Nordmenns manglende høflighet ved boarding

Re: Nordmenns manglende høflighet

Skal bli spennende å se når det blir EcoExtra på innland. Ellers har vel utforming av gate mye og si. To turnstiles og en manuell som de har på gate 33 (eller en av naboene) på Værnes er vel en ganske god løsning. (ser jo at OSL ikke er tilpasset det, men i en teoretisk ideel verden)

Ellers har nå jeg funnet min perfekte løsning. Sete langt bak, og jeg kan gå tidlig ombord med god samvittighet. Ofte ledig sete ved siden av, og stort sett tidlig ut siden det ofte er trapp bak. Aldri forstått hva som er så bra med sete langt fram :-D men vi lar det få ligge til en annen gang.

Siden tråden er slik må jeg bare gjenta det en tidligere vaktsjef og kollega nevnte før: Når folk skal ut å reise forsvinner 50% av vettet, når de kommer på flyplassen forsvinner resten. :) he he

Hvis det er så irriterende at folk løper til gaten og blokkerer alt av kø i det boarding annonseres... La vær å løpe mot gaten selv da vel. Hold deg sittende, ta det litt piano og gå mot køa når det begynner å klarne med folk. Hvorfor i alle dager skal det være så lukrativt med prioritert ombordstigning? Er det å sitte om bord i flyet lengre enn nødvendig noe å trakte etter? Flyet drar ingen steder likevel før allemannalle er lastet på, gullstatus eller ei :)

Priority boarding finnes bl.a. for å hindre alt du påpeker samtidig som du er garantert plass til er. kabinbaggasje. Vi vil ikke boarde først fordi det er gøy.

På Lufthansa sine flighter ex OSL annonserer de etter seterad, men at folk med gullkort og businessbillett kan boarde når de måtte ønske. Jeg vet feks at Swiss ikke har priority boarding innenfor Europa, vel var i allefall det jeg opplevde på vei hjem fra NRT med connection i ZRH. Men litt morsomt i NRT var at broen som ledet til dør 1L var reservert for first class only. Var deilig å kunne gå der. :colgate: Selv bizpassasjerne måtte gå på dør 2L.

Generelt i USA så ser jeg at det er heller lite av to jetways som brukes. Dette er dem generelt bedre på i Europa og Asia. Og det med egne køer for egne soner på Delta var det iallefall ikke i HNL og LAX. De annonserte bare seterad.

Er det å sitte om bord i flyet lengre enn nødvendig noe å trakte etter?
Jeg syntes i alle fall det var stas å komme seg på flyet før denne karen:
attachment.php

Attachments

• luggage.JPG
    luggage.JPG
    59 KB · Views: 932

Selvom den karen sikkert hadde bagasje for tre stykker, syntes jeg det er rent egoitisk og tragisk at folk drasser med seg så store kofferter ombord i flyet.

Hattehylla kalles ikke hattehylla for ingenting..

Jo jeg husker da det var hattehylle.. Åpen sådan . Man hadde ingen håndbagasje , bare ei mappe med lommebok, pass etc. Var man heldig så fikk man en liten bag med flyselskapets navn på. Har vel et par PA, TWA og Malaysian.. Slike bager var jo tomme også.. Bare noe småtteri...

.. og grunnen til at det het hattehylle var at de var åpne, og dermed kunne man ikke legge annet enn hatter, jakker og andre 'myke' gjenstander i dem. Alt annet måtte på gulvet.

En ting jeg har lagt merke til er at mange nordmenn stiller seg i kø lenge før boardingen begynner.
På vei hjem fra LHR i forrige uke stod det en lang kø foran gaten kl 18.30 selv om avgangen ikke var før kl. 19.15 og flighten var 15 min forsinket.
Da boradingen begynte kl 19.10 ble det opplyst at de med plass bakerst i flyet skulle boarde først og at statuskunder og Club Europe kunne boarde når de selv ønsket.

Slik er det etter min erfaring på det jevne over hele fjøla, iallefall gjelder det for de fleste flyplassene i kongeriket..

Jeg sitter helt i ro og venter på at alle står i kø og herjer, til de er ferdig med sitt. Så kan jeg gå ombord og finne setet mitt.
Får litt angst av å stå i kø forran gate, alle kommer med flyet og de roper endel før de hiver av bagasjen min.. (Alternativt vekker de meg, når jeg sitter ved gaten og sover..)

Som jeg har vært inne på før, hadde jeg min storhetstid som flypassasjer mellom 1985 og 2000, med enkeltflighter før og etter den tid, og et opphold mellom 2005 og 2011 (comeback i år altså!). Fram til 2005 opplevde jeg ikke sånne køer før opprop, verken på rutefly eller charter. Såvidt jeg husker, satt eller sto så å si alle og slappet av fram til opprop på OSL og TOS nå i mai også. Er det virkelig blitt vanlig med køing nå altså?

Er flyet halvfullt eller jeg kun har innsjekket bagasje er jeg gjerne siste person inn siden jeg alltid har midtgang og ønsker å tilbringe minst mulig tid i sardinboksen. Hvis flyet er fullt og jeg sitter fremst og gjerne vil unngå å legge håndbagasjen 5 rader bak, går jeg bare gjennom selvbetjent boarding. Folk flokker rundt desken, ja, men de færreste går gjennom turnstilen. Det er ihvertfall min erfaring på OSL, BGO, EVE, TOS og SVG..
Forøvrig synes jeg boarding fungerer greit i norge, mtp andelen avganger som går før/på tiden, og det er jo det som betyr noe når alt kommer til alt.

Opplevde i går at noen nordmenn som ble stoppet av betjeningen ombord da de kom på den glimrende ideen å legge posene med kvoteflasker forran trillebaggene på hattehyllen. Det ville altså vært umulig å åpne hyllene uten at posene falt ut. De kom med flere ukvemsord om hvor dumme og vanskelige betjeningen var. :sarc

Problemet man møter på hvis man tar seg 5 min og venter på at køen med de desperate skal boarde , er at man ikke har noe sted å gjøre av håndbagasjen. Og når sant skal sies så er det med å storme bort til gaten noe ikke bare nordmenn drviver med, tyskere er ikke det hakk bedre der.

Problemet man møter på hvis man tar seg 5 min og venter på at køen med de desperate skal boarde , er at man ikke har noe sted å gjøre av håndbagasjen. Og når sant skal sies så er det med å storme bort til gaten noe ikke bare nordmenn drviver med, tyskere er ikke det hakk bedre der.

De fikser som oftest plass til håndbagasje for deg. Men om det ikke er plass framme, så putter den den bakover, og da er de ekstra $ for velge seter lengst fremme lite til nytte når hele saueflokken reiser seg før flyet står i ro.

Å stå litt i kø ved boarding er klart bedre enn å få feilplassert handbagasje.

I utlandet har jeg ofte observert at business (economy pluss/extrea/ect, first, m.m.) har egen, godt skiltet boarding-gjennomgang, og ved dobbel bro til flyet også egen inngang.

Og en del plasser viser de også informasjon på monitorene om hvilke soner/rader/klasser o.l. som skal boarde - så vidt jeg har sett hjelper det på flyten fremfor å rope opp "all on row tventyfajv and backwords kan bård" en gang. Det "amerikanske systemet" med boaringsoner gjør det også enklere og forholde seg til hvor man er i prosessen.

En ting jeg har lagt merke til er at mange nordmenn stiller seg i kø lenge før boardingen begynner.
På vei hjem fra LHR i forrige uke stod det en lang kø foran gaten kl 18.30 selv om avgangen ikke var før kl. 19.15 og flighten var 15 min forsinket.
Da boradingen begynte kl 19.10 ble det opplyst at de med plass bakerst i flyet skulle boarde først og at statuskunder og Club Europe kunne boarde når de selv ønsket.

De nye pri-boaring-plakatene (to meter høye) hjalp litt sist gang. Folk satt dannet på plass og ventet til det ble ropt opp "We have an announcement for BA768.." (*folk løper og stiller seg i kø*) "...we will start boaring in 20 minutes..." :lol:

Eller tror jeg det er en del ting som gjør det problematisk her hjemme ifht. en del andre plasser. Mange skal løse tingene "på sin måte" så det varierer for hver gang man flyr. Kun opprop av informasjon om "business her, gullkort der og rad 15 eller oppover (eller var det fremover?) gjøres en gang i gateområdet så kun halvparten får det med seg.

Flyplassene her hjemme er hverken designet for passasjerer eller fly, men for butikker, restauranter, handlende og spisende og plassen til å organisere køer eller sitte og vente er minimal. Har man ikke sitteplass i gateområdet så må man stå, og da kan man like gjerne gjøre det i en kø.

Back