Norske SAS-piloter streiker fra 11. september 2017

Har sett mye vill pendling .. den verste var vel han som pendlet til Kansas City fra Anchorage da jeg jobbet i Vanguard. For ham var det den store velsignelsen da Vanguard kom til Seattle.

Så også mye ATA crew med kreaive pendlerruter ...

Samtidig, hvor han bodde var jo hans valg, eller i hvertfall kona. Så kan jo ikke skylde på arbeidsgiver her :p

Verden er ikke sort / hvit, og piloter gjør faktisk ting som er jobbrelatert, selv på fritiden. Og jeg er tilgjengelig for selskapet 24H 365 dager i året, selv om jeg i mange tilfeller kan nekte å jobbe på mine fridager dersom jeg ikke vil, akkurat som de fleste andre.

Det er vel ikke specielt for piloter at lave arbejdsrelaterede ting i fritiden? Jeg mener på ingen måde at nedgøre pilotjobbet, men jeg kan ikke helt se forskellen til andre jobs mht at lave arbejdsrelaterede ting i fritiden. Selv jeg er nødt til det ;)

God weekend! :drink

Det ligger nå ganske mange OSL-crew på hotell i TRD og SVG, og får diett, samt at hotell koster, og det er mange som vil flytte hjem til disse to byene, men som ikke får basebytte. Står vel 5-6 fly i TRD og SVG hver morgen, og egentlig er det ingen grunn til at disse morgenavgangene ikke skal flys av andre enn lokalt basert crew. Nå har vi trøndere med OSL-base som nektes TRD, som da heller bidder stopp hjemme, og ender opp med å ligge hjemme på diett...samtidig som jeg og andre OSLere har rullerende tjeneste på Radisson Blu TRD. Den i ledelsen/planning hos oss som nekter å innse at dette er både dumt, demotiverende og uøkonomisk, skulle jeg gjerne hatt en prat med.

Ja det høres jo urimelig og unødvendig ut for alle parter. To piloter med samme kvalifikasjoner som vil bytte base seg imellom burde jo være en smal sak å ordne. Hvilken begrunnelse får dere?

Det kan jo muligens å ha sammenheng med artikkelen jeg linket til over, at SAS rett og slett ikke har bestemt seg for framtiden til disse basene i disse omstillingstider.
De ville jo garantert heller ikke bli veldig populære hvis de begynner å flytte på folk, disse kjøper seg ny bolig, barn bytter skoler, kona jobb etc. for så kort tid etter legge ned basen..

Ja det høres jo urimelig og unødvendig ut for alle parter. To piloter med samme kvalifikasjoner som vil bytte base seg imellom burde jo være en smal sak å ordne. Hvilken begrunnelse får dere?

Det kan jo muligens å ha sammenheng med artikkelen jeg linket til over, at SAS rett og slett ikke har bestemt seg for framtiden til disse basene i disse omstillingstider.
De ville jo garantert heller ikke bli veldig populære hvis de begynner å flytte på folk, disse kjøper seg ny bolig, barn bytter skoler, kona jobb etc. for så kort tid etter legge ned basen..

De snakker om at basene ikke er effektive nok, men det er jo nettopp på grunn av måten de selv schedulerer folkene der på, så det er egentlig litt til å rive seg i håret av!

Og jeg er tilgjengelig for selskapet 24H 365 dager i året, selv om jeg i mange tilfeller kan nekte å jobbe på mine fridager dersom jeg ikke vil, akkurat som de fleste andre.

Til info, så kan - i ytterste konsekvens - en arbeidsgiver kalle folk tilbake fra ferie/fridager dersom alt skulle gå
seriøst på dunken hjemme på jobb, og du kan ikke nekte. Det må selvsagt svært alvorlige uforutsette ting til
for å kunne bruke denne retten, og arbeidsgiver kan ikke uten videre bruke denne, men den er der... iht Ferieloven.
(Man blir neppe populær som arbeidsgiver, men det kan jo være greit å ha en jobb å komme til når ferien er over også..)

W

Til info, så kan - i ytterste konsekvens - en arbeidsgiver kalle folk tilbake fra ferie/fridager dersom alt skulle gå
seriøst på dunken hjemme på jobb, og du kan ikke nekte. Det må selvsagt svært alvorlige uforutsette ting til
for å kunne bruke denne retten, og arbeidsgiver kan ikke uten videre bruke denne, men den er der... iht Ferieloven.
(Man blir neppe populær som arbeidsgiver, men det kan jo være greit å ha en jobb å komme til når ferien er over også..)

W
Hvordan fungerer dette....
I et tenk tilfelle hvor pilot med familie er på Fransk Polynesya, må arbeidsgiver eller piloten betale ekstra for å endre billetten for vedkommende for å komme hjem på jobb?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Det er vel ikke specielt for piloter at lave arbejdsrelaterede ting i fritiden? Jeg mener på ingen måde at nedgøre pilotjobbet, men jeg kan ikke helt se forskellen til andre jobs mht at lave arbejdsrelaterede ting i fritiden. Selv jeg er nødt til det ;)

God weekend! :drink

Les før du svarer. Det påståes at piloter ikke tar med seg jobben hjem, det er det visst bare endel andre grupper som gjør. Det påpeker jeg at IKKE er korrekt. Jeg har aldri påstått at du eller andre ikke gjør arbeidsrelaterte ting på fritiden !

. Så også mye ATA crew med kreaive pendlerruter ..

Har også sett mye rar pendling. Ikke minst i speilet.
Siste gang jeg var nygift hadde jeg base i Kuwait City men hus og kone bodde i Dallas, Texas.
Uke pendling gakk ikke men jeg sverget vi skulle treffes en gang per måned. Det gakk så vidt bra men gjerne 7 uker mellom romantiske treff: Tidlig i Juni og sent i Juli for eksempel.
Ofte måtte bruden møte meg i New York, London, Amsterdam eller Paris.
Hun kom også på besøk til Kuwait City et par ganger, og til Tokyo. Vi var jo nygift og forelsket må vite.
Vet alt om pendling, hadde base i JFK i 8-9 år men aldri bodd der utenom hybel. (Crash-pad) og også hatt andre baser. Greit å pendle på klapp sete i USA, alle pendler, men mye stress. Enklere å bo i base.
Noen selskap jeg jobbet for hadde hjemme base: Dem kjøper fly billett til hvor du trenges.
Litt mindre stress men ikke ofte J eller F klasse, svært lite ofte:)

Siden jeg tidligere har gitt pilotene mye pepper for ting som skjedde før "konkursen" i 2012, skylder jeg
vel i rettferdighetens navn å avlive myten om at de idag (2014) i europeisk sammenheng tjener spesielt bra.

Tallene inkluderer ikke pensjonskostnader, arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader etc, og sier ikke noe om produktiviteten deres
som alle også er svært viktig for arbeidsgiver, men det er altså ikke pilot-lønningene i seg selv som er problemet til SAS idag slik jeg ser det.
(Tall i Euro)

Attachments

• lønn.jpg
    lønn.jpg
    72.4 KB · Views: 616
Last edited:
Siden jeg tidligere har gitt pilotene mye pepper for ting som skjedde før "konkursen" i 2012, skylder jeg
vel i rettferdighetens navn å avlive myten om at de idag (2014) i europeisk sammenheng tjener spesielt bra.

Tallene inkluderer ikke pensjonskostnader, arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader etc, og sier ikke noe om produktiviteten deres
som alle også er svært viktig for arbeidsgiver, men det er altså ikke pilot-lønningene i seg selv som er problemet til SAS idag slik jeg ser det.
(Tall i Euro)

Det er korrekt. Man trenger ikke mer enn å vite at en kaptein på topplønn nå tjener det samme i antall kroner som en kaptein på topplønn gjorde i 2000, og sette dette opp mot samfunnets lønnsutvikling generelt, for å se at kjøpekraften har gått kraftig ned.

Grafen stemmer forøvrig ikke helt, en fersk styrmann i Ryanair tjener ofte mer enn en fersk SAS-styrmann. Flere jeg kjenner aksepterte et tildels kraftig lønnskutt ved overgang til SK fra FR.

På meg virker det som at SAS sine 2 største problemer er sosiale kostnader i Scandinavia og riktig utnyttelse/dimensjonering av ansatte.

På meg virker det som at SAS sine 2 største problemer er sosiale kostnader i Scandinavia og riktig utnyttelse/dimensjonering av ansatte.

De må ha en annen definisjon på god utnyttelse enn blokktimer delt på arbeidstimer, ihvertfall. Hvis jeg en dag flyr seks legs innenriks med la oss si 120 pax hver avgang, har jeg generert vanvittig mye mer penger enn en som flyr t/r Alicante og går hjem, selv om ALC-kusken har et høyere antall blokktimer i forhold til arbeidstimer den dagen. Der jeg kanskje har 6 blokktimer og 11 arbeidstimer, har ALC-crewet 7:30 i luften og 9:45 duty, eller noe deromkring. De har derimot bare fløyet 360 pax, gitt at flyet er fullt begge veier, mens jeg har hatt med meg 720 inntektsgivende, billettkjøpende pax, selv med lavere fyllingsgrad, og en "effektivitet" som ifølge økonomene som er låst på block hour/duty hour, ikke er bra nok. Rutenettet vårt er nå engang slik at det blir noen sånne dager innimellom. Fløy likevel mer enn 900 timer fra juli 16 til juli 17, men jeg er visst ikke effektiv nok...

De må ha en annen definisjon på god utnyttelse enn blokktimer delt på arbeidstimer, ihvertfall. Hvis jeg en dag flyr seks legs innenriks med la oss si 120 pax hver avgang, har jeg generert vanvittig mye mer penger enn en som flyr t/r Alicante og går hjem, selv om ALC-kusken har et høyere antall blokktimer i forhold til arbeidstimer den dagen. Der jeg kanskje har 6 blokktimer og 11 arbeidstimer, har ALC-crewet 7:30 i luften og 9:45 duty, eller noe deromkring. De har derimot bare fløyet 360 pax, gitt at flyet er fullt begge veier, mens jeg har hatt med meg 720 inntektsgivende, billettkjøpende pax, selv med lavere fyllingsgrad, og en "effektivitet" som ifølge økonomene som er låst på block hour/duty hour, ikke er bra nok. Rutenettet vårt er nå engang slik at det blir noen sånne dager innimellom. Fløy likevel mer enn 900 timer fra juli 16 til juli 17, men jeg er visst ikke effektiv nok...
No burde vel ikkje pilotane ta det personleg, kor mykje påverknad har de på gjennomføring av ein (normal) dag? Det meste er vel planlagt av ops, påverka av veir, last og passasjerar som ikkje dukka opp. Så om effektiviteten på gjennomføring av ruteprogrammet dårleg, så får ein vel berre kutte rutene då :stir:

Her er en måte å måle produktiviteten. I siste regnskap oppga SAS at siste 12 månedene har de brukt flyene sine i snitt 9,6t (block) pr dag.
Hvis vi ser på grafen nedenfor (IATA) betyr det at hvis de har mer enn 6 crew (12 piloter) pr fly er de in-effektive i forhold til konkurrentene, og motsatt.
Så ta totalt antall 737 piloter i SAS, dele på 2, dele på antall 737... mer enn 6?

W

Attachments

• Prod.jpg
    Prod.jpg
    151.6 KB · Views: 523
Last edited:
Her er en måte å måle produktiviteten. I siste regnskap oppga SAS at siste 12 månedene har de brukt flyene sine i snitt 9,6t (block) pr dag.
Hvis vi ser på grafen nedenfor (IATA) betyr det at hvis de har mer enn 6 crew (12 piloter) pr fly er de in-effektive i forhold til konkurrentene, og motsatt.
Så ta totalt antall 737 piloter i SAS, dele på 2, dele på antall 737... mer enn 6?

W

Etter min erfaring med aa bygge underlag (Data varehus) som gir flyselskap ledelsen maaleverktoey for baade flaateutnyttelse, produktivitet og ikke minst inntekter - skal man vaere ytterst forsiktig med aa trekke noen konklusjoner med et saa snevert grunnlag som denne metoden foreslaar.

Mens resultatene av metoden over utvilsomt er korrekte, vil jo et selskap med f.eks. 4 piloter pr. 737 fremstaa som veldig productive - men hvis de maa leie inn fly og mannskap for aa gjennomfoere ruteaviklingen vil det ikke fanges opp av denne metoden og gi et noksaa skjevt bilde av den virkleig produktiviteten.

Om ledelsen bruker denne metoden for flaate og besetnings produktivitets planlegging, kan man fort ende opp med ruter (lengre) som er effective, men gir lave inntekter. Det hender at man maa investere mer for aa oppnaa hoeyere avkastning.

No burde vel ikkje pilotane ta det personleg, kor mykje påverknad har de på gjennomføring av ein (normal) dag? Det meste er vel planlagt av ops, påverka av veir, last og passasjerar som ikkje dukka opp. Så om effektiviteten på gjennomføring av ruteprogrammet dårleg, så får ein vel berre kutte rutene då :stir:

Vi tar det personlig når vi blir beskyldt for å ikke være effektive nok, og at vi derfor må jobbe mer/ned i lønn/ned i stilling, når det åpenbart er ops og planning som må effektivisere. For ordens skyld, hvis jeg kunne kommet ned fra mine nærmere 2000 duty-timer i året til nærmere 12-1500, kunne jeg gjerne fortsatt å fly 900 timer i året slik jeg allerede gjør, men rutenettet vårt tillater det rett og slett ikke.

Etter min erfaring med aa bygge underlag (Data varehus) som gir flyselskap ledelsen maaleverktoey for baade flaateutnyttelse, produktivitet og ikke minst inntekter - skal man vaere ytterst forsiktig med aa trekke noen konklusjoner med et saa snevert grunnlag som denne metoden foreslaar.

Mens resultatene av metoden over utvilsomt er korrekte, vil jo et selskap med f.eks. 4 piloter pr. 737 fremstaa som veldig productive - men hvis de maa leie inn fly og mannskap for aa gjennomfoere ruteaviklingen vil det ikke fanges opp av denne metoden og gi et noksaa skjevt bilde av den virkleig produktiviteten.

Om ledelsen bruker denne metoden for flaate og besetnings produktivitets planlegging, kan man fort ende opp med ruter (lengre) som er effective, men gir lave inntekter. Det hender at man maa investere mer for aa oppnaa hoeyere avkastning.

Dette er bare en av flere måter å måle produktiviteten på og må selvsagt kun brukes for det den er
er og det er et mål for hvor mange ansatte brukes for å gjøre en gitt jobb i forhold til andre. Dersom avviket
er stort bør man se nærmere på dette. Og som semmern er inne på, skulle tallet til SAS vise seg å være f.eks 7-8
kan det like gjerne være et tegn på ineffektive roostere/ruteopplegg som at de ansatte jobber for lite og er for mange.
Å være for få er jo heller ikke bra da du blir mere utsatt for kanselleringer/forsinkelser ved sykdom etc.
Iflg SAS regnskapet jobbet pilotene i snitt 682t block de siste 12 mnd, så at det er et potensiale på produktivitet et eller annet sted her
er ganske åpenbart.
Wetlease vil ikke påvirke disse tallene.

Last edited:
Back