Non-stop flyvninger Australia/New Zealand-Europa

LN-BLO

ScanFlyer Silver
Noen på forumet her som er kjent med om det noen gang har vært aktuelt politikk å starte nonstop ruter mellom Australia/New Zealand og Europa? De selskapene som fly pr i dag, BA, QF, VS og NZ ruter jo disse via BKK, SIN, HKG og i NZs tilfelle LAX. Ville så lange turer være gjennomførbart med f.eks B777 Long Range eller A345 (hvilket ingen av de nevnte selskapene har i flyparken)? I QF sitt tilfelle er jo SIN en viktig hub for trafikken mellom Australia og Europa da de har feeding flights til SIN fra mange byer i Australia som korresponderer med flightene som kommer fra MEL og SYD og fortsetter videre til LHR og FRA, så nonstop-turer er kanskje ikke så interessant på disse strekningene? Løsningene til som de er i dag gjør jo at andre flyselskap i regionen konkurrer om kundene på disse rutene siden mellomlanding i BKK, SIN, HKG uansett er nødvendig, TG, CX, SQ for å nevne noen... MH er vel også en ikke helt ubetydelig aktør med med turer fra Europa til Oseania via KUL. Utover dette har vel også KL samarbeidsavtale med QF på flyvinger fra SIN til Australia.

Har f.eks. av disse selskapene har kanskje planer om å starte opp non-stop ruter mellom Europa og Aussie med A350 evnt. 787?

Qantas sitter vel pr i dag på verdensrekorden i lengste flight med B744 da de fløy non-stop LHR-SYD i 1989...
 
Last edited:
Et vesentlig problem med så lange flygninger er kostnadene. Det er svært dyrt pga alt drivstoffet som man frakte med seg over store avstander. Og jeg ser heller ikke A350 og 787 vil forandre på dette. Australia-Europa er rett og slett så langt at det er vanskelig å gjøre det økonomisk lønnsomt å fly non-stop
 
Et vesentlig problem med så lange flygninger er kostnadene. Det er svært dyrt pga alt drivstoffet som man frakte med seg over store avstander. Og jeg ser heller ikke A350 og 787 vil forandre på dette. Australia-Europa er rett og slett så langt at det er vanskelig å gjøre det økonomisk lønnsomt å fly non-stop

Er det dog gjennomførbart med A345/B777LR? Som jeg nevnte innledningsvis så har QF en veldig viktig hub på SIN, og utover dette har inngått codeshare-avtaler med flyselskap som flyr fra Europa til SIN og derfra kan gå videre med QF til Aussie. Dette er avtaler på tvers av Alliansene, AF og KL (som først nevnt) er gode eksempler på dette. Star Alliance selskapene har jo sine aktører i regionen gjennom TG og SQ...
 
Noekkelordet er loennsomhet. Saa fort man kan gjennomfoere flyvninger uten payloadrestriksjoner i begge retninger, vil dette bli innfoert. Det har bl.a. Qantas uttalt flere ganger.
 
Er det dog gjennomførbart med A345/B777LR? Som jeg nevnte innledningsvis så har QF en veldig viktig hub på SIN, og utover dette har inngått codeshare-avtaler med flyselskap som flyr fra Europa til SIN og derfra kan gå videre med QF til Aussie. Dette er avtaler på tvers av Alliansene, AF og KL (som først nevnt) er gode eksempler på dette. Star Alliance selskapene har jo sine aktører i regionen gjennom TG og SQ...

A340-500 kan iflg. Wikipedia fly fra LHR til PER non-stop i hvert fall. SYD-FRA og SYD-LHR er lengre enn SIN-EWR som SQ flyr, i tillegg har jo de betydelig færre seter enn hva en non-stop Oz-Europa ville ha hatt.
 
Dette har det vært diskutert opp og ned på a.net de siste ti årene, og mange forventet at det skulle startes nonstop når 772LR kom i drift. Det skjedde altså ikke, noe som sikkert er flere grunner til.
Det har også vært spekulert i om en rute fra Europa til Perth kan bli lønnsom med f.eks. en 788/789 i business-config, men det er vel ingen som vet noe konkret om noe slikt blir noe av.
Problemet er at man bruker veldig mye drivstoff for å ta med seg det ekstra drivstoffet som en slik langrute krever. Billettene vil fort bli dobbelt så dyre som en 1-stop, og da blir markedet ganske lite. Hadde man hatt en 787 som kunne fly LHR-SYD begge veier med kun business-klasse, så tror jeg at ruta hadde blitt en realitet.
 
Dette har det vært diskutert opp og ned på a.net de siste ti årene, og mange forventet at det skulle startes nonstop når 772LR kom i drift. Det skjedde altså ikke, noe som sikkert er flere grunner til.
Det har også vært spekulert i om en rute fra Europa til Perth kan bli lønnsom med f.eks. en 788/789 i business-config, men det er vel ingen som vet noe konkret om noe slikt blir noe av.
Problemet er at man bruker veldig mye drivstoff for å ta med seg det ekstra drivstoffet som en slik langrute krever. Billettene vil fort bli dobbelt så dyre som en 1-stop, og da blir markedet ganske lite. Hadde man hatt en 787 som kunne fly LHR-SYD begge veier med kun business-klasse, så tror jeg at ruta hadde blitt en realitet.

Richard Branson og Virgin Atlantic luftet planer om nonstop ruter i 15-16 timers klassen når de la inn ordre på B787, og LHR-PER var ett av de aktuelle alternativ som ble diskutert, se f.eks. link: http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/transport/article1701266.ece.

Dette er ren gjetning fra min side, men målet for de fleste flyselskaper som vurderer potensialet i nonstop rurer mellom Europa og Oseania er vel å finne lønnsomme løsninger til fortrinnsvis SYD og MEL, ikke til, satt litt på spissen, "mindre" viktige byer som PER o.l.?
 
Richard Branson og Virgin Atlantic luftet planer om nonstop ruter i 15-16 timers klassen når de la inn ordre på B787, og LHR-PER var ett av de aktuelle alternativ som ble diskutert, se f.eks. link: http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/transport/article1701266.ece.

Dette er ren gjetning fra min side, men målet for de fleste flyselskaper som vurderer potensialet i nonstop rurer mellom Europa og Oseania er vel å finne lønnsomme løsninger til fortrinnsvis SYD og MEL, ikke til, satt litt på spissen, "mindre" viktige byer som PER o.l.?

15-16 timers klassen finnes det haugevis med ruter som flyr i dag, mange med 747. Men Europa til Australia er enda lengre.

EWR-SIN, som jeg flyr en del i jobben, bruker nesten 18 timer og er kun loennsom med all business konfig
 
Jepp, men ATL - JNB som vel er ca. 17-18t flys med vanlig config av Delta. Denne flys av B777LR

Tenk reidarklasse i 18t. Grøss og gru!
 
Ja, det er den lengste LR-ruta ... Emitrates har nummer to .. Dubai-lax -- halvtimen kortere ...
 
15-16 timers klassen finnes det haugevis med ruter som flyr i dag, mange med 747. Men Europa til Australia er enda lengre.

EWR-SIN, som jeg flyr en del i jobben, bruker nesten 18 timer og er kun loennsom med all business konfig

Inneforstått med at flyturer i 15-16 timers klassen ikke er noe nytt, det var vel det for 20-30 år siden men ikke i dag... Men det var vel i dette tilfellet alternativer som pr i dag ikke er lønnsomt som kunne tenkes å bli lønnsomt med 787. Mye av målet med de lengstflyvende variantene av 787 er vel potensialet for langruter som ikke har passasjergrunnlag for å fylle opp de større maskinene ala 747, 777, A340, A380 o.l.?
 
Nå er det ikke noe mål i seg selv å fly langt, og man må huske at det påkommer ekstra kostnader for denne typen operasjon. Derfor vil nok ultralonghaul i første rekke bli et supplement, mer enn en erstatning for 'normal' ops. Og det på ruter som tåler det, altså tåler bortfall av en del premiumtrafikk men likevel har nok volum og god nok inntjening til å oppretthode et 'normalt' tilbud. Så da snakker vi ruter mellom de største finansielle sentra, som London, Sydney, Hong Kong, Singapore ....... men ikke i samme grad smale ruter som Oslo-Buenos Aires eller Perth-Reykjavik - bare for å ta et par helt tilfeldige citypairs ...
 
Nå er det ikke noe mål i seg selv å fly langt, og man må huske at det påkommer ekstra kostnader for denne typen operasjon. Derfor vil nok ultralonghaul i første rekke bli et supplement, mer enn en erstatning for 'normal' ops. Og det på ruter som tåler det, altså tåler bortfall av en del premiumtrafikk men likevel har nok volum og god nok inntjening til å oppretthode et 'normalt' tilbud. Så da snakker vi ruter mellom de største finansielle sentra, som London, Sydney, Hong Kong, Singapore ....... men ikke i samme grad smale ruter som Oslo-Buenos Aires eller Perth-Reykjavik - bare for å ta et par helt tilfeldige citypairs ...

At slike langruter kommer som supplement til ruter som allerede eksisterer ser vi jo i SQs tilfelle, deres to ultralonghaul ruter , SIN-LAX og SIN-EWR kommer jo i tillegg til SIN-NRT-LAX og SIN-FRA-JFK... Det er kanskje flere lignende eksempler på dette?
 
Er temmelig sikker på at vi får se LON-SYD så snart det kommer egnet materiell på markedet. Selv i premium configurasjon blir nok dette i drøeyeste laget selv for 787 .. Men kanskje 777NG?
 
Back
Top