• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norsk lakseeventyr i Kina

basejumper

ScanFlyer Blue
Nå selger Norge 23.000 tonn laks årlig til Kina og Hong Kong

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6934756

Det er nesten en full 747 om dagen bare til Kina !
Og Kina er mindre en Japan.

Hvem er det som frakter all denne fisken, noen som vet det ?
Burde vel ligge grunnlag for nye ruter, både som frakt og passasjertrafikk.
 
bare lufthansa frakter ukentlig 350 tonn med lastebil fra Osl (all frakt type frakt) til Gøteborg og Tyskland for frakt med fly. Regner med at det ikke er enestående.
 
Var det ikke snakk om en nye kjølehall på OSL på 100 000 m2 ?
Jeg personlig synes Norge burde bli flinkere til å nyttegjøre seg litt bedre av all denne eksporten, med direkteruter som er bra for turisme. En ren vinn vinn situasjon.
 
Ja, slik blir det vel fortsatt, vi er for dyre på alt vi skal foreta oss. Synd at de fleste som starter opp med noe i dette landet skal bli millionærer før de har slukket lyset på kontoret etter første dag.
 
Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...
 
Jeg tipper SAS blokkerer denne muligheten, kan ikke se noen annen årsak til at ruten burde vært der for lenge siden.
Derfor er jeg overbevist om at Korean Air starter meget snart fra Oslo. ASAP.
 
En del går vel med TG tror jeg. De har jo daglig mellom 15 og 20 tonn Cargo på sin 777.
 
Sundt Atlanta Skybridge sier at de veldig gjerne vil fly fisk til Asia, problemet er å få lov til å fly over Russland
 
LH frakter mye ut fra OSL men ikke via GOT lenger. Nå er det DUS som er den nye store HUB,en i tillegg til FRA/MUC. Noe går også med SAS via CPH.
Men det er helt klart plass til en mega-carrier som kan fly direkte Kina fra OSL.
 
...men egentlig er det vanvittig at fisk fraktes i trailer fra vest- og nordnorge til Oslo. Burde fraktes ut fra der fisken blir produsert.
 
Et helt ok argument for at China bør annonsere ruta si før noen andre kommer de i forkjøpet...

Ellers enig i at China air hadde vært bedre en Korean air. Jeg undersøkte bookingen til Korea air, fra Amsterdam og Praha til Shanghai, og Korea har blodpris på Business, rundt 50 000,-, og også høy pris på økonomi.
China air koster kun SEK 19 000 fra Stockholm til Shanghai på business, og også kun rundt 5000 SEK på økonomi.
 
Man skal ikke glemme at fraktprisene paa fisk er svaert lave, og det er medvirkende til at det ikke er finansielt gangbart med dedikert frakter for fisk. Man maa ha annen og bedre betalende frakt i tillegg for aa faa regnestykket til aa gaa opp. I tillegg trenger man returfrakt. Mange har forsoekt og gitt opp. Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.
 
Man skal ikke glemme at fraktprisene paa fisk er svaert lave, og det er medvirkende til at det ikke er finansielt gangbart med dedikert frakter for fisk. Man maa ha annen og bedre betalende frakt i tillegg for aa faa regnestykket til aa gaa opp. I tillegg trenger man returfrakt. Mange har forsoekt og gitt opp. Sundt har staatt parkert siden foer jul saa man kan lure paa om det 'eventyret' ogsaa er over.

Tror ikke OSL planlegger å bygge en frysehall på 100 000 m2 vist det ikke er lønnsomt å frakte fersk fisk.
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.
Jeg tror problemet i Norge er at det ikke er bygget ut en infrastruktur som kan håndtere så store mengder.
Men jeg tipper at der en en endring på gang snart.
 
Nei det kan ikke ha blitt mange turer. Synd hvis de sliter med å få nok Cargo allerede. Hadde stor tro på denne fraktruten til Sundt.
 
Det er ganske komplekst logistikkmessig. Fra Norskehavet til middagstallerken i Asia skal den raskt gjennom flere ledd uten forsinkelse. Det høres så enkelt ut men det er faktisk MYE arbeid med fisketransport. Nå skal det sies at vi er rimelig flinke til å eksportere fisk fra Norge, men vi skal ikke slå oss på "kassa" og være fornøyd med det.
Frysehaller er det på OSL, men det er ikke her fisken skal være, det skal ombord i fly og ut av landet umiddelbart.
 
Tror ikke OSL planlegger å bygge en frysehall på 100 000 m2 vist det ikke er lønnsomt å frakte fersk fisk.
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.
Jeg tror problemet i Norge er at det ikke er bygget ut en infrastruktur som kan håndtere så store mengder.
Men jeg tipper at der en en endring på gang snart.

Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH ;) Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.
 
Uten å vite det helt sikkert, regner jeg med at fersk fisk er noe av det dyreste som kan fraktes, da det regnes som spesialgods, kjølevare.

Hvis du sender en pakke på 10 kilo, stemmer nok det ...

Men med dette volumet går alt på kontraktrater og de er svært, svært lave ...
 
Back
Top