• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norsk lakseeventyr i Kina

Det er kanskje et litt for skummelt marked siden ingen tør å prøve.

Det er flere som har prøvd. Men ikke alle forsøk har stått på førstesiden i VG ..

Bl.a. gjorde Morten Andersen (ex-sjef Norway Airlines) et forsøk på starte opp med et par 747'er for noen år siden. Man har forsøkt med Aeroflot Cargo .. BA Cargo ... Korean er vel det eneste selskapet som har klart å få til en viss kontinuitet ...

Skummelt er det ja, men mest for lommeboka til de som prøver ...

Kan jeg være sjef ettellerannet?

Det er helt klart at det er stort marked for flyfrakt fra Norge. Det kjøres jo ekstreme mengder gods til/fra utlandet som går/kommer med fly.

Det er kanskje et litt for skummelt marked siden ingen tør å prøve. Bortsett fra Sundt da.

Jeg ser problematikken ved å starte opp. Jeg kan tenke meg at mange av leverandørene på foreksempel laks har "giftet seg" med sin fraktleverandør. Et annet problem er sikkert at de eksisterende leverandørene som DHL dumper prisene, da laks som er en økende eksportvare, er perfekt for å tette hullet, etter en nedgående fraktaktivitet i verden, og kjemper sikker med "liv og død", får å få fraktet dette.

Uansett så ser jeg det som et myndighetansvar at faktisk Norge er fraværende i denne sammenhengen, jeg oppfordrer derfor staten til å lage rammevilkår som gjør det mulig å få etablert et fraktmiljø i Norge, noe som er med å spare miljøet, men som også er viktig for vekst i Norge.

Man kunne foreksempel hat gunstige skattevilkår på selskaper som starter nytt fraktselskap, evt. 0 skatt.
En annen mulighet er å ha straffetoll på varer som blir eksportert fra andre land.
Og ikke minst, bygg ordentlige veier, så det ikke er lettere å ta båt til kontinent, fremfor å kjøre varene til Gardermoen.

En annen mulighet er å ha straffetoll på varer som blir eksportert fra andre land.

Låter som du vill utarma norsk export. Idén med strafftullar brukar ju annars vara att främja inhemsk produktion.

Det er helt klart at det er stort marked for flyfrakt fra Norge. Det kjøres jo ekstreme mengder gods til/fra utlandet som går/kommer med fly.

Så var det där med att ha perspektiv på saker och ting. ”Extrema mängder” är ju ett relativt begrepp. Ur ett globalt perspektiv är Norges export/import i form av producerade varor en droppe i havet. Laxexport motiverar tydligen inte fler direkta fraktlinjer från Norge än de som redan finns idag.

Back