• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norse operasjoner og flybevegelser utenom fast ruteprogram

De flyr som LAV5034, og LAV er jo spanske AlbaStar så det skurrer en smule. Men i og med at de flyr til Eielson AFB og ikke FAI (Fairbanks International) ser jeg ikke bort fra at det er en militærcharter.
 
Jeg hørte om denne charteren for en stund tilbake, å synes å erindre det var for det Italienske Luftforsvaret.
 
En ny tur for Norse. I skrivende stund er FNA på vei fra Verona til Fairbanks Alaska.

Satt opp flight Oslo med LN-FNL med AlbaStar rutenummer opp til Fairbanks (EIL) i ettermiddag,
så spørs på om de skal hjem til VRN igjen.
 
Her er’n på Eielson. Satt opp til Keflavik, men tipper den går direkte til Verona. Hvis ikke de må bytte crew, da ..
En Cargolux 744 skal samme veien, så de har nok litt mye håndbagasje. (Ikke på bildet).

b4155e5e563e933efeed3cd94a6acc9a.jpg
 
Den landet i KEF for ikke så lenge siden. Den fortsetter vel til Veriona etterhvert etter å ha fyllt bensin og eventuelt byttet mannskap.
 
Norse skal ha en maskin i Italia for Neos fra 18. desember til 1. april. Følgende ruter skal flys:

Ukentlig fra MXP til ZNZ, MBA, DUB, LRM, MBJ og TNR
Ukentlig fra FCO til TNR
 
LN-FNL har hatt en runde til Laos via Triste og Roma.
Og nå er LN-FNL videre på vei til Bangkok fra Roma. Flyr under AlbaStar callsign/rutenummer. Flyr så videre til Darwin, Australia i morgen. Blir første gang Norse lander i Australia
 
Har Norse noengang vært i Sør-Amerika? I så fall kan de da skryte på seg å være et av temmelig få flyselskap som har landet på alle kontinenter.
De var jo i (på?) Antarktis i november i fjor.
 
LN-FNL har hatt en runde til Laos via Triste og Roma.
Og nå er LN-FNL videre på vei til Bangkok fra Roma. Flyr under AlbaStar callsign/rutenummer. Flyr så videre til Darwin, Australia i morgen. Blir første gang Norse lander i Australia

Da skal LN-FNB sette kursen mot Darwin direkte fra Oslo i morgentimene i dag,
ned til Australia å hente hjem Italienerne på oppdrag for AlbaStar.
 
Da skal LN-FNB sette kursen mot Darwin direkte fra Oslo i morgentimene i dag,
ned til Australia å hente hjem Italienerne på oppdrag for AlbaStar.

Er det første gang det flys nonstop mellom Norge og Australia?
 
Er det første gang det flys nonstop mellom Norge og Australia?

Sannsynligvis, og i alle fall med et større rutefly.
Jeg har erfart at man skal være uhyre forsiktig med «verdens første/største/lengste/raskeste» etc, men jeg kan vanskelig tenke meg at dette har vært gjennomført før. Med forbehold om at en eller annen Rikerud med privatjet har gjort det i det skjulte har vel ingen flytyper kunnet klare det før nå. Såvidt jeg husker ble det sagt at SAS’ evakueringsfly Oslo-Bali var den lengste non-stop turen som var blitt gjennomført fra Norge. Det var med en tom 767-300.
 
Da skal LN-FNB sette kursen mot Darwin direkte fra Oslo i morgentimene i dag,
ned til Australia å hente hjem Italienerne på oppdrag for AlbaStar.

Og hjem igjen i morgen formiddag med avgang kl 11.30 lokal tid DRW til BKK for litt fuel og crewbytte?
 
Back
Top