Nok et flykrasj i Kongo

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Som man gjerne hører om med jevne mellomrom, kan det når reporteres om nok en flyulykke i Kongo. Denne gangen en Fokker 50 fra CAA som styrtet i Goma

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-21660308

Deadly plane crash in DR Congo's Goma

Democratic Republic of Congo profile
DR Congo planes to be destroyed
A plane has crashed in Goma, the main city in eastern Democratic Republic of Congo, killing at least five passengers, officials say.

Last edited by a moderator:
Jeg bor i Goma, og flyet styrtet i et boligomraade rett ved FNs operasjons (MONUSCO) hovedbaser i byen. Det er virkelig et mirakel at ingen paa bakken omkom. Jeg hadde nylig forlatt mitt kontor og ble ikke klar over ulykken foer en kollega ringte meg.Det var svaert daarlig vaer med kraftig regn da ulykken skjedde. En mast ved basen der jeg jobber ble truffet under styrten og en bit av en propell landet inne paa basen utenfor et treningsstudio. Flyet hadde et mannskap paa seks og tre passasjerer ombord. Passasjerene skal alle ha overlevet krasjet. Grunnen til det lave antall passasjerer var at det fungerte mest som et fraktfly under denne flyvningen. CAA er som alle andre congolesiske selskaper svartelistet av EU, men dette er et av de mere serioese her. Alle selskaper i Congo blir automatisk svartelistet, da landets forskrifter for flyvedlikehold ikke tilfredsstiller EUs krav til flysikkerhet. Litt mere informasjon, riktignok paa fransk: http://radiookapi.net/actualite/2013/03/04/rdc-avion-de-la-compagnie-caa-sest-ecrase-goma/

Er det lokale folk der flyver disse fly ??
Eller er de indhyret fra Europa, Ukraine eller Rusland..
Hilsen Ole

Hva er grunnen til at det er så mange flykræsj i Kongo og omegn? Færre krav til vedlikehold, eldre fly???

Hva er grunnen til at det er så mange flykræsj i Kongo og omegn? Færre krav til vedlikehold, eldre fly???

Det er vel ingen god og endelig fasit på akkurat hvorfor enkelte land har en tildels ekstremt mye større andel av verdens ulykker, men det er nok ikke fjernt å tenke en kombinasjon av:

- En "annen" safety culture hos både luftfartsmyndigheter og flyselskap
- Generelt en mindre anerkjennelse av å følge etablerte og godkjente vedlikeholdsprogrammer av økonomiske årsaker
- Eldre flymateriell kombinert med varierende mengde vedlikehold er heller ikke alltid en god kombinasjon
- Mindre infrastruktur på bakken som vanskeliggjør operasjoner i marginale værforhold
- Enkelte verdensdeler (ingen nevnt, ingen glemt) har et litt annet syn på cockpit gradient enn i den vestlige verden, og dermed blir det vanskeligere for FO å uttrykke skepsis over en dårlig avgjørelse som kapteinen trumfer gjennom

Vel - ingen spesifikke selskap eller land nevnt siden det ofte er ekstremt komplekse hendelsesforløp som fører til en unik ulykke. En ting er riktignok enkelt å konkludere med; de statistisk gjentagende ulykkes peakene for bl.a. indre Afrika er ikke tilfeldig. Det samme kan nok sies om de statistisk hyppig gjentagende runway excursions i diverse asiatiske land.

Det er vel ingen god og endelig fasit på akkurat hvorfor enkelte land har en tildels ekstremt mye større andel av verdens ulykker, men det er nok ikke fjernt å tenke en kombinasjon av:

- En "annen" safety culture hos både luftfartsmyndigheter og flyselskap
- Generelt en mindre anerkjennelse av å følge etablerte og godkjente vedlikeholdsprogrammer av økonomiske årsaker
- Eldre flymateriell kombinert med varierende mengde vedlikehold er heller ikke alltid en god kombinasjon
- Mindre infrastruktur på bakken som vanskeliggjør operasjoner i marginale værforhold
- Enkelte verdensdeler (ingen nevnt, ingen glemt) har et litt annet syn på cockpit gradient enn i den vestlige verden, og dermed blir det vanskeligere for FO å uttrykke skepsis over en dårlig avgjørelse som kapteinen trumfer gjennom

Vel - ingen spesifikke selskap eller land nevnt siden det ofte er ekstremt komplekse hendelsesforløp som fører til en unik ulykke. En ting er riktignok enkelt å konkludere med; de statistisk gjentagende ulykkes peakene for bl.a. indre Afrika er ikke tilfeldig. Det samme kan nok sies om de statistisk hyppig gjentagende runway excursions i diverse asiatiske land.

Det var en bra oppsummering. Som jeg skrev over svartelistes selskaper som utfoerer vedlikehold i Congo da forskriftene stiller for lave krav. Samt at tillatelser og godkjennelser kan kjoepes da dette er et av de mest korrupte land i verden.

Måske bruges der også "fake" reservedele i den del af verden..Hvis ikke kontrollen er særlig god, så kan det jo ske...
Men så har vi jo også set store velrenomerede flyselskaber bruge disse reservedele...De kan jo være meget svære at opdage, så vidt jeg ved
Hilsen Ole

- En "annen" safety culture
Men har dere ikke sett tråden om DY/Spanske/skikkerhetstrussel? der konkluderes det jo nærmest med at det ikke er noen forskjell på dette mellom landene.

Men har dere ikke sett tråden om DY/Spanske/skikkerhetstrussel? der konkluderes det jo nærmest med at det ikke er noen forskjell på dette mellom landene.

Den tråden har jeg gitt opp for lengst... Er jo kliss umulig å føre en ordentlig debatt når alle gjentar seg selv og ingen prøver å se ting fra et annet perspektiv!

"det var daarlig vaer i omraadet da flyet styrtet." kan ikke si annet enn :rolleyes: hver gang jeg hoerer den uttalelsen

Jeg kan bekrefte at det regnet og haglet voldsomt da det skjedde.

VR, det blir jo helt feil å sammenligne spansk og congoloesisk flysikkerhet. I Congo står det dårlig til. Det er enorme forskjeller innad i Afrika også.

Back