Norsk innenriks uten SAS eller Norwegian?

E-175/190 etc, på følgende ruter burde kunne fungere:

Osl-KRS,HAU,MOL,AES,KSU, samt kombinasjoner av SVG,BGO,TRD og de andre som er nevnt her.

OSL hadde jeg holdt meg unna fra disse om jeg var WF. Jeg ser poenget med at man med mindre fly kan tilby frekvens, og på kort tid kan det gi en markedsposisjon, men man ville da la de største rutene stå åpne for en utenlandsk aktør. Og når de først etablerer seg på BGO/TRD/SVG kan du vedde på at KRS/AES/BOO/TOS ikke følger langt etter når de først har etablert seg med fly og baser...

OSL hadde jeg holdt meg unna fra disse om jeg var WF. Jeg ser poenget med at man med mindre fly kan tilby frekvens, og på kort tid kan det gi en markedsposisjon, men man ville da la de største rutene stå åpne for en utenlandsk aktør. Og når de først etablerer seg på BGO/TRD/SVG kan du vedde på at KRS/AES/BOO/TOS ikke følger langt etter når de først har etablert seg med fly og baser...

Ikke helt enig, av 2 årsaker:

1, Jeg tror markedet vil bruke lang tid på å komme tilbake på disse "tynne" rutene. Forsåvidt også på de "tjukke"
2. Trolig vil de nye aktørene som kommer inn prøve seg på slippe baser i Norge. Ved å komme inn fra utlandet, og fly gjennom Norge også ut igjen. OSL er jo perfekt for å fly inn fra utlandet og ut til SVG,BGO og TRD. Selv KLM kunne funnet på noe sånn hvis de blir desperate nok.

Hva med store nettverksselskaper? Er dette et scenario: Nedgang i trafikken fører til ledig kapasitet på fulle, europeiske hubs. For eksempel KLM (som er aktiv i det norske markedet fra før og i annen allianse enn SAS) får ledig kapasitet på Schiphol, de søker markeder der det fortsatt er betalingsevne, de øker på Norge og får både bedre feed og en del av DY/DK-kaka, både på business og fritid? De har dessuten et skandofilt hjemmemarked, der en vil se på Skandinavia som et enda bedre (tryggere) reisemål enn før, dessuten er Norge blitt gunstigere for fritidsreiser pga svekket kronekurs og overkapasitet i feriemarkedet.

PS: Jeg vet at det ikke er direkte norsk innenriks, men direkteruter rett ut vil jo kunne ta en stor del av innenriksmarkedet, det er jo ikke isolerte størrelser.

Rimlig sikker på at noen hadde vert inne relativt fort om DY skulle gå konk setter mine 2 cent på Air Baltic og Ryanair men håper heller å se KLM eller andre nettverkselskaper.
Tror Air baltic er så godt som klare for innrykk og skal ikke se bort fra de selv uten noen konkurs.
Kan bli en vrien konkuransesituasjon for både DY og SK om noen A220 med spygrønn hale finner veien til Norsk innenriks

Last edited:
Men vil AirBaltic vere det verste då? Litt mindre fly, nye fly, og egentleg frå ein triveleg del av verda? Plan A: SK+DY, plan B: XX + WF, plan C: XX+BT? Så kan heller W6 og FR stå litt lenger nede på lista... Tanken om KL er også litt interessant.

Men korleis har BT det i desse dagar?

Hva med store nettverksselskaper? Er dette et scenario: Nedgang i trafikken fører til ledig kapasitet på fulle, europeiske hubs. For eksempel KLM (som er aktiv i det norske markedet fra før og i annen allianse enn SAS) får ledig kapasitet på Schiphol, de søker markeder der det fortsatt er betalingsevne, de øker på Norge og får både bedre feed og en del av DY/DK-kaka, både på business og fritid? De har dessuten et skandofilt hjemmemarked, der en vil se på Skandinavia som et enda bedre (tryggere) reisemål enn før, dessuten er Norge blitt gunstigere for fritidsreiser pga svekket kronekurs og overkapasitet i feriemarkedet.

Jeg klarer bare ikke se for meg at KLM liksom skulle fly innenriksruter i Norge på eget metall. Men de kunne kanskje prøvd å opprette et norsk datterselskap, som "Transavia Norway". De prøvde seg på noe slikt i Danmark etter at Sterling gikk konkurs, men akkurat det ble jo ingen suksess.

Jeg klarer bare ikke se for meg at KLM liksom skulle fly innenriksruter i Norge på eget metall. Men de kunne kanskje prøvd å opprette et norsk datterselskap, som "Transavia Norway". De prøvde seg på noe slikt i Danmark etter at Sterling gikk konkurs, men akkurat det ble jo ingen suksess.

KLM er ikke den mest opplagte kandidaten. Men de er en kjent merkevare på sør/vestlandet. De flyr jo allerede til alle de "store" flyplassene i sør/vest, og dermed kan de bare legge inn en ekstra sving over Hardangervidda. Klarere de det med et crew på f.eks AMS-BGO-OSL-AMS? Gjør de det, så er det forsøket verdt.

KLM har prøvd seg før med en rute som ikke gikk til/fra AMS, nemelig SVG-ABZ. Det ble ingen suksess.

Jeg for min del tror at dersom en eller begge nåværende store aktører innenriks forsvinner, så vil det gi for en visst tid den andre aktør som forblir litt mer lufta under vingene. Men vi bør huske at det flys for tida 15 fly innenriks, både SK og DY tilsammen. Og disse fly er langt fra full.

Da trafikken normaliserer seg så kan den norske innenriks-market være spesielt interessant for aktører som oppfyller to-tre ting: Ha en flåte på ca 150 seters fly, eller idealt CS300/A220-300. Aktøren må også ha tilstrekkelig IT infrastruktur og erfaring i sales til storkunder (noe som en del LCC i Europa forsatt mangler). AirBaltic kan være en god kandidat for dette, dersom denne teoretisk omtalte tom-rom faktisk oppstår.

Jeg har ingen tro på easyJet. De overtok fra AB en innenriksnett fra Berlin og ikke klarer å fly lønnsomt. De bare kutter og kutter i frekvenser og ruter og man kan tvile om de vil komme å fly innenriks i Tyskland etter Corona. Ryanair har samme utvikling her nede og Wizzair er har jo ikke prøvd seg med high-frequency domestic.

Men - la oss håpe at de eksisterende aktører klarer seg gjennom krisen. Derretter vil det sikkert også komme spennende fornandringer med disse to.

Poenget mitt var vel heller at selv om ikke det er innenriks -per definisjon- så kunne KLM kapre markedsandeler, også fra innenriksmarkedet, ved å øke frekvens og destinasjoner XXX-AMS: Mye fritid og business som flyr en leg innenriks i Norge på tur ut i verden... Redusert trafikk på AMS vil kunne åpne opp for slike ruter, og betalingsvillige skandinaver kunne være et opplagte å rette søkelyset på.

Jeg tror det er to mest sannsynlige hovedscenarior for norsk innenriks. Overlever Norwegian (og de andre) så vil man jo egentlig ikke se noen stor endring, bortsett fra at selskapene jo vil tilpasse kapasiteten løpende til etterspørselen. Men at markedsandelene ligger tilnærmet konstant. Personlig tror jeg egentlig mest på dette

Snart 3 år gammel tråd, men for å drive litt med den veldig nøyaktig øvelsen etterpåklokskap, så fikk jeg nesten rett. Men bommet på det med markedsandeler da Norwegian (på OSL) og Widerøe på BGO, jo har tatt store andeler fra SAS

Ellers er jo nå aktørene akkurat de samme som pre-korona

Men hvordan er statusen direkte ut i verden? Direkteruter fra norske flyplasser til utlandet vil jo indirekte ta markedsandeler fra innenriksrutene til først og fremst OSL.

Back