• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ITA Nord-Italia-tråden

Ellers trenger man ikke kontanter lenger i Nord Italia. Har nå de siste dagene vært innom Breganze, Bassano, Padova, Venezia og Milano og kun brukt kort. Inkludert taxi og bare kjøpe en espresso.
Ikke brukt kontanter i Italia de siste årene vi…selv taxisjåfører som prøver å nekte tar plutselig frem terminalen når vi skal til å gå videre.

Siden det ikke er en Sør-Itaia eller generell Italia tråd, så spør jeg i denne tråden.

Fra sør, til nord, langs østkysten i påsken, er noe man ser mer og mer konkret på. Har fått noen tips fra EB og lest litt selv, som er lagt inn, men kan trenge litt mer.

Planen er å fly til Brindisi tirsdagen i påskeuken. Det blir sen ankomst og hotellovernatting, med uttak av leiebil neste morgen.

Da skal vi ha 5 hele dager til rådighet, før man drar hjemover mandagen, 1 påskedag. Så hva er realistisk å få med seg på disse 5 dagene? Vi kommer oss som regel avgårde før kl 09 og tåler fint litt lengre etapper, der man får sett en hel del på en dag. Hvor langt nord klarer man å komme? Er Bologna det mest realistiske? Eller kan man klare å komme seg helt til Milano på søndagen? Ikke særlig mange føringer utover at man ønsker å kjøre mest mulig langs kysten nordover. Men en tur nedom Lecce på dag 1 er vel naturlig og San Marino hadde jo vært fint å fått huket av.

Siden det ikke er en Sør-Itaia eller generell Italia tråd, så spør jeg i denne tråden.

Fra sør, til nord, langs østkysten i påsken, er noe man ser mer og mer konkret på. Har fått noen tips fra EB og lest litt selv, som er lagt inn, men kan trenge litt mer.

Planen er å fly til Brindisi tirsdagen i påskeuken. Det blir sen ankomst og hotellovernatting, med uttak av leiebil neste morgen.

Da skal vi ha 5 hele dager til rådighet, før man drar hjemover mandagen, 1 påskedag. Så hva er realistisk å få med seg på disse 5 dagene? Vi kommer oss som regel avgårde før kl 09 og tåler fint litt lengre etapper, der man får sett en hel del på en dag. Hvor langt nord klarer man å komme? Er Bologna det mest realistiske? Eller kan man klare å komme seg helt til Milano på søndagen? Ikke særlig mange føringer utover at man ønsker å kjøre mest mulig langs kysten nordover. Men en tur nedom Lecce på dag 1 er vel naturlig og San Marino hadde jo vært fint å fått huket av.
Synes det er ganske mye å se i Puglia, så spørs om du vil ta unna mye eller lite. Men i Puglia har du nå både Monopoli, Alberobello, Matera og Bari som "must" i min bok. Synes forresten Calabria er lite snakket om, Tropea fantastisk sted, men blir kanskje "feil" retning.

Ellers er det både Napoli-Milan og Inter-Roma den påskehelgen av snasne kamper med ibakt animosity. Er planen å ta ut bil i Puglia og så kjøre hele veien nordover? Eller ha leiebil i Puglia og så ta tog nordover?

Yes, alle plassene i Puglia som du nevner er listet opp. Spørsmålet er om man rekker fra Brindisi, ned til Lecce og opp igjen til Bari på en dag? Og om man skal prioritere Matera da det ligger litt lenger inne i landet?

Vestkysten for vi nok ta på en annen tur, men mulig jeg prøver meg på Napoli-Roma i februar. Å avslutte turen med et besøk på Giuseppe Meazza søndag kveld, hadde vært en fin, fin avslutning. Men det spørs om det er realistisk å komme seg så langt? Eller om man heller finner seg en kamp i området rundt Bologna.

Yes, alle plassene i Puglia som du nevner er listet opp. Spørsmålet er om man rekker fra Brindisi, ned til Lecce og opp igjen til Bari på en dag? Og om man skal prioritere Matera da det ligger litt lenger inne i landet?

Vestkysten for vi nok ta på en annen tur, men mulig jeg prøver meg på Napoli-Roma i februar. Å avslutte turen med et besøk på Giuseppe Meazza søndag kveld, hadde vært en fin, fin avslutning. Men det spørs om det er realistisk å komme seg så langt? Eller om man heller finner seg en kamp i området rundt Bologna.
Ja det vil jeg si, men det blir mye kjøring.. Hadde to hele dager i Bari i april/mai i fjor og syntes nesten det var et minimum. Hvis jeg ville droppet noe så hadde det vært Brindisi. Minst spennende stedene i Puglia jeg har besøkt. Også god bedring og lykke til med å kjøre inn i Bari :D Gøy å bli forbikjørt på innern forbi jernbanestasjonen. Har hørt mye bra om stedene nord for Bari også, men det får stå på "to-do" listen.

Apropos Bari, tips til parkering er her. Parkerte der begge dagene.

Vanskelig å si om det blir kamp lørdag eller søndag, avhengig av om de kommer seg til kvartn i CL eller ikke. Blir bekreftet 20 mars så det er jo ikke all verdens av tid til å planlegge... Ser ut som om det bare er Sassuolo-Cagliari rundt Bologna

Brindisi er bare valgt som utgangspunkt, ettersom det er flyplass der og at man kan hente ut leiebil. Det blir sen ankomst, hotellovernatting og tidlig avgang.

Setter stor pris på alle tips!

Vi trives godt i Brindisi også - til sommeren blir det bare en natt der - veldig mange bra restauranter. Av lengre bilturer så hadde jeg anbefalt kysten rundt stiletthælen - og definitivt fått med meg Lecce. Toget Brindisi-Bologna er for oss (og jeg er gift med en tog-nerd) er kanskje i lengste laget - Pescara kunne vært et sted for en natt.

Vi skal nok klare å få oss litt mer enn et glimt av Brindisi. Men med det som ser ut til å bli sen ankomst, spørs det om vi rekker noe resturant besøk. Er det forrresten noen hoteller å anbefale? Har sett litt på Grande Albergo Internazionale, som sikkert har sin sjarm av gammel storhet, men er det bedre alternaltiver? I Bari har jeg sett litt på JR Hotels Bari Grande Albergo delle Nazioni.

En rundtur rundt stiletthælen kan jo fort friste, Lecce skal vi definitivt få med oss.

Pescara peker seg ut som en potensiell overnattingsplass, men lurer litt på om man skal kjøre videre til Ascoli Piceno og ta en natt der, på vei mot San Marino og Rimini.

• Like
Reactions: EB
Vi skal nok klare å få oss litt mer enn et glimt av Brindisi. Men med det som ser ut til å bli sen ankomst, spørs det om vi rekker noe resturant besøk. Er det forrresten noen hoteller å anbefale? Har sett litt på Grande Albergo Internazionale, som sikkert har sin sjarm av gammel storhet, men er det bedre alternaltiver? I Bari har jeg sett litt på JR Hotels Bari Grande Albergo delle Nazioni.

En rundtur rundt stiletthælen kan jo fort friste, Lecce skal vi definitivt få med oss.

Pescara peker seg ut som en potensiell overnattingsplass, men lurer litt på om man skal kjøre videre til Ascoli Piceno og ta en natt der, på vei mot San Marino og Rimini.
Da er Ancona et fint sted å stoppe

Etter gårsdagens schedule change har vi nå lagt til Nord-Italia og Milano til sommerens ferie.så nå må vi lese oss opp på Milano - tips mottas med takk.

Back