Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Re: Nordmenns manglende høflighet

Det er jo akkurat p.g.a. sånne som den gnomen på bildet (og veldig mange nordmenn) at "de normale" stiller seg i kø lenge før boarding.
Hadde flyselskapene overholdt sine egne regler (kun 1 stk. håndbagasje), hadde det ikke vært nødvendig å mase sånn for å komme tidlig ombord.

Jeg forsvarer ikke at man stiller seg opp i kø lenge før boarding, men det er heller ikke greit å sitte på 3D og så må du legge håndbagasjen over rad 24.

Hilsen
Tore
 
Re: Nordmenns manglende høflighet

Vel, jeg er en av de som ofte stiller meg opp i god tid (ikke alltid). Det kommer av 2 ting:

- Har ofte vondt i ryggen når jeg sitter lenge, derfor er det ok å stå litt før turen. Da kan jeg vel likegodt stå i køen som noe annet sted. Flytter meg hvis jeg står i veien.

- Vil gjerne ha plass til håndbagasjen nære der jeg sitter.
 
Re: Nordmenns manglende høflighet

Jeg må innrømme at jeg rett og slett liker å komme meg tidlig ombord. Vet ikke helt hvorfor.
Sitter jeg i en lounge, går jeg derfra "alt for tidlig", og når jeg kommer til gaten, blir jeg stående utolmodig å vente.

Så sånn er jeg.. ^_^

Apropos nordmenn som ikke tåler at andre "sniker": For mange år siden, ankom min søster, mine foreldre og meg København med båten fra Oslo, og skulle ta taxi til hotellet. Vi stilte oss opp på taxiholdeplassen, som jeg mener å huske var veldig godt skiltet at var akkurat der. Da vi satte oss inn i taxien, kunne vi høre fra en familie som stod en 10-15 meter unna hvor frekke vi var (siden de hadde stått 10-15 meter bortenfor taxiholdeplassen lenger enn vi hadde stått ved taxiholdeplassen).
 
Re: Nordmenns manglende høflighet

Jeg tror ikke dette har veldig mye med nordmenn å gjøre siden jeg har opplevd samme fenomen i mange andre land.
Folk blir enkelt og greit utålmodige av å vente. Dette er noe som gjør at de samme folkene stiller seg i kø for å komme tidlig ombord, tiltross for at de ikke kommer tidligere fram.

Hvis OSL skal ha en egen skranke for elite og biz -passasjerer, så har jeg vanskelig for å tro at det vil bli mer effektivt. Jeg tror det vil resultere i flere forsinkelser.
 
Re: Nordmenns manglende høflighet

Hej
I tillägg till de tidligere articles om at borde et fly
kommer nu idag denne ;

Faster boarding at Vienna Airport with SITA’s common-use self-boarding solution

Passengers flying with any airline from Vienna International Airport will enjoy faster and more efficient boarding as the world’s first common-use self-boarding gates go into operation there. The gates, provided by air transport IT specialist SITA, are being installed throughout Vienna’s terminals, including the new terminal Skylink, which will open mid-2012.

mere.....................

http://www.traveldailynews.com/page...ith-SITA’s-common-use-self-boarding-solution?

Ulf
 
Re: Nordmenns manglende høflighet

...the world’s first common-use self-boarding gates go into operation there.

Skulle likt å vite hva som skiller disse med det Lufthansa har i Tyskland eller SAS bruker på norsk innenriks siden de reklamerer med "world’s first"
 
Re: Nordmenns manglende høflighet

Skulle likt å vite hva som skiller disse med det Lufthansa har i Tyskland eller SAS bruker på norsk innenriks siden de reklamerer med "world’s first"

Antagelig det samme prinsippet.


Faster boarding at Vienna Airport with SITA’s common-use self-boarding solution

Helt til der står en gruppe med Norske pensjonister foran:lol:
 
Re: Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Interessant tråd, som går mye mer på psykologi og crowd management enn på fly.
Feilen man gjør er å anta at alle opptrer rasjonelt og logisk i enhver situasjon. Altså: Når SAS roper opp "boarding for SK260 til Bergen" etc etc så antar man at alle spisser ørene, lytter og forstår. Men folk oppfatter ikke informasjon før de er mentalt klare for det.

Det som jo faktisk skjer i de fleste reisendes lille sfære - er tusen ting: Telefonsamtaler, møkkete bleier, is på skjorta, syk ektefelle, dårlig hørsel, vondt i hodet, psykiske vansker etc etc etc. Vi slutter ikke å være mennesker i det vi stiller oss opp foran en gate.

Det er ikke utenkelig at tankestrømmen inni en passasjers hode er noe sånn som "Nå roper de oss opp, jeg må få med meg bagasjen min og posene mine, og så må jeg sørge for at passet og billetten er klar, oh shit det gjorde vondt i ryggen å reise seg, varmt er det også, skal bli godt å sitte ned på flyet, hva var det hun sa nå, det var noe om boarding, hva betyr det?" Og så har man gått glipp av hele tiraden.

Jeg har selv en hørselshemming, og fokuserer derfor mye på hvor dårlig informasjonen faktisk er for dem som ikke oppfatter alt som blir sagt (av alle ovennevnte grunner, ikke bare hørsel). Hvor mange ganger har man ikke stått foran gaten til et forsinket fly og hørt folk spørre hverandre "Hva sa hun damen egentlig nå?". Det er viktig informasjon og de fleste skjerper konsentrasjonen, men den blir ikke gitt på de reisendes premisser - heller snøvlet inn i en dårlig mikrofon i full fart pga stress, med kroppen vendt bort fra de reisende og oppmerksomheten vendt mot en skjerm eller mot flyet.

Jeg blir veldig glad når jeg ser folk foreslå mer skilting, flere beskjeder på skjerm etc. Dette gir folk mer tid til å ta inn informasjonen i løpet av den tiden de faktisk sitter ved gate. Det løser ikke alt, men mye.

I min tid som reiseleder for store grupper, var den gylne regelen å gjenta alle viktige beskjeder minst fem ganger. Selv da var det alltid en eller to som ikke hadde fått det med seg.

Det var en som nevnte Japan. Det er foreløpig det eneste landet i verden hvor jeg har støtt på et skilt som ikke sa "Denne vei til..." - men faktisk sa "STOPP, hvis du skal til... går du feil vei og må snu 180 grader". DET er et stjerneeksempel på pedagogisk informasjon, som tar høyde for at det reisende mennesket er nettopp et menneske og ikke en kald, rasjonell robot.
 
Last edited:
Re: Nordmenns manglende høflighet

Skulle likt å vite hva som skiller disse med det Lufthansa har i Tyskland eller SAS bruker på norsk innenriks siden de reklamerer med "world’s first"

At de er common-use, mens SAS' løsning meg bekjent kun virker for SAS og deres system (og muligvis er betalt/eid av SAS også?). Ihvertfall en mulighet, selvom ved nærmere ettertanke tror jeg det ihvertfall er SITA som drifter disse.
 
Re: Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Tydeligvis ikke bare nordmenn dette gjelder. Tenkte med en gang på denne tråden når jeg leste denne TRen :p : http://www.airliners.net/aviation-forums/trip_reports/read.main/152126

Just before 12 midday a strange kind of psychic boarding call must have been made to the planeload of passengers of to Gothenburg on FR7892, because without any call or announcement (or, for that fact, any member of ground staff at the boarding gates) a massive queue formed in a couple of minutes in some strange expectation of boarding
 
Last edited:
Re: Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Jeg fløy med LH til FRA i midten av november, og det ble klart og tydelig ropt opp at de passasjerene som satt på rad (ca.) 15 og bakover skulle gå om bord først. Ja, i tillegg til Star Alliance Gold-passasjerer da. Og hva skjedde? Jo, alle stormet gaten, og bak meg stod det et norsk par som snakket om hvor dårlig det var at de ikke sa at passasjerene med seter bak i flyet skulle gå om bord først... Hørselen er tydeligvis en av sansene som forsvinner når man skal ut og reise.
 
Re: Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Jeg fløy med LH til FRA i midten av november, og det ble klart og tydelig ropt opp at de passasjerene som satt på rad (ca.) 15 og bakover skulle gå om bord først. Ja, i tillegg til Star Alliance Gold-passasjerer da. Og hva skjedde? Jo, alle stormet gaten, og bak meg stod det et norsk par som snakket om hvor dårlig det var at de ikke sa at passasjerene med seter bak i flyet skulle gå om bord først... Hørselen er tydeligvis en av sansene som forsvinner når man skal ut og reise.

Vel, den formen for prioritering av boarding som foregår hos SAS er helt meningsløs når man ikke håndhever det. Jeg har opplevd håndheving en gang i Norge, og da ble det lettere kaos siden det ble håndtert på en lite proff måte.

Det er ikke mange kunder som trekker til side når den annonseringen kommer, og jeg ser for meg at det aldri vil fungere før de faktisk begynner å stoppe folk i gaten.
 
Re: Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Også blir det hele litt komisk når man skal ha boarding etter seterad "fordi det står i papirene".

Det foregikk omtrent som følger "Alle som sitter på rad 15 og bakover, samt de som reiser på Economy Extra, sølv og gullkort...." Når Economy starter på rad 16 er det jo liten vits med et slik opprop.
 
Re: Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Det er ikke bare de med dårlig hørsel som ikke får med seg meldinger; for å kunne overleve et liv med 200 flighter i året er jeg avhengig å være i min egen lille boble. Derfor bruker jeg enten noise-cancelling headphones eller øreplugger som stenger absolutt all lyd utenfor mens jeg hører på en lydbok eller musikk. Jeg har ikke hørt en beskjed siden jeg var på ferie i sommer.

For min del kan OSL kutte all dårlig engelsk over høyttalere, og i stedenfor bruke LCD-panelene som i dag brukes til reklame for å informere bedre. Dessuten hender det rett så ofte at noen "glemmer" å endre fra "Go to gate" til "Boarding", så flere ganger jeg har opplevd Go to gate plutselig blir til "Gate closing" med påfølgende stress (igjen, fordi jeg ikke hører noe).
 
Back
Top