Norse operasjoner og flybevegelser utenom fast ruteprogram

De flyr som LAV5034, og LAV er jo spanske AlbaStar så det skurrer en smule. Men i og med at de flyr til Eielson AFB og ikke FAI (Fairbanks International) ser jeg ikke bort fra at det er en militærcharter.

Jeg hørte om denne charteren for en stund tilbake, å synes å erindre det var for det Italienske Luftforsvaret.

En ny tur for Norse. I skrivende stund er FNA på vei fra Verona til Fairbanks Alaska.

Satt opp flight Oslo med LN-FNL med AlbaStar rutenummer opp til Fairbanks (EIL) i ettermiddag,
så spørs på om de skal hjem til VRN igjen.

Her er’n på Eielson. Satt opp til Keflavik, men tipper den går direkte til Verona. Hvis ikke de må bytte crew, da ..
En Cargolux 744 skal samme veien, så de har nok litt mye håndbagasje. (Ikke på bildet).

b4155e5e563e933efeed3cd94a6acc9a.jpg

Den landet i KEF for ikke så lenge siden. Den fortsetter vel til Veriona etterhvert etter å ha fyllt bensin og eventuelt byttet mannskap.

Norse skal ha en maskin i Italia for Neos fra 18. desember til 1. april. Følgende ruter skal flys:

Ukentlig fra MXP til ZNZ, MBA, DUB, LRM, MBJ og TNR
Ukentlig fra FCO til TNR

LN-FNL har hatt en runde til Laos via Triste og Roma.
Og nå er LN-FNL videre på vei til Bangkok fra Roma. Flyr under AlbaStar callsign/rutenummer. Flyr så videre til Darwin, Australia i morgen. Blir første gang Norse lander i Australia

Har Norse noengang vært i Sør-Amerika? I så fall kan de da skryte på seg å være et av temmelig få flyselskap som har landet på alle kontinenter.
De var jo i (på?) Antarktis i november i fjor.

LN-FNL har hatt en runde til Laos via Triste og Roma.
Og nå er LN-FNL videre på vei til Bangkok fra Roma. Flyr under AlbaStar callsign/rutenummer. Flyr så videre til Darwin, Australia i morgen. Blir første gang Norse lander i Australia

Da skal LN-FNB sette kursen mot Darwin direkte fra Oslo i morgentimene i dag,
ned til Australia å hente hjem Italienerne på oppdrag for AlbaStar.

Er det første gang det flys nonstop mellom Norge og Australia?

Er det første gang det flys nonstop mellom Norge og Australia?

Sannsynligvis, og i alle fall med et større rutefly.
Jeg har erfart at man skal være uhyre forsiktig med «verdens første/største/lengste/raskeste» etc, men jeg kan vanskelig tenke meg at dette har vært gjennomført før. Med forbehold om at en eller annen Rikerud med privatjet har gjort det i det skjulte har vel ingen flytyper kunnet klare det før nå. Såvidt jeg husker ble det sagt at SAS’ evakueringsfly Oslo-Bali var den lengste non-stop turen som var blitt gjennomført fra Norge. Det var med en tom 767-300.

Og hjem igjen i morgen formiddag med avgang kl 11.30 lokal tid DRW til BKK for litt fuel og crewbytte?

Back