv.

Ser ut som det settes opp 4 ekstra turer idag i følge sas.no:

SK6351/6352 OSL-LYR-OSL

SK6300/6301 OSL-BGO-OSL

SK6302/6303 OSL-SVG-OSL

SK6353/6354 OSL-CDG-OSL

Ser også en SK6355 OSL-AGP, som jeg antar er en ekstraavgang pga streiken

Men ellers er det meste frem til avgang 13:45 fra OSL kansellert, unntatt det som går med Cityjet eller med danske/svenske piloter til ARN/CPH

Min jobb, mitt yrkesliv og kompensasjonen for dette ble beklageligvis valgt for mer enn 25 år siden. Valget da var basert på at man kunne tjene 800K og ble behandlet med respekt, den gang kostet en leilighet 4-600K, et hus en mill, en bil kostet kanskje 150. Nå er tilsvarende priser 4mill, 7mill og 650K. Melkeprisen har steget med omtrent 220%. Det eneste som har steget i min bransje er produksjonen og stresset, tidligere produserte vi kanskje 500 timer og hadde 45min/1 time turnaround, nå SKAL det produseres 900 timer med turnaroundtider på 20-25 minutter. Jeg sier ikke at produksjonen nå er for høy, alt jeg sier er at når media forteller hvor fett vi har det så er det ekstremt unyansert. Døgnkontinuerlig skiftarbeid gir 35,5timer/7dgr. Det er stilling som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag. Eksempler er vektere-398K, resepsjonister 422K pluss noe skifttillegg. WOW, jeg skulle gladelig gått ned betydelig i lønn for sånn arbeidsuke, ville dog blitt tøft å jobbe hver tredje søndag. Jeg gjetter på at du Discus ikke jobber som resepsjonist og at du har en inntekt som overstiger en vekters, ingen tvil om at du har gjort et smartere yrkesvalg en de fleste piloter. En vekter som jobber 35,5 i uken får altså ca. 230kr i timen + tillegg for natt og helg.
Jeg klager ikke på mine kroner og øre, det som er kjipt er å jobbe i en internasjonal, hektisk, teknologisk og ekspandere bransje som helt tilsideser det å ta vare på sin viktigste ressurs slik at det kan reises til BGO og HEL for mindre enn 500kr.
Det er helt korrekt, man velger selv sitt. Mye har endret seg siden jeg begynte, det eneste som ikke har endret seg er avlønningen. Jeg tjente også 800K i 2004, men da jobbet jeg mindre.

Min jobb, mitt yrkesliv og kompensasjonen for dette ble beklageligvis valgt for mer enn 25 år siden. Valget da var basert på at man kunne tjene 800K og ble behandlet med respekt, den gang kostet en leilighet 4-600K, et hus en mill, en bil kostet kanskje 150. Nå er tilsvarende priser 4mill, 7mill og 650K. Melkeprisen har steget med omtrent 220%. Det eneste som har steget i min bransje er produksjonen og stresset, tidligere produserte vi kanskje 500 timer og hadde 45min/1 time turnaround, nå SKAL det produseres 900 timer med turnaroundtider på 20-25 minutter. Jeg sier ikke at produksjonen nå er for høy, alt jeg sier er at når media forteller hvor fett vi har det så er det ekstremt unyansert. Døgnkontinuerlig skiftarbeid gir 35,5timer/7dgr. Det er stilling som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag. Eksempler er vektere-398K, resepsjonister 422K pluss noe skifttillegg. WOW, jeg skulle gladelig gått ned betydelig i lønn for sånn arbeidsuke, ville dog blitt tøft å jobbe hver tredje søndag. Jeg gjetter på at du Discus ikke jobber som resepsjonist og at du har en inntekt som overstiger en vekters, ingen tvil om at du har gjort et smartere yrkesvalg en de fleste piloter. En vekter som jobber 35,5 i uken får altså ca. 230kr i timen + tillegg for natt og helg.
Jeg klager ikke på mine kroner og øre, det som er kjipt er å jobbe i en internasjonal, hektisk, teknologisk og ekspandere bransje som helt tilsideser det å ta vare på sin viktigste ressurs slik at det kan reises til BGO og HEL for mindre enn 500kr.
Det er helt korrekt, man velger selv sitt. Mye har endret seg siden jeg begynte, det eneste som ikke har endret seg er avlønningen. Jeg tjente også 800K i 2004, men da jobbet jeg mindre.

Nett det at mykje har endra seg når du valgte er vel faktisk eit godt poeng for mange involverte, tross alt.

Det eg ikkje heilt har forstått er kvifor det er så vanskeleg å lage sånn passe forutsigbar vaktplan mtp. at programmet for flygingane er lagt ganske fast i store periodar av året. Om det er slik at ein aldri veit når ein har fri eller er på jobb, så forstår eg at det må vere ganske frustrerande. Klar at arb.givar treng ein stor grad av fleksibilitet når ting skjer, men at ikkje det er ein fast base synst eg er rart.

Det eg ikkje heilt har forstått er kvifor det er så vanskeleg å lage sånn passe forutsigbar vaktplan mtp. at programmet for flygingane er lagt ganske fast i store periodar av året.

Absolutt et godt poeng og de er flinkere til det i både Norwegian og andre steder mens SAS sin planning avd har "rakettforskere" ansatt som kan mye bedre og derfor mer uforutsigbart for de flygende. De sier selv de er best i verden sågar .....

Last edited:
Absolutt et godt poeng og de er flinkere til det i både Norwegian og andre steder mens SAS sin planning avd har "rakettforskere" ansatt som kan mye bedre og derfor mer uforutsigbart for de flygende. De sier selv de er best i verden sågar .....

hehe, non taken :D
Er rakettforskar i ein heilt anna bransje. Den med rakettar :)

Synes jo det er verd å få med seg at flygere på arbeidsdagene er der arbeidsgiver sender de, dvs. i arb.givers varetekt 24 timer i døgnet. Si 170 arb.dager siden vi jobber så lite, det kan bli drøyt 4000 timer borte hjemmefra i forbindelse med jobb. En som har en vanlig jobb med 7,5 timers arbeidsdag 230 dager i året og fri alle helger, jul, påske, 17.mai, sommerferie i fellesferien, hjemme hver kveld etc, ja denne vedkommende er bare borte hjemmefra drøyt 1700 timer å året i forbindelse med jobb. Er ikke de mellomværende 2300 timene verdt noe? Selv om en lat høytlønnet pilot bare er borte 50% av tiden og kun har 7,5 timers arbeid de resterende 85 dagene så blir det nesten 2700 timer borte hjemmefra. I mine øyne er fritid tid som arbeidstager disponerer selv, jeg disponerer ikke tiden selv de dagene jeg i forbindelse med arbeid overnatter være seg i Ålesund eller på Tenerife. Med min fete lønn på 800K inklusive dietter og noen fridagssalg har jeg i beste fall 296kr/timen, i verste fall 196kr/timen. Prøv å få en håndverker, funksjonær, sykepleier eller politimann til å jobbe på julaften, i helgen eller kl.0200 til å jobbe for den timelønnen, be så deretter vedkommende om å jobbe på skift. Rå latter blir vel svaret på det spørsmålet! Glemte forresten å ta med at det ikke blir noe overtidstillegg eller annen kompensasjon/avspasering dersom arbeidsdagen blir lenger enn planlagt, og det skjer ofte.
En fersk styrmann har kanskje bare halvparten av min overdådige lønn...........

Uden det skal blve til en "pissing contest" om hvilke jobs, der er hårdest, så er det vel med pilotjobbet som med som mange andre. Der er fordele og ulemper. 170 arbejdsdage på et år giver 195 fridage på et år. Vel at mærke fridage, hvor man har helt fri fra jobbet. Man kan af gode grunde ikke tage arbejde med hjem. Det er nok en ting, som mange andre med "almindelige" jobs kan være lidt misundelige på.

Det som jeg selv fra mit arbejde (i ATC) kan se som udfordringen er, hvordan man får lov at disponere over fridagene. Samt hvor lang tid i forvejen kender man sine arbejdsdage? Hvor meget weekendarbejde er der etc.

Når man sammenligner sit job med andres, er mann nødt til både at se på de gode ting og de mindre gode - uden at jeg i øvrigt tager stilling til hverken løn eller kontrakter for piloter - det har jeg intet grundlag eller viden til.

Antagelse fra min side, men jeg vil tro at i et selskap med en "basemodell" (DY/FR etc) vil det være enklere å få til en mer behagelig og forutsigbar turnus for pilotene enn det er i "hub-selskapene" (SK/LH etc)?

W

Når man sammenligner sit job med andres, er mann nødt til både at se på de gode ting og de mindre gode - uden at jeg i øvrigt tager stilling til hverken løn eller kontrakter for piloter - det har jeg intet grundlag eller viden til.

Finnes alltid noen som har det verre. F.eks går det an å ha en jobb hvor man har 4 måneder fri hvert år. Men så er man til gjengjeld 100% borte fra familie og venner, fra samfunnet, mange ganger sogar fra telefonisk kontakt med samfunnet, de resterende 8 månedene av året...

Antagelse fra min side, men jeg vil tro at i et selskap med en "basemodell" (DY/FR etc) vil det være enklere å få til en mer behagelig og forutsigbar turnus for pilotene enn det er i "hub-selskapene" (SK/LH etc)?

W

Det kommer an på hvordan man utnytter basene. SAS har crewbaser på OSL, TRD og SVG, men grovt og enkelt forklart kan man si at de ikke "anerkjenner" TRD og SVG på samme måte, og slinger folk passivt fra de to sistnevnte til OSL for å begynne arbeidet der, og passivt hjem igjen siste dag, mens OSL-piloter tilbringer desidert flest netter på korte stopp på flyplasshoteller i TRD og SVG. "Verdens beste crew planners." Forstå det den som kan.

Det kommer an på hvordan man utnytter basene. SAS har crewbaser på OSL, TRD og SVG, men grovt og enkelt forklart kan man si at de ikke "anerkjenner" TRD og SVG på samme måte, og slinger folk passivt fra de to sistnevnte til OSL for å begynne arbeidet der, og passivt hjem igjen siste dag, mens OSL-piloter tilbringer desidert flest netter på korte stopp på flyplasshoteller i TRD og SVG. "Verdens beste crew planners." Forstå det den som kan.

Ja det høres merkelig ut, og strider jo imot mye av poenget og definisjonen av en base. Noe av svaret finner vi kanskje her.

Kan virke som om TRD/SVG basene rett og slett er for små slik de er i dag og/eller at det ikke passer med forretningsmodellen
til SAS som hubselskap hvor man ønsker flest mulig avganger på de mest populære tidene på døgnet og færre midt på dagen da
forretningsreisende ikke ønsker å reise. Det er nok flere dilemma rundt dette for SAS.

Ja det høres merkelig ut, og strider jo imot mye av poenget og definisjonen av en base. Noe av svaret finner vi kanskje her.

Kan virke som om TRD/SVG basene rett og slett er for små slik de er i dag og/eller at det ikke passer med forretningsmodellen

til SAS som hubselskap hvor man ønsker flest mulig avganger på de mest populære tidene på døgnet og færre midt på dagen da

forretningsreisende ikke ønsker å reise. Det er nok flere dilemma rundt dette for SAS.

Tja, med tanke på hvor mange fly (og crew?) som overnatter på SVG og TRD hver natt så burde det fungere. Flyene slinges jo ofte TRD/SVG-OSL-Europa og tilbake om morgenene, og så lenge det vel bare er snakk om en relativt kort tur, så bør vel det får for crew også? Eventuelt flyavgang nummer 2 om morgenen OSL-Innland

Flyene slinges jo ofte TRD/SVG-OSL-Europa og tilbake om morgenene

Ja her er vel mye av problemet, definisjonen på en "ideel" base er jo at både flyet og crewet som er stasjonert der skal returnere "hjem" til basen
etter endt arbeidsdag og overnatte der. Det er her hub-modellen skiller seg fra basemodellen.
SAS ønsker seg tidlige avganger *inn* fra "Europa" til hubbene CPH/ARN/OSL, og da må nødvendigvis crew overnatte ute,
noe som både er dyrere og sannsynligvis mer slitsomt for crewet i lengden vil jeg anta.

Ja her er vel mye av problemet, definisjonen på en "ideel" base er jo at både flyet og crewet som er stasjonert der skal returnere "hjem" til basen
etter endt arbeidsdag og overnatte der. Det er her hub-modellen skiller seg fra basemodellen.
SAS ønsker seg tidlige avganger *inn* fra "Europa" til hubbene CPH/ARN/OSL, og da må nødvendigvis crew overnatte ute,
noe som både er dyrere og sannsynligvis mer slitsomt for crewet i lengden vil jeg anta.

Med "Europa", mener du også innenriks her?

Med noen unntak, så er det stort sett CPH-basen som har fly som overnatter utenriks, og flyr inn til huben om morgenen.

I Norge, så er egentlig SAS sin operasjon ganske enkel og logisk. Stort sett alle innenriksdestinasjoner har minst 1, men ofte flere, avhengig av størrelsen, fly som overnatter. De flyr så inn til OSL grytidlig om morgenen, for så å fly videre, til entenEuropa eller innenriks fra OSL senere på morgenen. Derfor går de fleste morgenflightene fra OSL til utlandet sent nok til både fly, crew og ikke minst passasjerer rekker å bli matet inn fra resten av landet. Unntaket er endel sydendestinasjoner og charter, som ikke trenger feed. Så er det flere slike bølger dagen gjennom

Norwegian sin norske operasjon er faktisk ganske lik

Man kan af gode grunde ikke tage arbejde med hjem. Det er nok en ting, som mange andre med "almindelige" jobs kan være lidt misundelige på.

Ja, det er bare å være misunnelig, men slik fungerer det ikke i den virkelige verden. Vi har simulatortester 2/3 dager i året, forberedelser / lesing til dette skjer på fritiden i mitt selskap (ikke sas, vet ikke hvordan dette er der). Det er rapporter som skal skrives, reiseregninger skal legges inn, uniformer skal renses, nye bestemmelser skal leses, ++ Dette i tillegg til at man skal forsøke og hvile seg ut til neste arbeidsperiode. Idag har jeg vært på jobb siden 0555 til kl 1730. Nå er det fri frem til kl 0525 imorgen tidlig, og jeg er ferdig kl 1755, om alt går etter planen. Jeg har til og med fått hotell dekket av selskapet, 100 mil fra hjemme og base. Flott hva ?

Verden er ikke sort / hvit, og piloter gjør faktisk ting som er jobbrelatert, selv på fritiden. Og jeg er tilgjengelig for selskapet 24H 365 dager i året, selv om jeg i mange tilfeller kan nekte å jobbe på mine fridager dersom jeg ikke vil, akkurat som de fleste andre.

Ja, det er bare å være misunnelig, men slik fungerer det ikke i den virkelige verden. Vi har simulatortester 2/3 dager i året, forberedelser / lesing til dette skjer på fritiden i mitt selskap (ikke sas, vet ikke hvordan dette er der). Det er rapporter som skal skrives, reiseregninger skal legges inn, uniformer skal renses, nye bestemmelser skal leses, ++ Dette i tillegg til at man skal forsøke og hvile seg ut til neste arbeidsperiode. Idag har jeg vært på jobb siden 0555 til kl 1730. Nå er det fri frem til kl 0525 imorgen tidlig, og jeg er ferdig kl 1755, om alt går etter planen. Jeg har til og med fått hotell dekket av selskapet, 100 mil fra hjemme og base. Flott hva ?

Verden er ikke sort / hvit, og piloter gjør faktisk ting som er jobbrelatert, selv på fritiden. Og jeg er tilgjengelig for selskapet 24H 365 dager i året, selv om jeg i mange tilfeller kan nekte å jobbe på mine fridager dersom jeg ikke vil, akkurat som de fleste andre.

Ja, helt enig.
Flygere tar absolutt med jobben hjem.
Før et re-qual kurs begynner jeg å pugge og oppdatere tenkehetta 3 uker i forveien. Som regel på fritiden, men av og til i hotel rom hvis man ikke er for trøtt. Ofte i flyet også.
En flygers arbeids tid er, som en grov regel, dobbelt av blokk-tid.
(Mange unntak begge veier, noen som er gråbein og jobber så mye som mulig for å tjene mest mulig, andre er lat og flyr minst mulig for lavere lønn, men må likevel sitte reserve og St.by hjemme, på hotel eller flyplass.)

Dere som er på landjorda og som ikke har fløyet for brødet har ikke mye peiling, men vi syter ikke, prøver bare å forklare at det er ikke bare dans på roser. Hadde det vært fint og enkelt så hadde flyvertinnen flydd flyene.:colgate:

Det ligger nå ganske mange OSL-crew på hotell i TRD og SVG, og får diett, samt at hotell koster, og det er mange som vil flytte hjem til disse to byene, men som ikke får basebytte. Står vel 5-6 fly i TRD og SVG hver morgen, og egentlig er det ingen grunn til at disse morgenavgangene ikke skal flys av andre enn lokalt basert crew. Nå har vi trøndere med OSL-base som nektes TRD, som da heller bidder stopp hjemme, og ender opp med å ligge hjemme på diett...samtidig som jeg og andre OSLere har rullerende tjeneste på Radisson Blu TRD. Den i ledelsen/planning hos oss som nekter å innse at dette er både dumt, demotiverende og uøkonomisk, skulle jeg gjerne hatt en prat med.

Det ligger nå ganske mange OSL-crew på hotell i TRD og SVG, og får diett, samt at hotell koster, og det er mange som vil flytte hjem til disse to byene, men som ikke får basebytte. Står vel 5-6 fly i TRD og SVG hver morgen, og egentlig er det ingen grunn til at disse morgenavgangene ikke skal flys av andre enn lokalt basert crew. Nå har vi trøndere med OSL-base som nektes TRD, som da heller bidder stopp hjemme, og ender opp med å ligge hjemme på diett...samtidig som jeg og andre OSLere har rullerende tjeneste på Radisson Blu TRD. Den i ledelsen/planning hos oss som nekter å innse at dette er både dumt, demotiverende og uøkonomisk, skulle jeg gjerne hatt en prat med.

Sett mye av samme i USA.
Nu har dem blitt mere flex med "Mutual Base Exchange" men var streng før. Skulle fanken ikke hjelpe flygerene med luksuslivet dems, for dem er allerede privilegert.
Det hjelper jo alle parter at pilotene bor ved basen sin men det skjønner ikke klerkene som trekker i trådene.
Jo mindre flyselskapene er, jo mere fleksibel har dem vært.
Derfor foretrekker jeg å jobbe i lite selskap og være stor fisk i et lite vann, enn omvendt. :rolleyes:

Har sett mye vill pendling .. den verste var vel han som pendlet til Kansas City fra Anchorage da jeg jobbet i Vanguard. For ham var det den store velsignelsen da Vanguard kom til Seattle.

Så også mye ATA crew med kreaive pendlerruter ...

Back