Selv om en lat høytlønnet pilot bare er borte 50% av tiden og kun har 7,5 timers arbeid de resterende 85 dagene så blir det nesten 2700 timer borte hjemmefra. I mine øyne er fritid tid som arbeidstager disponerer selv, jeg disponerer ikke tiden selv de dagene jeg i forbindelse med arbeid overnatter være seg i Ålesund eller på Tenerife. Med min fete lønn på 800K inklusive dietter og noen fridagssalg har jeg i beste fall 296kr/timen, i verste fall 196kr/timen. Prøv å få en håndverker, funksjonær, sykepleier eller politimann til å jobbe på julaften, i helgen eller kl.0200 til å jobbe for den timelønnen, be så deretter vedkommende om å jobbe på skift. Rå latter blir vel svaret på det spørsmålet! Glemte forresten å ta med at det ikke blir noe overtidstillegg eller annen kompensasjon/avspasering dersom arbeidsdagen blir lenger enn planlagt, og det skjer ofte.
Det du sier er ikke feil, men man skal heller ikke glemme at det er en god del av oss andre som heller ikke har overtidsbetalt, har mye reising i jobben som overhodet ikke er kompensert eller regnes som arbeidstid. Om jeg har et møte i Bergen kl 9-15 en dag så betyr det at jeg er borte hjemmefra kl. 05-19 (om jeg regner mitt faste arbeidssted som "hjemme". BGO er jo best case pga. hyppige flyavganger, HEL betyr eks. normalt reise dagen i forveien). Jeg kan til en viss grad bestemme om jeg må reise, men noen ganger er ikke det aktuelt, da bare må man reise. Og når flyet hjem ikke går eller er 4 timer forsinket får heller ikke jeg overtidsbetalt for å sitte og vente

Men så har jo jeg, som en del andre, valgt jobben min selv.