Norge kjøper P-8 Poseidon - statustråd/spørsmål

Re: P-8 Poseidon og RNoAF spørsmål

Vel, kanskje jeg er et reklivie fra den kalde krigen. Det får nå være så. Kanskje jeg har brukt 30 år av livet mitt til å studere forholdet mellom USSR (og nå Russland) og Norge. Kanskje mitt professjonelle liv ikke lever opp Lydmanns amatørmessige konklusjoner. Det får nå være som det være vil.

Verden vil bedras!

Vel, kanskje jeg er et reklivie fra den kalde krigen. Det får nå være så. Kanskje jeg har brukt 30 år av livet mitt til å studere forholdet mellom USSR (og nå Russland) og Norge. Kanskje mitt professjonelle liv ikke lever opp Lydmanns amatørmessige konklusjoner. Det får nå være som det være vil.

Verden vil bedras!

Ok, mulig jeg har amatørmessige konklusjoner. Uansett, kunne jeg av egen interesse, gjerne tenke meg å lese mer om dette, så hvis du har noe lektyre å anbefale, kunne jeg godt tenke meg å se nærmere på det.

Vil bare dra dette litt inn igjen til det tråden startet med.

Når det gjelder våre P-3C maskiner så ble disse mottatt som følgende:

163296 ble mottatt den 06.12.1989.
163297 ble mottatt den 24.07.1989.
163298 ble mottatt den 09.09.1989.
163299 ble mottatt den 19.02.1990.

Dette er vel omlag akkurat 20 år senere enn våre C-130H kom i tjeneste.

I tillegg har jo 333 skvadron på Andøya to P-3N Orion hvor av den ene er en av de opprinnelige P-3B-ene som luftforsvaret mottok.

154576 P-3B mottatt den 31.01.1980. Modifisert til P-3N i 1990.
156603 P-3B mottatt den 24.03.1969. Modifisert til P-3N i 1991.

:)

Da blir de vel også behørig dokumentert i airforcephotos.luftkrigsskolen.no? :)

154576 P-3B mottatt den 31.01.1980. Modifisert til P-3N i 1990.
156603 P-3B mottatt den 24.03.1969. Modifisert til P-3N i 1991.

Ble disse modifisert av SAS på FBU? Mener å huske at det var et par Orion'er inne til kjølhaling omtrent på den tiden ...

Ikke min spesialitet, men SAS hadde kontrakt på noen sjekker og diverse arbeider på Orion og Herc i en del år ....

Som en bisetning, så skal vi være glade for at seilfly har noe å fly på i åra som kommer, for siste forsvarstudie i UK har bestemt at Nimrod MR.4 prosjektet skal stoppes, og Kinloss legges ned. (Høres ut som galskap spør du meg)

I tillegg skal Harrier Gr.9 også bli Colabokser FØR F-35 kommer.

Jeg kom akkurat over Kawasaki P-1 på Wikipedia. Den så spennende ut. Ser ut til å kunne tøffe rundt over havet i lange tider...

Jeg kom akkurat over Kawasaki P-1 på Wikipedia. Den så spennende ut. Ser ut til å kunne tøffe rundt over havet i lange tider...

Problemet med denne er at den ikke har de samme preformencene som P-3 Orion haar i dag og denne kan bare lande på et mindretall av de flyplassene den kan lande på idag...og så er den ikke Amerikansk ;)

Det kan være aktuelt å lease noen P-8 Poseidon

En ny storanskaffelse i milliardklassen blir etter det Dagbladet forstår vurdert som lite aktuelt og en politisk umulighet på grunn av andre store materiellanskaffelser i Forsvaret de neste årene.

Spesielt kampflykjøpet, av inntil 52 nye F-35 kampfly fra Lockheed Martin, kommer til å koste Forsvaret dyrt.
Sjøforsvaret ønsker også å kjøpe nye ubåter.

Derfor er det leasing av nye fly som blir ansett som den mest aktuelle løsningen, dersom Orion-plattformen skal videreføres

http://www.dagbladet.no/2014/03/14/nyheter/innenriks/overvakning/forsvaret/nord-norge/32309079/

Se der, virker som Poseidon ikke er en usannsynlig kandidat for Norge alikevel. Men i stedet for å lease, burde ikke vi med så store havområder og overvåke eie noen slike når alt kommer til alt?`

Det er helt utrolig hvor uansvarlige våre politikere er, som ikke greier / ønsker å oppprettholde en slik viktig kapasitet på norske hender. De forstår tydligvis ikke viktigheten av slike overvåkningsfly ...:headbang og lar det altså gå så langt som dette ...

For øvrig, ... har ike Poseidon elendig rekkevidde i fohold til dagens Orion ?
Du sammenlikner to forskjellige ting. Om du ser på combat range i wikilinken din til Orion vil du kanskje finne tall som overrasker deg.

Så om evt Norge skulle hatt P-8 så bør de også kjøpe tankfly, sprenger vel nok ett forsvarsbudsjettet.

Det er en hel haug med allierte tankfly i Europa, så jeg tror ikke det skulle bli noe stort problem.

Vi har ikke tankfly i dag heller, uten at det er noe problem for kampflyene våre å få tilgang til det når de trenger det.

Back