(Norske?) SAS-ansatte sterkt kritisk til selskapets strategi

Re: Ønsker flere langruter

Og Aftenposten har en litt mer omfattende artikkel:

De norske SAS-pilotene vil ha flere direkteruter til USA fra Oslo.
–Gal forretningside å sende norske kunder via København i stedet for direkte, mener fagforeningen.

http://www.aftenposten.no/okonomi/S...-langruter-fra-Oslo-7438520.html#.UtzIjhDsTDc

Når jeg leser Eivind Roald sine uttalelser i Aftenposten, så sitter jeg ikke akkurat med inntrykk at han ønsker flere langruter fra Oslo. I hvert fall ikke at han sloss for å få de hit. Nei, han forsvarer og argumenterer i stede for at satsingen er riktig å ha i København. Sånn leser i hvert fall jeg det. Godt andre satser her da.

Imm

Galskap å spre den lille langdistanseflåten til SAS enda mer enn i dag. Hadde helst sett at alle langruter ble konsentrert ut fra CPH slik at man fikk et brukbart utvalg av long-haul-destinasjoner.

Når jeg leser Eivind Roald sine uttalelser i Aftenposten, så sitter jeg ikke akkurat med inntrykk at han ønsker flere langruter fra Oslo. I hvert fall ikke at han sloss for å få de hit. Nei, han forsvarer og argumenterer i stede for at satsingen er riktig å ha i København. Sånn leser i hvert fall jeg det. Godt andre satser her da.

Imm

Det kan da like gjerne være at han sloss for det på bakrommet, men ikke skriker om det i media for å unngå støy..

Galskap å spre den lille langdistanseflåten til SAS enda mer enn i dag. Hadde helst sett at alle langruter ble konsentrert ut fra CPH slik at man fikk et brukbart utvalg av long-haul-destinasjoner.

Mesteparten av langdistansetrafikken går fra CPH, men det betyr ikke at man ikke kan fly enkelte lønnsomme langdistanseruter fra OSL og ARN. Flyr man ikke til EWR fra OSL og ARN, vil andre selskaper stjele passasjerene.

Dette har jo folk snakket om i lang tid og begrunnelsen for hvorfor ikke blir alltid gjentatt på samme måte. At noen piloter kommer på banen gjør nok ikke mye fra eller til.

Imm

imm, fikk du med deg at det stod De norske SAS-pilotene vil ha ...

Eivind Roald er da ikke pilot?

Hvor ville det være rart hvis de norske piloter gjorde det de var gode til - at flyve fly - og så lade ruteplanlæggerne i SAS planlægge ruter :headbang

Når jeg leser Eivind Roald sine uttalelser i Aftenposten, så sitter jeg ikke akkurat med inntrykk at han ønsker flere langruter fra Oslo. I hvert fall ikke at han sloss for å få de hit.

Hvorfor skulle Eivind Roald slås for at få flere langruter til OSL? Specielt hvis SAS har vurderet er det er bedre butik at samle de fleste på CPH og supplere med de mest attraktive fra ARN og OSL. Det giver ingen mening. Roald er vel ikke ansat til at fremme særnorske interesser...

Som Mjolnir skriver, så er vil det være galskab at sprede en forholdsvis lille flåde over alt for mange hubs. Det er jo ikke fordi DY har haft speciel stor succes med regularitet og on-time performance ved at have få frekvenser og mange ruter.

At SAS har drevet og fremdeles driver sin langruteproduksjon utelukkende basert på best mulig inntjening er naivt å tro. Både SAS som selskap og SAS sine ruteplanleggere påvirkes av motstridene agendaer fra utallelige fagforeninger, flyplasser, eierne, turistindustrien, næringslivet, eksportnæringen, luftfartsmyndigheter, konkurrenter, piloter, kabinansatte osv osv i ulik grad, og det i alle tre land. Landskampen i SAS lever i beste velgående og alt er som det skal;).

SAS styres fra administrasjonen i Stockholm og fagforeningene i CPH.
Om et par år, når Norwegian har flere fly, vil de spise store markedsandeler fra SAS mtp LH. SAS sover i timen og har gjort set i 40år. Oslo måtte omtrent grine seg til en NY-rute, som "overraskende" nok er lønnsom.
Godt andre kommer på banen. En grunn til at jeg aldri velger SAS på langrute sånn som de opererer og prioriterer.

Det kan da like gjerne være at han sloss for det på bakrommet, men ikke skriker om det i media for å unngå støy..

Jeg tenkte eksakt samme tanke. Det pleier å bli bråk i CPH om man tenker høyt om noe annet.

Men samtidig så er jo langruter fra OSL noe som først og fremst kun gavner oss som "sokner" til OSL - for de som kommer fra TRD, BGO, SVG og KRS er vel OSL bare hassle sammenliknet med CPH når de allikevel må bytte fly?

I Juli vil NAX ha fått levering av sin 7. Dreamliner ... med noen bestillinger til i nær fremtid, så er det vel snart ikke lenge til Norwegian sitter på en større longhaul flåte enn SAS?

Mesteparten av langdistansetrafikken går fra CPH, men det betyr ikke at man ikke kan fly enkelte lønnsomme langdistanseruter fra OSL og ARN. Flyr man ikke til EWR fra OSL og ARN, vil andre selskaper stjele passasjerene.

Sant nok. Kuttes EWR fra hhv. ARN eller OSL vil nok en stor andel av O&D-trafikken forsvinne til gjenværende direkteruter med UA og DY. På den annen side: ved å ha så store hull i destinasjonskartet mister SAS alle potensielle kunder til f.eks. IAH - fra Norge, Skandinavia og resten av Europa - til konkurrenter som LH, KL, BA etc.

Men samtidig så er jo langruter fra OSL noe som først og fremst kun gavner oss som "sokner" til OSL - for de som kommer fra TRD, BGO, SVG og KRS er vel OSL bare hassle sammenliknet med CPH når de allikevel må bytte fly?

Nå er frekvensen på OSL-SVG/BGO/TRD langt overlegen CPH-SVG/BGO/TRD, noe som ofte kan være en fordel.
Dessuten er det mange flyplasser i Norge som har direkterute til OSL, men ikke til CPH.
Hvis man hadde fått orden på toll-tullet på OSL, så ville det vært en overlegen transferflyplass for hele landet i forhold til CPH.

At pilotene ønsker langruter fra Norge skjønner jeg godt, sikkert flere av de som ønsker å fly widebody ;)

Last edited:

Sant nok. Kuttes EWR fra hhv. ARN eller OSL vil nok en stor andel av O&D-trafikken forsvinne til gjenværende direkteruter med UA og DY. På den annen side: ved å ha så store hull i destinasjonskartet mister SAS alle potensielle kunder til f.eks. IAH - fra Norge, Skandinavia og resten av Europa - til konkurrenter som LH, KL, BA etc.

Burde det ikke vært et brukbart marked med oljerelaterte flygninger frs SVG til for eks Houston og eller sandkassa?

Nå er dette uansett en tap-tap situasjon for SAS. Mister man potensiell trafikk ved å ikke tilby (nok) destinasjoner fra OSL og ARN, selvsagt. Men det vil man også gjøre ved å spre trafikken utover flere plasser, da tilbudet totalt sett vil bli dårligere. Itillegg komemr den økte kostnaden ved å spre trafikken på flere baser, samt man går glipp av mye av den mindre, men totalt sett viktige, transfertrafikken som er lettere å få til å gå rundt til CPH enn OSL/ARN. Tenker da på endel mindre Nord-Europeiske destinasjoner, som i seg selv er små og uviktige, men som samlet gir et godt bidrag

Nå er frekvensen på OSL-SVG/BGO/TRD langt overlegen CPH-SVG/BGO/TRD, noe som ofte kan være en fordel.
Dessuten er det mange flyplasser i Norge som har direkterute til OSL, men ikke til CPH.
Hvis man hadde fått orden på toll-tullet på OSL, så ville det vært en overlegen transferflyplass for hele landet i forhold til CPH.

Det er forsåvidt et godt poeng, og om de får ordnet tollstyret på OSL, så ville dette nok vært fordelaktig for norske kunder å ha alt via OSL. Kanskje spesielt for de som holder til nord for TRD.

Re: Norske piloter ønsker flere langruter fra Oslo

Men man må jo gi Roald rett i at non Schengen hybelen på OSL ikke akkurat innbyr til noen satsing.

Back