Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Re: Nordmenns manglende høflighet

Jeg kom til att huske at jeg hade en article om dette fenomen

Attention airlines: Please don't board by rows

A SCIENTIST has proven what veteran business travellers long suspected: boarding planes by row is a terrible idea (PDF). Jason Steffen, who works at the Fermilab Center for Particle Astrophysics, conducted an experiment in which he asked 72 "passengers"—luggage and all—to board a Boeing 757 using several different methods.
(The Economist covered Dr Steffen's experiment in the print paper this week, and my colleague linked to that article on Thursday, but I would like to express some scepticism about the usefulness of Dr Steffen's findings

http://www.economist.com/blogs/gulliver/2011/09/boarding-planes-efficiently?

Ulf

Kopiér de visuelle elementene man bruker i andre land. Kall det klisjépreget, men rull ut et teppe eller ha tydelige skilting på den ene siden av gaten der det står EuroBonus Gull/Business/EcoExtra. Vær tydelige på hvem denne siden av gaten gjelder for. Ingen unntak. I starten vil Ola og Kari kanskje bli sure og klage høylytt, men med gjentakelse vil folk forstå.

Jeg kunne ikke vært mer enig! Tydelighet er nøkkelen. Jeg er overbevist om at folk etter hvert vil bli fornøyd med en slik ordning - både de som får priority boarding og de som må boarde etter seterad.

Det er også mulig å gjøre som i andre land, at flyet deles inn i soner med forskjellige farger. Så kan man ha en plakat/skilt ved hver gate som viser soner og seterader - og kan si f.eks. "rad 25 og bakover - rød sone".

Hvis SAS ikke vil innføre noe sånt, kan de like gjerne kutte ut priority boarding på flyplasser i utlandet. Det blir rimelig inkonsekvent å få en fordel på hjemreise, men ikke på utreise. Det blir litt som å si at Business-passasjerer får et varmt måltid på utreise, mens de må benytte seg av BOB på hjemreisen.

Vet ikke hvor enig jeg er i den. En av grunnen til at jeg føler boarding funker bra på innenriks med SAS er nettopp å kunne gå på selvbetjeningen, dra kortet og gå omboard. Sjelden mye kø der

Ja, de er effektive og funker bra, utfordringen som nevnt før er hvis du legger inn en sperre på, si f.eks fra rad 10 og bakover, da vil disse EBG/EBP som sitter lengre bak ikke kunne trekke kortet, har de gjort dette 2 ganger og innser at de må ha manuel hjelp så kommer de sure gulpene med hva er vitsen etc, etc.

Men kanskje det hjelper når en innfører klasseskille innenriks NO også og at folk da lettere vil fatte budskapet.

"Vi vil boarde rad 25 til 40 først. Kan alle de andre trekke bort fra køen slik at boardingen går raskere?" Hvorfor kan man ikke bare si dette over høyttalerne?

Ellers ser jeg stadig på fly folk som brøyter seg frem til siste rad, og så begynner de å lete etter billetten for å se hvor de skal sitte. Og disse har gjerne minst 3 kolli som de bærer med seg. Hvor kommer disse idiotene fra?

"Vi vil boarde rad 25 til 40 først. Kan alle de andre trekke bort fra køen slik at boardingen går raskere?" Hvorfor kan man ikke bare si dette over høyttalerne?

Joda, men det betyr ikke at folk hører etter...

Jeg gjorde det i 15 år på Fornebu. Virket sjelden ....

Som jeg har opplevd CO gjorde hvert femte minutt i ca. 2 timer på OSL? Det var så klart ikke irriterende i det hele tatt for alle oss som satt i non-schengen-området og ventet på diverse avganger (ironi). ;)

Da regner jeg med at folk synes det er mindre irriterende at alle stiller seg opp og blokkerer køen.

Så var han Astro- fysikern , Steffen
i avisen igen ;

Normally, he's an astrophysicist who works on a NASA project searching other galaxies for planets that might be inhabited. But when Jason Steffen waits on the gangway to board an airplane at O'Hare International Airport, he searches for an answer to every traveler's question:

Can't this line move any faster?

http://www.chicagotribune.com/business/ct-biz-0922-bf-aircraft-boarding-20110922,0,5143985.story

Ulf

En ting jeg har lagt merke til er at mange nordmenn stiller seg i kø lenge før boardingen begynner.
På vei hjem fra LHR i forrige uke stod det en lang kø foran gaten kl 18.30 selv om avgangen ikke var før kl. 19.15 og flighten var 15 min forsinket.
Da boradingen begynte kl 19.10 ble det opplyst at de med plass bakerst i flyet skulle boarde først og at statuskunder og Club Europe kunne boarde når de selv ønsket.
Men førte det til at de som allerede stod i kø og hadde gjort det i laaange tider flyttet seg? Nei, de stod der, og blokkerte utgangen så folk måtte trykke seg forbi dem. At det stod Priority lane på et stort og lett leselig skilt så heller ikke ut til å bry dem. De stod der også og blokkerte med sine store handleposer og bager.
Hva er det som gjør at nordmenn har en slik mangel på køkultur?
Man trenger jo ikke se på skjermene for å finne ut gate-nr til OSL-flighten. Er bare å gå til den gaten med den lengste køen en halv time før boradingen skal starte.

En ting jeg har lagt merke til er at mange nordmenn stiller seg i kø lenge før boardingen begynner.
På vei hjem fra LHR i forrige uke stod det en lang kø foran gaten kl 18.30 selv om avgangen ikke var før kl. 19.15 og flighten var 15 min forsinket.
Da boradingen begynte kl 19.10 ble det opplyst at de med plass bakerst i flyet skulle boarde først og at statuskunder og Club Europe kunne boarde når de selv ønsket.
Men førte det til at de som allerede stod i kø og hadde gjort det i laaange tider flyttet seg? Nei, de stod der, og blokkerte utgangen så folk måtte trykke seg forbi dem. At det stod Priority lane på et stort og lett leselig skilt så heller ikke ut til å bry dem. De stod der også og blokkerte med sine store handleposer og bager.
Man trenger jo ikke se på skjermene for å finne ut gate-nr til OSL-flighten. Er bare å gå til den gaten med den lengste køen en halv time før boradingen skal starte.

Dette stemmer på en prikk. Bildet under er fra Zurich, ca en halvtime før avgang. Den eneste gaten i terminalen der køen gikk fra gaten og over til motsatt side av piren. Det er lett å finne hvilken flight som skal til Oslo. Boarding gikk uhyre sakte, siden masse bagasje ble målt og funnet for stor, og dermed måtte gate-sjekkes.:headbang

IMG_2898.jpg

Noe av problemet med nordmenn er at vi har en ekstrem flokkdyrmentalitet i offentlige sammenhenger. Vi er livredde for å skille oss ut i en eller annen retning, så da er det "best" å gjøre som alle andre. Kombiner dette med at nordmenn som oftest er veldig tidlig ute ved gate, noe som gjør at det sjelden er nok sitteplasser til alle, og dermed begynner folk å stille seg opp i en kø-lignende formasjon.

Problemet forverres så av at gate-personellet ikke er tøffe nok til å håndheve boardingrekkefølgen. Kun i CPH har jeg sett at de sier 'sorry, it's not your turn to board, please wait over there'. Gjør det med én person, så skal du fort se at flokkdyrmentaliteten ordner resten. Ingen har vel lyst å bli "ydmyket" på den måten, og trekker raskt til side. I tillegg må ev. priority boarding tilrettelegges bedre (tydelig annonsering, lag en egen kø m.m.).

Ta en studietur til USA. Mange av flyplassene har langt mindre og trangere boardingområder, men en tydelig merket boardingkø gjør at ting som regel går veldig greit. Folk som prøver å snike seg ombord før, blir kontant bedt om å vente.

Folk som står som nummer 4 i køen vil selvfølgelig ikke trekke unna og kanskje havne bakerst. De blir heller stående som noen sauer og later som om de ikke fikk med seg siste mld over høyttalerene.

Tydelig skilting med rød teppe og 2 store securitasvakter tror jeg er gullkandidaten her.

Nordmenn har en veldig stor ego, det er ikke slik som i Japan hvor alle er like mye verdt.

Last edited:

Hvorfor er det ikke mulighet for å gi poeng til innlegg her inne? ;-)

En av grunnen til at jeg føler boarding funker bra på innenriks med SAS er nettopp å kunne gå på selvbetjeningen, dra kortet og gå omboard. Sjelden mye kø der

Njaee, har kontor ovenfor gate 28, og mens dette enda var en operativ "vanlig" gate var det vel heller sjelden det ikke var kø på kortlesersiden. Dette kan ha sin sammenheng med at det som regel kun var én person som stod på motsatt side å tok imot BP, mens når det først ble stopp på selvbetjeningen, så stod man gått. Kunne føle frustrasjonen til herren med EBG bak i køen laaang vei.

I landet der Norwegian (!!!) er favoritten, kan du dessverre ikke forvente bedre.

Er det så rart at OSL's mest punktlige flyselskap er favoritten da? Hold deg til AA du påsan! ;)

Enig, alle flyr ikke like ofte, så litt informasjon om hvordan dette gjøres på den enkelte flyplass kunne kanskje stått ved check-in eller opplyses av personalet der om de har tid (d.v.s. om ikke køen er lang). Da kunne passasjerene vært forberedt ved utgangen. Jeg har sett kaos ved fly til Oslo på Newark, og særlig SAS' avgang. Det er trangt foran utgangen nå folk ikke flytter seg og ser rart på de som får gå ombord FØR MEG. Det hadde vært lurt om dette ble gjort og håndhevet i større grad når man roper opp etter seterrader i Norge.

Nå er det vel helt korrekt at nordmenn og køkultur ikke henger sammen, men det er jaggu ikke mye køkultur i en rekke andre europeiske land. At nordmenn stiller tidlig i kø trenger vel ikke være et problem? Vi har vel omtrent de 3 mest punktlige selskapene i Norge, så kanskje er en forklaring på det at folk faktisk er ved gaten i god tid før avgang, og ikke som i sør-Europa, hvor man kommer slengende like før stengning?

Min " rekord" var med charter fra Lanzarote 1996 med Premiair. Da var det lang kø utenfor en gate hvor flyet ikke var inne og var 60 min forsinket. :(

Eller de som stiller seg i fast track køen og sørger for at den blir like lang som den andre køen.
Dessverre er det endel gatepersonell som lar de passere og dermed forsvinner hele poenget med fast track.

Bildet under er fra Zurich, ca en halvtime før avgang. Den eneste gaten i terminalen der køen gikk fra gaten og over til motsatt side av piren. Det er lett å finne hvilken flight som skal til Oslo.

Akkurat dette har jeg sett andre steder i verden, og ikke bare på flyvninger til Oslo. BCN-FRA og MCO-AMS f.eks.

Enig, alle flyr ikke like ofte, så litt informasjon om hvordan dette gjøres på den enkelte flyplass kunne kanskje stått ved check-in eller opplyses av personalet der om de har tid (d.v.s. om ikke køen er lang). Da kunne passasjerene vært forberedt ved utgangen. Jeg har sett kaos ved fly til Oslo på Newark, og særlig SAS' avgang. Det er trangt foran utgangen nå folk ikke flytter seg og ser rart på de som får gå ombord FØR MEG. Det hadde vært lurt om dette ble gjort og håndhevet i større grad når man roper opp etter seterrader i Norge.

:up: Enig! Her må SAS i Norge skjerpe seg.

Back