• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norsk lakseeventyr i Kina

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH ;) Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.

Ai ai, fingrene av fatet kjære nabo. Send heller noen widebodys til OSL :colgate:
 
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH ;) Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.

Enig i enveis-dilemmaet, men så er det stor forskjell på USA og Kina. Både Danmark og Norge flyter over av varer fra Kina, så returlast fra Kina er allerede sikkert før ruten kommer i gang.
 
Enig i enveis-dilemmaet, men så er det stor forskjell på USA og Kina. Både Danmark og Norge flyter over av varer fra Kina, så returlast fra Kina er allerede sikkert før ruten kommer i gang.

Her i USA flyter vi ogsaa over med varer fra Kina, men 99.9% av disse kommer med baat da flyfrakt er for dyrt.....
 
Her i USA flyter vi ogsaa over med varer fra Kina, men 99.9% av disse kommer med baat da flyfrakt er for dyrt.....

Helt riktig, men selv 0,01 % er mange daglige 747 , jeg lover deg. i Shanghai har DHL bygget verdens største flyfrakt terminal, for å nevne noe. Jeg vet det da jeg er selv i bransjen.
 
Last edited:
Helt riktig, men selv 0,01 % er mange daglige 747 , jeg lover deg. i Shanghai har DHL bygget verdens største flyfrakt terminal, for å nevne noe. Jeg vet det da jeg er selv i bransjen.

...hvorfor er det da ingen frakt ruter til Norge....om det er et saa stort marked potensiale, sammen med ledig kapasitet (FedEx og UPS i hvertfall - vet ikke om DHL da ser ut til aa legge ned all virksomhet her i USA) skulle en tro at ruter ble startet.....
 
Men med dette volumet går alt på kontraktrater og de er svært, svært lave ...

Det sier vel også noe om at volumet er spesielt stort, eller at det er stort overskudd på fraktkapasitet fra Europa til Asia.
 
Men PP har et poeng. Det er lettere for Cargo selskapene å få økonomi fra en destinasjon som allerede er frekvent fra flere kanter.

Tror alle er enige om at Osl har et vanvittig potensial, men jeg er redd dette ikke fylles med kun Sundt med 2 ukentlige. Her må det flere selskap til og en etablering av Osl som transit for varer fra andre destinasjoner.
 
Laksechartere fra Norge har vært et tema siden jeg satt på Swissair Cargo for over 20 år siden. Det er fortsatt ingen som har fått det til å lønne seg ...
 
...hvorfor er det da ingen frakt ruter til Norge....om det er et saa stort marked potensiale, sammen med ledig kapasitet (FedEx og UPS i hvertfall - vet ikke om DHL da ser ut til aa legge ned all virksomhet her i USA) skulle en tro at ruter ble startet.....

Her mente jeg flyfrakt mellom Kina og USA. Flyfrakt fra Kina til Norge vil jeg tippe er en full 747 om dagen, men det er spredt over mange fraktselskaper, og mange flyplasser.
 
Rene fragtflyvninger er en kompliceret størrelse og det handler meget om export/import balance, hvilket ofte kan være et stort problem - især i forhold til håndtering af fersk fisk fra det norske marked hvor trafikken kun går en vej.

Det er ikke et tilfælde at mange fragtflyvninger kombinerer mange destinationer på deres rute, hvilket til dels handler at finde det rette mix af import/export. Det er heller ikke et tilfælde at Singapore Cargo udelukkende har flyvninger fra CPH til US og ikke til CPH fra US.

Hvad angår norsk fersk fisk og det kinesiske marked er i da også velkommen til at sende det til CPH ;) Seks ugentlige fragtflyvninger til Kina - Air China 3x ugentlig med 744F og China Cargo Airlines 3x ugentlig med MD11F.

Vist det går 6 ukentlige fraktfly fra CPH til Kina, har jeg regnet ut at det skulle gått 8! fra Norge i forhold til norsk konsum. I dag går det 0 !!!!!

Dette forteller at det finnes et vanvittig potensiale på frakt fra Oslo, og at det er ganske flaut i forholdt til hva norsk næringsliv faktisk har fått til.

Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap. :)
 
Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap. :)

Herlig! Vi her på forumet uten den samme brilliante evnen til å se åpenlyse forretningsmuligheter gleder oss til å diskutere hva du burde gjort annerledes, når du kommer i gang :D Jeg synes du bør gå raskt ut i media for å komme eventuelle konkurrenter i forkjøpet, og er du billig nok sender jeg gjerne frakt med selskapet ditt.
 
Herlig! Vi her på forumet uten den samme brilliante evnen til å se åpenlyse forretningsmuligheter gleder oss til å diskutere hva du burde gjort annerledes, når du kommer i gang :D Jeg synes du bør gå raskt ut i media for å komme eventuelle konkurrenter i forkjøpet, og er du billig nok sender jeg gjerne frakt med selskapet ditt.

Takk for dé.....
 
Kan vel ellers legge til at det virker som det er totalt mangel på satsing og optimisme i Norge, med få unntak som Sudt air.
Ellers vil jeg tippe at vist Sundt Air sliter, så er det bare for det konkurrentene som DHL osv er livredde for de, og dumper prisene før å skvise de ut. Tipper Norsk laks er hyper attraktiv fraktvare.
 
Vist det går 6 ukentlige fraktfly fra CPH til Kina, har jeg regnet ut at det skulle gått 8! fra Norge i forhold til norsk konsum. I dag går det 0 !!!!!

Hvilket klart fortæller mig at du ikke forstår mekanismerne bag - det lyder måske hårdt men det er sandheden...
 
Hvilket klart fortæller mig at du ikke forstår mekanismerne bag - det lyder måske hårdt men det er sandheden...

Nei jeg forstår at ikke alle disse 6 flyene er kun til Danmark, osv. Men jeg velger dette eksempel for det det viser det tydelige skjeve bilde.
Hadde tidlige diskusjon om hvor mange nordmenn på IC fly osv, men dette blir en umulig diskusjon.
Uansett så ser jeg et stort potensiale ( oppside ) fra Norge, meg jeg håper selvsakt at det også blir mange ruter fra CPH. Jeg er ikke ute ette dere i Danmark :) bare brukte det som et godt eksempel.
 
Nei jeg forstår at ikke alle disse 6 flyene er kun til Danmark, osv. Men jeg velger dette eksempel for det det viser det tydelige skjeve bilde.
Hadde tidlige diskusjon om hvor mange nordmenn på IC fly osv, men dette blir en umulig diskusjon.
Uansett så ser jeg et stort potensiale ( oppside ) fra Norge, meg jeg håper selvsakt at det også blir mange ruter fra CPH. Jeg er ikke ute ette dere i Danmark :) bare brukte det som et godt eksempel.

Dette handler ikke om Norge kontra Danmark. Det er blot et forsøg på at påpege over for dig at de ting de forsøger at bruge som indikatorer for potentiale, ikke hænger sammen med den virkelige verden - den er langt mere kompleks...
 
KLM frakter også en god del fisk til verdensmarkedet - med trailer fra OSL til Malmø, hvor lasten enter blir flydd ut eller lastes om og kjøres videre til Amsterdam, for så å fraktes ut.
 
Jeg har derfor bestemt meg for å starte flyselskap. :)

Kan jeg være sjef ettellerannet?

Det er helt klart at det er stort marked for flyfrakt fra Norge. Det kjøres jo ekstreme mengder gods til/fra utlandet som går/kommer med fly.

Det er kanskje et litt for skummelt marked siden ingen tør å prøve. Bortsett fra Sundt da.
 
Back
Top