Norske SAS-piloter streiker fra 11. september 2017

Slik jeg ser det er disse flyene - en 738 og en A320

16.9.2017 OSL - CPH SAS SK 1455 A 320 +
16.9.2017 CPH . OSL SAS SK 1456 B 738 +

Ren milage run? Du kan jo håpe på ombooking via ARN e.l. på returen (gratis ekstrasegment), men tror jeg hadde bedt om å få booket om hele turen til ei helg etter streiken. Hvis store deler av SAS-flåten står på bakken blir det nok stinn brakke i de maskinene som faktisk er i lufta (både hos SAS og konkurrentene).
 
Haaah. 1.leg av en kombinert tur til Singapore for å se på Formel-1, og Australia for å feire at fattern begynner å bli veldig gammel... går med SAS på Fredag morgen.

Elsker timingen.

Mø!
 
Er det nokon som veit om denne opptrappinga kjem 14. September 00:01 eller 14. September 23:59?

Med andre ord, natt til torsdag eller natt til fredag?

Utifrå http://riksmekleren.no/index.php/ja...?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=8&pid=726 så står det "Fra 14. september kl. 24.00 87 medlemmer." som jo gjer det noko vanskjeleg å tolke :) (har 2 viktige SAS-flygingar torsdag morgon som eg eventuelt på bestille alternativ reiserute til)



Streik starter 14. september kl 00:01.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hmm, 8.500 blankpolerte kroner skal DY ha for å fly meg til TOS. Den enes død, den andre brød etc.
 
Partsinnlegg, selvfølgelig, som man definitivt kan diskutere graden av sannhet i (som med alle partsinnlegg).

Uansett, han lar seg ikke alltid skremme av kostnadsøkninger:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sas-chefen-fick-25-procentig-loneokning

SAS-chefen fick 25-procentig löneökning

Mitt under en ekonomisk kris med hårda nedskärningar, som nu även fått SAS att försöka sänka personalkostnaderna genom en expansion till Irland, så fick SAS-chefen Rickard Gustafson själv en löneförhöjning med två miljoner kronor.
SAS-chefen Rickard Gustafsons lön höjdes med drygt två miljoner kronor till tio miljoner förra året. Han fick också höjd pensionsavsättning: från 30 procent till 40 procent av lönen.
 
Last edited:
Vil denne streiken påvirke IC-operasjonene til SAS, eller blir virkningene begrenset til ruter i og til Norge?
 
Vil denne streiken påvirke IC-operasjonene til SAS, eller blir virkningene begrenset til ruter i og til Norge?



Det vil påvirke alle ruter som bemannes av norskbaserte piloter.

Personell taes imidlertid ikke ut før de kommer tilbake til hjemmebase, så alt blir ikke stående umiddelbart.

Charter-avganger er imidlertid unntatt, så langt jeg vet.
 
Tror ikke lønna i toppen kommer til å gjøre pilotene mindre streikelystene. Nå var min tid i SAS begrenset (og rett nok bare på bakken), men jeg merket det ganske godt på stemningen internt de gangene diverse i ledelsen fikk gode lønnsøkninger når man fremdeles kommuniserte "SAS i krise" og "moderasjon" ned til gulvet. Det klang dårlig for å si det forsiktig. Og jeg har sterke tvil om at akkurat dét har endret seg.

Jeg overhørte forøvrig noen SAS-piloter på gangen på OSL her om dagen, og de virket ikke imponert over egen ledelse der de snakket om hva SAS angivelig hadde lagt på bordet i forhandlingene. Om det er representativt for stemningen i selskapet vet jeg jo ikke, men om det er vil jeg tro at viljen til streik også er tilstede...
 
Last edited:
Men hva er grunnen til at det kun er de Norske som står "alene" igjen? Hvor forskjellige er avtalene mellom de SAS og de nasjonale foreningene?
 
Men hva er grunnen til at det kun er de Norske som står "alene" igjen? Hvor forskjellige er avtalene mellom de SAS og de nasjonale foreningene?
Det lure eg på også. Såg ein artikkel i db der det stod at nordmenn vart tilbudt ei heilt anna arbeidstidsavtale enn DK og se. Finst sikkert gode grunnar, men virka litt rart uten meir info..
 
Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Skal ut og fly tirsdag neste uke med SAS.
Er vel ikke sannsynlig at streiken går så lenge?

Hvis den skulle gjør det: Jeg skal fly til Miami men via København.
Er det da danske piloter slik at flyet går uansett?
 
Er det noen her som vet hva en SAS kaptein egentlig tjener ?

Dette har jeg hørt:

2018: lønn 1,2 mill, antall flytimer pr år 800 - 900 timer
1992: lønn 1,2 mill, antall flytimer pr år 450 - 500 timer

Og en Ryanair kaptein har 1,3 mill, ukjent hvor mange timer de flyr.

Min kilde er kun en SAS kaptein.
 
11-16000 for å frakte 3 stykk fra Oslo til Amsterdam på Torsdag, blir for dyrt :/

Må virkelig bare krysse alt det jeg eier og har for at de av en eller annen grunn klarer å bli enige før Fredag!
 
Er det noen her som vet hva en SAS kaptein egentlig tjener ?

Dette har jeg hørt:

2018: lønn 1,2 mill, antall flytimer pr år 800 - 900 timer
1992: lønn 1,2 mill, antall flytimer pr år 450 - 500 timer

Og en Ryanair kaptein har 1,3 mill, ukjent hvor mange timer de flyr.

Min kilde er kun en SAS kaptein.

Stemmer greit når det gjelder TOPPlønn ja. Selv ligger jeg under halvparten (er dog styrmann). Sier litt om reallønnsnedgangen.

En Ryanairkaptein flyr nok 8-900 timer han også, men det handler om hvordan arbeidsdagene legges opp. De fleste som har kommet til SAS fra Ryanair melder om mye lavere opplevd arbeidsbelastning i Ryan. Dette har også mye med rutenettet å gjøre. Seks legs på norskekysten produserer mange duty hours, men ikke så mange flight hours, sammenlignet med en Ryanairpilot som flyr to lange eller fire korte/medium legs på en dag. Dette henger gjerne Excel-fantastene seg opp i, og evner å påstå at SAS-piloter ikke er effektive nok på grunn av dette.
 
Last edited:
Et av de store "irritasjonsmomenter" for pilotene i SAS er vel mangelen på en skikkelig turnus.
Norwegian Skandinavia har 5 dager på /4 dager av system, til og med Ryanair har det!
I SAS går de fleste på et helvariabelt system, der en vet ikke hvilke dager skal jobbe fra måned til måned.
 
Back
Top