Re: Nordmenns manglende høflighet ved boarding
Interessant tråd, som går mye mer på psykologi og crowd management enn på fly.
Feilen man gjør er å anta at alle opptrer rasjonelt og logisk i enhver situasjon. Altså: Når SAS roper opp "boarding for SK260 til Bergen" etc etc så antar man at alle spisser ørene, lytter og forstår. Men folk oppfatter ikke informasjon før de er mentalt klare for det.
Det som jo faktisk skjer i de fleste reisendes lille sfære - er tusen ting: Telefonsamtaler, møkkete bleier, is på skjorta, syk ektefelle, dårlig hørsel, vondt i hodet, psykiske vansker etc etc etc. Vi slutter ikke å være mennesker i det vi stiller oss opp foran en gate.
Det er ikke utenkelig at tankestrømmen inni en passasjers hode er noe sånn som "Nå roper de oss opp, jeg må få med meg bagasjen min og posene mine, og så må jeg sørge for at passet og billetten er klar, oh shit det gjorde vondt i ryggen å reise seg, varmt er det også, skal bli godt å sitte ned på flyet, hva var det hun sa nå, det var noe om boarding, hva betyr det?" Og så har man gått glipp av hele tiraden.
Jeg har selv en hørselshemming, og fokuserer derfor mye på hvor dårlig informasjonen faktisk er for dem som ikke oppfatter alt som blir sagt (av alle ovennevnte grunner, ikke bare hørsel). Hvor mange ganger har man ikke stått foran gaten til et forsinket fly og hørt folk spørre hverandre "Hva sa hun damen egentlig nå?". Det er viktig informasjon og de fleste skjerper konsentrasjonen, men den blir ikke gitt på de reisendes premisser - heller snøvlet inn i en dårlig mikrofon i full fart pga stress, med kroppen vendt bort fra de reisende og oppmerksomheten vendt mot en skjerm eller mot flyet.
Jeg blir veldig glad når jeg ser folk foreslå mer skilting, flere beskjeder på skjerm etc. Dette gir folk mer tid til å ta inn informasjonen i løpet av den tiden de faktisk sitter ved gate. Det løser ikke alt, men mye.
I min tid som reiseleder for store grupper, var den gylne regelen å gjenta alle viktige beskjeder minst fem ganger. Selv da var det alltid en eller to som ikke hadde fått det med seg.
Det var en som nevnte Japan. Det er foreløpig det eneste landet i verden hvor jeg har støtt på et skilt som ikke sa "Denne vei til..." - men faktisk sa "STOPP, hvis du skal til... går du feil vei og må snu 180 grader". DET er et stjerneeksempel på pedagogisk informasjon, som tar høyde for at det reisende mennesket er nettopp et menneske og ikke en kald, rasjonell robot.