Norsk innenriks uten SAS eller Norwegian?

DY_ENZV

ScanFlyer Blue
Hei alle sammen!

Tenkte å opprette en egen tråd rundt dette slik at ikke diverse tråder om overlevelse avspores helt. I disse tider når alle selskaper har sine utfordringer er det slett ikke utenkelig at noen risikerer å gå konkurs. Si at en teoretisk situasjon hvor feks Norwegian skulle gå konkurs skulle oppstå og deler av boet ikke blir kjøpt opp og drevet videre, hvor lenge er det sannsynlig at SAS ville kunne holde på et tilnærmet monopol?

Etterhvert som trafikken begynner å ta seg opp igjen er jo norsk innenriks et attraktivt marked. Mulig trafikken ute i Europa vil ta seg saktere opp en norsk innenriks. Mange selskap vil også sitte med store flåter de kanskje ikke får utnyttet. Finnes det noen aktører som kan være gode kandidater til å fylle tomrommet etter en konkurs? Kunne et annet realistisk alternativ være Widerøe som utnytter det at det står mange parkerte fly rundt omkring som de potensielt kan få veldig billig?

Jeg tror det er to mest sannsynlige hovedscenarior for norsk innenriks. Overlever Norwegian (og de andre) så vil man jo egentlig ikke se noen stor endring, bortsett fra at selskapene jo vil tilpasse kapasiteten løpende til etterspørselen. Men at markedsandelene ligger tilnærmet konstant. Personlig tror jeg egentlig mest på dette

Ved bortfall av en aktør, så tror jeg ikke på oppstart av en ny aktør "på dagen", men at man vil etterhvert som markedet tar seg opp, ser et inntog av en eller flere aktører, på markedet. Dog så akkurat her tror jeg mer på at Widerøe kan benytte seg av muligheten, enn at det nødvendigvis kommer inn en stor utenlandsk aktør

Jeg tror det er to mest sannsynlige hovedscenarior for norsk innenriks. Overlever Norwegian (og de andre) så vil man jo egentlig ikke se noen stor endring, bortsett fra at selskapene jo vil tilpasse kapasiteten løpende til etterspørselen. Men at markedsandelene ligger tilnærmet konstant. Personlig tror jeg egentlig mest på dette

Ved bortfall av en aktør, så tror jeg ikke på oppstart av en ny aktør "på dagen", men at man vil etterhvert som markedet tar seg opp, ser et inntog av en eller flere aktører, på markedet. Dog så akkurat her tror jeg mer på at Widerøe kan benytte seg av muligheten, enn at det nødvendigvis kommer inn en stor utenlandsk aktør

Ser for meg at ved et bortfall og uten en umiddelbar erstatning (phoenix) ville Widerøe kunne blomstre på de fleste rutene men tror vi nesten umiddelbart ville se en stor utenlandsk aktør på de største rutene (BGO/TRD/SVG-OSL). Det blir fort første-mann-til-mølla, og nekter å tro at det blir noe langvarig tomrom der i og med volumet på disse rutene.

Problemet Widerøe fort får i en slik situasjon er at de store aktørene lett ser på mindre ruter etterhvert og man kan komme i en skvis, spesielt om dette følger etter investeringer i større fly.

Det blir pur spekulasjon, men ser for meg at Widerøe på mange måter, om DY, SK eller begge skulle falle, har et valg mellom å satse stort (og ta toer-posisjonen på de store rutene selv) eller å bare fortsette mer eller mindre som før (med noe økning regionalt kanskje). Tviler på at de har økonomisk ryggrad til å satse stort i dette tilfellet (eller at investorer er rede til å skyte inn nok kapital til å la de gjøre det).

Air Baltic har jo gitt signaler på at de ønsker skandinaviske baser og har spurt Airbus om mulighet for å fremskynde leveringer av a223. Det er vel ett fly som passer greit på norsk innenriks også

Air Baltic har jo gitt signaler på at de ønsker skandinaviske baser og har spurt Airbus om mulighet for å fremskynde leveringer av a223. Det er vel ett fly som passer greit på norsk innenriks også

Ja, av utenlandske aktører som kan tenke å prøve seg har jeg mest tro på airBaltic. Mens f.eks Wizz tec, trolig er mer interessert i ruter inn til Norge

Med tanke på at det nå vil være en overflod av materiell til å fly er jeg ganske sikker på at et eventuelt tomrom kan fylles veldig raskt.
Enten ved at Widerøe kjøper/leier kapasitet, eller at en utenlandsk aktør kommer inn.
I mellomtiden vil fint klare oss med en aktør og den ene vil forhåpentlig kjenne magemål i forhold til prising.
Uansett utfall så blir det spennende å se.
En liten note, det er utrolig morsomt å se såkalte "flyanalytikere" uttale seg om dagen da de skifter standpunkt og beskrivelser omtrent fra time til time :-)

Med tanke på at det nå vil være en overflod av materiell til å fly er jeg ganske sikker på at et eventuelt tomrom kan fylles veldig raskt.
"Relativt raskt" her er vel også litt avhengig av hva de store selskapene har igjen av ansatte og om de som er der er current til at de kan komme kjapt i gang. Fordelen for WF er vel at de crewmessig har de fleste på plass?

"Relativt raskt" her er vel også litt avhengig av hva de store selskapene har igjen av ansatte og om de som er der er current til at de kan komme kjapt i gang. Fordelen for WF er vel at de crewmessig har de fleste på plass?

Hverken crew eller materiell bør være vanskelig å skaffe om en av aktørene går over ende. Men konkursbo kan også startes opp igjen, ser vi Kjos er på igjen? En ny Color Air kanske?

Dersom Norwegian ikke overlever denne korona-krisen og heller ikke klarer å komme seg på vingene etter en evt konkurs, kan nye aktører komme på banen og fylle markedet.

Jeg ser for meg selskaper som BRA Braathens Regional Airlines og Air Leap som spennende selskap. De er allerede etablert i Skandinavia og har seriøse folk i ryggen.

Attachments

• IMG_0403.PNG
    IMG_0403.PNG
    299.5 KB · Views: 1,333
  • IMG_0404.PNG
    IMG_0404.PNG
    129.8 KB · Views: 1,354
Dersom Norwegian ikke overlever denne korona-krisen og heller ikke klarer å komme seg på vingene etter en evt konkurs, kan nye aktører komme på banen og fylle markedet.

Jeg ser for meg selskaper som BRA Braathens Regional Airlines og Air Leap som spennende selskap. De er allerede etablert i Skandinavia og har seriøse folk i ryggen.

Nå har vel BRA søkt konkursbeskyttelse, så spørs hvor mye handlingsrom de har. Air Leap er alt for små til å kunne skalere seg opp for å ta en del av denne kaka.

Wizz Air beveger seg i stadig større grad utenfor sitt østeuropeiske kjerneområde og har etablert base både i VIE og LTN. Om Norwegian går konkurs, er de en god kandidat til å fylle tomrommet.

Ser dog på EasyJet som en bedre, men dessverre noe mindre sannsynlig kandidat. En veldig god erstatter om DY først skal gå dunken.

Jeg forsøkte tidligere å dra igang en diskusjon om dette i en annen tråd, så jeg er glad at dette nå debatteres i en egen tråd.

Dette må vel være å anse som tidenes mulighet for ekspansjon for Widerøe.
Selskapet har all verdens operative erfaring , nå også med jetfly. Teknisk avd, markedsavd osv.... til og med egen bakketjenesteselskap i eget hus.

Piloter og crew er nå tilgjengelig på hvert gatehjørne, fly kan leies inn og etterhvert anskaffes nye fra fabrikk. Det som Widerøe må treffe på her er timing på når markedet tar seg opp igjen, for DA må de være klar til å ta av..

Hadde vært morsomt å vært flue på veggen i lokalene i Bodø om dagen...

Vi får inderlig håpe at Norwegian greier seg og kommer ut av krisen i nedskalert utgave og med sunt økonomisk fundament.

Men - hvis nå selskaper som Wizz, Air Baltic, Easy Jet eller andre kjente utenlandske lavprisselskaper i lys av denne krisen skulle få fotfeste på norsk innenriks, vil de da kanskje gå i Lidl-fellen?

Den tyske dagligvaregiganten Lidl etablerte seg i Norge for rundt 20 år siden, som en kjærkommen konkurransefaktor til de få, veletablerte store norske dagligvarekjedene. Etter få år måtte Lidl gi opp og solgte hele infrastrukturen til Rema 1000.

Lidl ble rett og slett utsatt for en indirekte forbrukerboikott her i landet ut fra løst baserte rykter som media i hovedsak kolporterte:

- Dårlig behandling av arbeidstakere
- Dårlig kvalitet på matvarene
- Ukjente produkter som ikke passet nordmenns smak

Og i tillegg ble det lagt negativ vekt på at Lidl var tysk.

Ingen av disse argumentene mot Lidl hadde bunn i virkeligheten. Selv dette med ukjente produkter var et tøysete argument. Nordmenn kjøper nemlig gladelig serranoskinke i norsk innpakning.

Ved at Lidl forsvant, kunne de eksisterende kjedene styrke sin stilling. Norge er et land med dyre dagligvarer, og grunnleggerne av kjedene hører til landets rikeste.

Vil eventuelt utenlandske flyselskaper ble møtt med lignende skepsis?

Dette må vel være å anse som tidenes mulighet for ekspansjon for Widerøe.
Selskapet har all verdens operative erfaring , nå også med jetfly. Teknisk avd, markedsavd osv.... til og med egen bakketjenesteselskap i eget hus.

Piloter og crew er nå tilgjengelig på hvert gatehjørne, fly kan leies inn og etterhvert anskaffes nye fra fabrikk. Det som Widerøe må treffe på her er timing på når markedet tar seg opp igjen, for DA må de være klar til å ta av..

Hadde vært morsomt å vært flue på veggen i lokalene i Bodø om dagen...

Litt enig, men det er fort også tidenes mulighet til å gjøre en generaltabbe kanskje?

I alle fall er det for meg lett å tenke at Widerøe er "best i verden" til å fly på små flyplasser, med Dash-8. De har vel den 5 største Dash-8 flåten i verden?
Jeg tror ikke det nødvendigvis betyr at de er like flinke på å fly 737-800 mellom Bergen og Stavanger.

Om jeg skulle ha noen ønsketenkning om WF, så er vel det å ekspandere videre med den type flåte de har i dag. Samt seriøst begynne å tenke på en flåtefornyelse. Kanskje også vurdere en børsnotering.

Last edited:
Vil eventuelt utenlandske flyselskaper ble møtt med lignende skepsis?

Enig i beskrivelsen av Lidl. Savner kjeden i Norge, og flere av produktene deres. Men flyselskap? Det er godt mulig at noen av selskapene, deres organisasjoner og klakører vil prøve seg på en slik en kampanje. Men til slutt velger vel 97 av 100 flybilletter ut fra pris, vil jeg tro. Dessuten er jo de fleste av selskapene du nevne allerede godt kjent for veldig mange nordmenn.

Norge er et land med dyre dagligvarer, og grunnleggerne av kjedene hører til landets rikeste.

Alt er relativt...

Dieter Schwartz (LIDL)

As of February 2019, Forbes listed Schwarz as the 33rd richest person in the world with an estimated net worth of US$23.6 billion

393657.png

Last edited:
Litt på siden, men likevel midt i. Det nevnes lett tilgang på materiell og da er vel 737-800 det mest nærliggende. Noen som har et bilde av hvordan en 738 vil se ut i grønne farger?

Litt på siden, men likevel midt i. Det nevnes lett tilgang på materiell og da er vel 737-800 det mest nærliggende. Noen som har et bilde av hvordan en 738 vil se ut i grønne farger?

Livingspeed fikser sikkert det .. :D

For å begi meg litt ut på den grønne gren, helt i eget hode og uten noen som helst kjennskap til hva det pønskes på, så ville jeg gått for en løsning med et knippe E-175 og/eller -190 og steppet opp litt fra der WF er i dag. Masse brukte E-jets som kan brukes midlertidig til E2 i andre størrelser og antall kan leveres. Embraer vil helt sikkert hjelpe til med dette.
Så kan det satses på å binde nord- og vestkysten sammen, 'mindre' byer til Oslo, Middelhavet og turistdestinasjoner fra de samme byene ..

Tror det er gode muligheter å gå opp et hakk ambisjonsmessig, men ikke bite over for mye. Så kan WF satse på longhaul, FlyingBlue og Oslo-Atlanta hvis dette blir en suksess. ;)

IATA: THE IMPORTANCE OF AIR TRANSPORT TO NORWAY

Man kan jo forstå hvorfor de fleste land er villige til å bruke enorme summer for å redde
sine flyselskaper. Man kan jo også tenke seg hvor mange jobber som kommer til å ryke
indirekte i det ganske land hvis flytrafikken ligger mer eller mindre brakk i ett år.
Hvor store konsekvensene for norsk næringsliv og økonomi blir.
Man kan også forestille seg hvor mye samfunnet vil tape på at konkurransen blir dårlig.

Last edited:
Livingspeed fikser sikkert det .. :D

For å begi meg litt ut på den grønne gren, helt i eget hode og uten noen som helst kjennskap til hva det pønskes på, så ville jeg gått for en løsning med et knippe E-175 og/eller -190 og steppet opp litt fra der WF er i dag. Masse brukte E-jets som kan brukes midlertidig til E2 i andre størrelser og antall kan leveres. Embraer vil helt sikkert hjelpe til med dette.
Så kan det satses på å binde nord- og vestkysten sammen, 'mindre' byer til Oslo, Middelhavet og turistdestinasjoner fra de samme byene ..

Tror det er gode muligheter å gå opp et hakk ambisjonsmessig, men ikke bite over for mye. Så kan WF satse på longhaul, FlyingBlue og Oslo-Atlanta hvis dette blir en suksess. ;)

E-175/190 etc, på følgende ruter burde kunne fungere:

Osl-KRS,HAU,MOL,AES,KSU, samt kombinasjoner av SVG,BGO,TRD og de andre som er nevnt her.

Back