Norge er KLM`s 4. største marked...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Norge er KLM`s 4. største marked...

I en perriode da SAS hadde tatt over Braathens og Widerøe hadde SAS så og si monopol på den norske innenriks markedet og avganger, priser og produkt der etter.'

Tar etter konkurrenter da mener jeg at SAs dalter rundt og får ikke ut fingeren før andre gjør det. BA ville starte opp til london City. SAS også. Norwegian gjorde det bra på Berlin. Så kom SAS osv. Jeg kan nevne i fleng.

Og nye aktører kommer etter SAS på andre markeder... SAS fløy da både på SVG, BGO og TRD da Norwegian startet opp... Klart man svarer på konkurranse - det gjør jo alle!

Originally posted by MartinL
Jeg kan nevne i fleng.

Fleng i vei. Husk at SAS allerede har et utbygd rutenett og så mye nytt er ikke så naturlig. SAS har 41 destinasjoner i Norge og flyr til 27 ut av Norge.

Originally posted by EB
Og nye aktører kommer etter SAS på andre markeder... SAS fløy da både på SVG, BGO og TRD da Norwegian startet opp... Klart man svarer på konkurranse - det gjør jo alle!
Kanskje en litt søk sammenlikning......men konkurranse er bra. Vanskelig å ikke starte flyninger i Norge som ikke SAS allerede fløy til etter oppkjøpet av Braathens og Widerøe. Måtte jo være SVG-TRD....;)

Fint... Da er det greit at nye selskaper konkurrerer med de etablerte men også at de etablerte svarer på konkurranse fra nye aktører...:up:

Ja jeg har vel ikke vært motsander av konkurranse noen gang....men kan bare svare for meg selv selvsagt

SAS følelsene ligger dypt skjønner jeg.

Jeg mener SAS kunne vært et helt annet sted enn hvor de er i dag om de hadde vært mere aktive i markedet enn i dag. De tok Norwegian til på det norske markedet før SAS satte fart i direkteruter fra Oslo. Om det er Norwegians sin skyld kan sikkert diskuteres, men det var da Norwegian så potensiale i direkteruter at SAS kom med sine. Hvorfor var de ikke i forkant? De hadde da med over 50 års erfaring mye bedre forutsetninger for å kjenne markedet enn Norwegian?

Selvfølgelig er det viktig å svare på en konkurrent, og det håper jeg av hele mitt hjerte at SAS snart gjør (interkontinentalt), men det er ikke mye troverdig når SAS ikke klarer å se potensiale i ruter andre har suksess på! De burde jo kjenne det skandinaviske markedet bedre enn sine konkurrenter!

SAS sin holdning i forhold til interkontinentale ruter (og da mener jeg ikke Osl men satsning fra ARN) Jeg tror ikke den 8 MD11 til Finnair er ment for Finner for å si det slik!

Faktaene er krystall klare. I dagens luftfart nytter det ikke å sitte med rumpa nede!

Problemet er at SAS ALDRI har satset fra distriktene og ut i Europa. Alt skulle sluses via Oslo og København. Dette får de nå svi kraftig for. KL flyr fra hele Sør Norge og tapper SK for passasjerer. Husk, alle ruter som SK i dag flyr fra distriktene til Utlandet er det tidligere Braathens som har operert. Da tenker jeg ikke på BGO/SVG-CPH.

Hvorfor gjør DY og KL suksess på sine ruter fra Distriktene?? Fordi tilbudet er mye bedre, enkelt og greit:cheers:

Hvorfor flyr ikke KL på like mange byer i SE hvis dette er nøkkelen til suksess?

Originally posted by DY
Enig med de 2 siste innleggene. Regner med pp fikk besvart spørsmålet sitt.

Mange har svaret, men nej ingen har jo svaret på det spørgsmål jeg stillede!!! De indlæg der skrives her handler om hvorfor nordmænd vælger KLM og hvorfor KLM har succes på det norske marked.

Det var ikke det mit spørgsmål gik på - jeg spurgte hvorfor på dette forum er en tendens til at der bliver set meget positivt på KLM. Som jeg ser det laver KLM nøjagtig den samme øvelse på det norske marked som SAS - dræner markedet for interkontinentale pax. til deres respektive hubs.

For at skærer det helt ud i pap, så er der stor kritik mod SAS fordi de ikke satser på direkte langdistance flyvninger fra OSL. men i stedet satser på at føre trafikken gennem CPH/ARN.

Tilgengæld er der kun positive ryster omkring KLM's succes med at føde interkontinentale pax. fra Norge ind til deres hub i AMS.

Som jeg ser det er både SAS og KLM således med til at udvande grundlaget for flere interkontinentale flyvninger ud af OSL. Hvem ved måske der havde været et langdistance linjer mere fra OSL såfremt KLM ikke havde satset så markant på det norske marked.

Så jeg spørger igen! Hvorfor er man positiv over for det KLM i forhold til at de udvander langdistance potentialet fra OSL/Norge? Jeg forstår det bare ikke...

KLM fikk et fotfeste i Norge da de samarbeidet med BU. Mange nordmenn skaffet seg det felles bonuskortet KLM og BU hadde (wings?) og brukte KLM. Meg bekjent har ikke KLM vært inne Sverige på samme måte.

Da samarbidet stoppet kunne KLM trekke seg ute eller satse på egen hånd i Norge. KLM har gitt det norske folk konkurranse på internasjonale ruter. KLMs vellykkede satsning i Norge er vel et resulatat av at den dominerende aktøren (SAS) ikke har vært opplevd som god nok, verken på pris eller tilbud. AMS eller CPH er vel ett fett for de fleste passasjerer.

Tja...vil anta at svarene som har kommet på samme måte kan besvare pp's utskårete spørsmål i papp. Folk er rett og slett mer positiv til KLM enn SAS fordi dem viser at dem satser på Norge, og tenker nytt. SAS legger ned ruter og virker svært lite sympatisk, slik mange undersøkelser har vist. SAS sin overtakelse og behandling av Braathens har nok også noe med dette å gjøre i det norske markedet. En personalpolitikk som må være ganske spesiell, og en byråkratisk og tungrodd organisasjon. Dessuten tror jeg ikke nordmenn lenger ser på SAS som særlig "norsk". Hovedkontor i Sverige, hovedbase i Danmark, satsing på ruter utenom OSL/Norge etc etc

I rest my case! Jeg får ikke rigtig svar på det jeg gerne vil!

Det jeg efterspørger er et svar i forhold til den positive holdning til KLM blandt dette forums deltagere - ikke så meget generelt blandt den norske befolkning!

Mange her ser KLM og deres satsning som et meget positivt element på det norske marked - at man så samtidig brokker sig over at der ikke er flere interkontinentale ruter fra OSL har jeg bare svært ved at forstå. De fleste fornuftige mennesker må vel give mig ret i at KLM´s mange flyvninger til Norge er med til at mindske potentialet for flere interkontinentale ruter ud af OSL!

Lidt groft sagt er KLM´s satsning på mange regionale lufthavne i Norge negativ i forhold til udviklingen af OSL. Men man skal måske bare være norsk for at forstå dette forhold til KLM?

Nå kan det jo hende at folk fra distrikts-Norge synes AMS har et bedre tilbud enn OSL og CPH og derfor velger KLM foran SAS.

Originally posted by OEH
Nå kan det jo hende at folk fra distrikts-Norge synes AMS har et bedre tilbud enn OSL og CPH og derfor velger KLM foran SAS.

KLM HAR et bedre tilbud, og SAS ville ALDRI kunne tilby et like bra tilbud fra OSL eller CPH dersom KLM trakk seg fra det norske markedet. KLM er svært bra for de norske regionene.

Originally posted by PP

Det jeg efterspørger er et svar i forhold til den positive holdning til KLM blandt dette forums deltagere - ikke så meget generelt blandt den norske befolkning!

Mange her ser KLM og deres satsning som et meget positivt element på det norske marked - at man så samtidig brokker sig over at der ikke er flere interkontinentale ruter fra OSL har jeg bare svært ved at forstå. De fleste fornuftige mennesker må vel give mig ret i at KLM´s mange flyvninger til Norge er med til at mindske potentialet for flere interkontinentale ruter ud af OSL!

Lidt groft sagt er KLM´s satsning på mange regionale lufthavne i Norge negativ i forhold til udviklingen af OSL. Men man skal måske bare være norsk for at forstå dette forhold til KLM?

Virker ikke som du forstår svaret mitt heller. Jeg får svare nok en gang.. og bruke klipp/lim-funskjonen.
Jeg er mer positiv til KLM enn SAS fordi:
KLM tilbyr langt flere ruter ut fra AMS enn SAS gjør ut fra CPH med dertil bedre connections.
KLM har turt å satse på det norske markedet, noe jeg ikke har inntrykk av at SAS gjør.
KLM har jetfly til AMS
SAS endrer servicekonsept like ofte som noen skifter sengetøy
SAS har ingen gratis servering i økonomiklasse
SAS tilbyr riktignok bonuspoeng,men så lite på økonomiklasse at det for 95% av de reisende har liten prakstisk betydning.
Synes nesten ikke SAS fremstår som mer norsk i mine øyner enn KLM

Jo det er riktig at om flere bruker KLM så undergraver det direkteruter fra OSL. Men om SAS virkerlig tror at passasjerene FØRST vil slutte å fly KLM...og så vente et par år og håpe at SAS skal starte langruter fra OSL? Ikke merkelig SAS drøyer med satsingen fra Norge om det er tilfelle. Tilbudet og rutenettet fra SAS må komme først! Og så langt har vel SAS kun lagt ned langruter fra OSL. Blir som å få folk til å reise kollektivt i stedenfor å ta bilen til jobb....det vil neppe skje i stror grad før kollektivtilbudet ER der og er et godt alternativ.....selv om den norske Stat tror at bare vi bruker nok med avgifter på bilen så vil det skje av seg selv.....

Det er klart at KLM har et bedre tilbud med sin ene direkte-destinasjon i fra Norge.

Originally posted by Superhai
Det er klart at KLM har et bedre tilbud med sin ene direkte-destinasjon i fra Norge.

?

KLM flyr vel fra både SVG, BGO, TRD, TRF og OSL...? Det er riktignok KLM Cityhopper som opererer mange av disse destinasjonene, men det er vel strengt tatt det samme som KLM for folk flest.

Jeg er positiv til KLM bl.a. fordi de bidrar til å opprettholde konkurranse på internasjonale ruter. Om dette bidrar til å undergrave potensialet for direkte, interkontinentale ruter fra f.eks. OSL er ikke nødvendigvis så sikkert. Det eksisterer per i dag ingen slike ruter ut fra Norge, bortsett fra CO (?). Hva som ville vært tilfelle mht. lekkasje til KLM (som følge av KLMs flygninger til AMS og videre ut i verden) fra en evt. direkterute vil være et åpent spørsmål.

Nå flyr jeg stort sett aldri KLM lenger når jeg skal ut i verden, men det er fordi det ofte blir for dyrt og eller for tungvint/tidkrevende, å reise først med DY el. SK til OSL og deretter over på KLM.

Originally posted by TOS
Originally posted by Superhai

?

KLM flyr vel fra både SVG, BGO, TRD, TRF og OSL...?
Og KRS ;)

Originally posted by DY
Originally posted by PP

Virker ikke som du forstår svaret mitt heller. Jeg får svare nok en gang.. og bruke klipp/lim-funskjonen.
Jeg er mer positiv til KLM enn SAS fordi:
KLM tilbyr langt flere ruter ut fra AMS enn SAS gjør ut fra CPH med dertil bedre connections.
KLM har turt å satse på det norske markedet, noe jeg ikke har inntrykk av at SAS gjør.
KLM har jetfly til AMS
SAS endrer servicekonsept like ofte som noen skifter sengetøy
SAS har ingen gratis servering i økonomiklasse
SAS tilbyr riktignok bonuspoeng,men så lite på økonomiklasse at det for 95% av de reisende har liten prakstisk betydning.
Synes nesten ikke SAS fremstår som mer norsk i mine øyner enn KLM

Jo det er riktig at om flere bruker KLM så undergraver det direkteruter fra OSL. Men om SAS virkerlig tror at passasjerene FØRST vil slutte å fly KLM...og så vente et par år og håpe at SAS skal starte langruter fra OSL? Ikke merkelig SAS drøyer med satsingen fra Norge om det er tilfelle. Tilbudet og rutenettet fra SAS må komme først! Og så langt har vel SAS kun lagt ned langruter fra OSL. Blir som å få folk til å reise kollektivt i stedenfor å ta bilen til jobb....det vil neppe skje i stror grad før kollektivtilbudet ER der og er et godt alternativ.....selv om den norske Stat tror at bare vi bruker nok med avgifter på bilen så vil det skje av seg selv.....

Godt - så forstår vi ikke hinanden - det er der ikke noget at gøre ved!

Back