Norse operasjoner og flybevegelser utenom fast ruteprogram

Garantert. Ytterst få fly i verden som klarer den distansen, selv tom. Oslo-Darwin er vel ikke langt unna topp ti listen av lengste flyturer noensinne heller?

Storsirkeldistansen er ca 8000 miles, og ruten ville ikke vært blant topp 30 mtp lange ruter. (SIN-EWR er ca 9500)
Men så lenge man sliter med stengte luftrom så er det ikke så lett...

For å ha en konstant regnes "lengste rute" som storsirkelen mellom de respektive flyplassers Aerodrome Reference Point (ARP). Iom at dette aldri er praktisk mulig å fly vil utfløyet distanse alltid være noe lengre.

Wikipedia sier:
Since November 9, 2020, the longest active scheduled passenger flight by great-circle distance is Singapore Airlines' Flights SQ23/SQ24[20] using an Airbus A350-900ULR between Singapore and New York–JFK at 15,349 kilometres (9,537 mi; 8,288 nmi).[21]

The longest ever scheduled passenger flight was Air Tahiti Nui's flight TN64 using a Boeing 787-9, flying non-stop from Faa'a International Airport in Papeete, Tahiti to Paris–CDG,[22] a distance of 15,715 kilometres (9,765 mi; 8,485 nmi) in a scheduled duration of 16 hours, 20 minutes.[23] This route was operated from March to April 2020

LN-FNB fløy ca 15.100 km på turen fra Oslo til Darwin, storsirkelen er på 12.820 km. Utfløyet distanse holder til pallplassering, men storsirkeldistansen er ikke blant topp 30.

LN-FNB fløy ca 15.100 km på turen fra Oslo til Darwin, storsirkelen er på 12.820 km. Utfløyet distanse holder til pallplassering, men storsirkeldistansen er ikke blant topp 30.

Takk for info:) Du sier faktisk fløyet distanse holder til pallplass, hvilke destinasjonspar er foran på listen?

Takk for info:) Du sier faktisk fløyet distanse holder til pallplass, hvilke destinasjonspar er foran på listen?
Det er vel ikke helt referdige sammenligninger?

Mye tyder vel på at maskinen fløy ganske tom ned til Darwin, det du her sammenligner med er faste ruteflyvninger med petensielt fulle fly.

På vei tilbake flyr de DRW-BKK-FCO.

Det er vel ikke helt referdige sammenligninger?

Mye tyder vel på at maskinen fløy ganske tom ned til Darwin, det du her sammenligner med er faste ruteflyvninger med petensielt fulle fly.

På vei tilbake flyr de DRW-BKK-FCO.
Jaja, du verden, fullt klar over det. På vei ned fløy de med omtrentlig 15 mennesker om bord og ingen bagasje, så det var ikke ment som en sammenligning på den måten. Like fullt morsomt synes jeg å vite, da det ikke er hverdagskost at noen så lange flyvninger, tomme eller ei, starter eller slutter her oppe hos oss

Da skal LN-FNB sette kursen mot Darwin direkte fra Oslo i morgentimene i dag,
ned til Australia å hente hjem Italienerne på oppdrag for AlbaStar.

Hva slags Italienere er det som kan koste på seg en slik tur ?

Hva slags Italienere er det som kan koste på seg en slik tur ?

Militærcharter. Norse fløy italienske soldater til Alaska tidligere i år også. Subcharter for Albastar, som ikke har egnet materiale.

Tøft at de har forsøkt å invadere både Alaska og Australia på ett og samme år. Dette må jo ha vært rimelig overraskende angrep begge to.

Kan det ha vært sprit, gull og seksualpartnere de var ute etter eller tror man det var andre motiver?

Tøft at de har forsøkt å invadere både Alaska og Australia på ett og samme år. Dette må jo ha vært rimelig overraskende angrep

På slutten av 90-tallet invaderte de faktisk Sverige.
På vei til en NATO-øvelse på Evje ved Kristiansand hadde de chartret en A320 fra Volare.
Etter hvert som marsjordren gikk nedover i systemet og frem til Volares charteravdeling ble Kristiansand til Kristianstad. Det førte til at 180 bevæpnede italienske soldater marsjerte inn på flyplassen i Sverige, 25 år før svenskene ble NATO-medlem.
Og for virkelig å krone verket var dette alpejegere med en uniform som minnet mest om Capitan Alberto Bertorelli fra Allo allo:

Attachments

• IMG_2426.jpeg
    IMG_2426.jpeg
    569.5 KB · Views: 644
På slutten av 90-tallet invaderte de faktisk Sverige.
På vei til en NATO-øvelse på Evje ved Kristiansand hadde de chartret en A320 fra Volare.
Etter hvert som marsjordren gikk nedover i systemet og frem til Volares charteravdeling ble Kristiansand til Kristianstad. Det førte til at 180 bevæpnede italienske soldater marsjerte inn på flyplassen i Sverige, 25 år før svenskene ble NATO-medlem.
Og for virkelig å krone verket var dette alpejegere med en uniform som minnet mest om Capitan Alberto Bertorelli fra Allo allo:

hahaha, den der historien husker jeg godt Knut :) Det var ikke rent lite styr rundt den tabben der hehehe

hahaha, den der historien husker jeg godt Knut :) Det var ikke rent lite styr rundt den tabben der hehehe

Det der er jo en fantastisk historie. Sverige hadde vel ikke saa mye aa frykte fra forvirrede italienere, men det ble nok en liten oppvask i Italia. Jeg fant ingen artikler paa norsk og svensk, men en paa engelsk er her.

https://www.washingtonexaminer.com/magazine/1922713/italian-elite-force-invades-sweden-by-mistake/

Sverige hadde nok mer aa frykte fra sovjetiske ubaater i skjaergaarden, som "Whisky on the rocks" i 1981.

Det der er jo en fantastisk historie. Sverige hadde vel ikke saa mye aa frykte fra forvirrede italienere, men det ble nok en liten oppvask i Italia. Jeg fant ingen artikler paa norsk og svensk, men en paa engelsk er her.

https://www.washingtonexaminer.com/magazine/1922713/italian-elite-force-invades-sweden-by-mistake/

Takker! Første gang jeg har sett noe "offisielt" om den episoden. Jeg jobbet i tårnet på Kjevik og vi ble oppringt av en meget stressa italiensk flight despatcher i Volare som lurte på om det var noen restriksjoner for flyging til Kjevik.
"Neida, her er det bare å komme!"
"Grazie! Grazie mille!" svarte vedkommende og slengte på røret.
Ikke så lenge etter landet Volares direkteflight fra Kristianstad:D

Nuvel. Tilbake til Norse!

Takker! Første gang jeg har sett noe "offisielt" om den episoden. Jeg jobbet i tårnet på Kjevik og vi ble oppringt av en meget stressa italiensk flight despatcher i Volare som lurte på om det var noen restriksjoner for flyging til Kjevik.
"Neida, her er det bare å komme!"
"Grazie! Grazie mille!" svarte vedkommende og slengte på røret.
Ikke så lenge etter landet Volares direkteflight fra Kristianstad:D

Nuvel. Tilbake til Norse!

En post til om ubaaten i skjaergaarden. Dette blir en TV-serie som komme i julen 2024 paa SVT. Det blir spennende.

Ser ut som Ln-FND gjør en masse «små hopp» rundt Middelhavet, Georgia og Pakistan. Her kan en bare spekulere på hva greia er.

Ser ut som Ln-FND gjør en masse «små hopp» rundt Middelhavet, Georgia og Pakistan. Her kan en bare spekulere på hva greia er.

Larnaca-Tbilisi-Beirut-Islamabad..?!

Høres ut som en illegal penge- og våpensmuglingsrute.
Eventuelt noe FN/nødhjelp greier?

Maskinen gikk OSL-ATH-LCA-TBS-ISB. Den har ikke vært innom BEY. Veldig mange av flyvningene til LCA og TLV vises som BEY på Flightradar, av en eller annen grunn.

Back