Noen spørsmål om PPL

flyBG

ScanFlyer Silver
Noen spørsmål om PPL

Har noen spørsmål om det å ta ppl. Vurderer dette da jeg har konkludert med å droppe "pilotdrømmen" og istedet satse på noe annet.

Er det samme ppl i både Europa og USA? Samme ppl i hele Europa?---> Er det mulig å både fly i Europa og USA?

Hvor bør jeg ta ppl? (Fordel å ta den på Flesland evt. ta den i UK/ Europa)
Hvor lang tid tar det å ta lappen i feks. England? (Går det ann å gjøre det i sommerferien (ca 8-9 uker (Neste år))
Hvilke fly skoler anbefales i England (ønsker å fly c172 g1000) (Helst ikke i London)?

Hvor store fly kan man fly og trenger man typerating?

Er det vanskelig å leie et fly i utlandet, feks på ferie uten å bli med i flyklubben?

-Noen erfaringer/ tips om PPL?

-Flybg
 
Last edited:
Re: Noen spm om PPL

Hei!
Skal prøve å svare deg så godt jeg kan på noen av spørsmålene. Du får bare spørre mer hvis det blir for uklare svar, eller hvis du har kommet på noen nye spørsmål i farten.
Er det samme ppl i både Europa og USA? Samme ppl i hele Europa?---> Er det mulig å både fly i Europa og USA?
Det er ikke samme PPL i Europa og USA. I Europa får du et såkalt EASA-sertifikat, i USA får du et FAA-sertifikat. Den europeiske kan naturligvis brukes på alle europeiske fly, mens det amerikanske kan brukes på amerikansk-registrerte fly. For å bruke det europeiske i USA så må du gjøre dette om til et amerikansk sertifikat, som er en lang, langsom prosess. Tidsaspekt kommer an på deg selv, tilgjengelighet på fly og instruktør og ikke minst været.
Hvor bør jeg ta ppl? (Fordel å ta den på Flesland evt. ta den i UK/ Europa) Hvor lang tid tar det å ta lappen i feks. England? (Går det ann å gjøre det i sommerferien (ca 8-9 uker (Neste år))
Hvilke fly skoler anbefales i England (ønsker å fly c172 g1000) (Helst ikke i London)?
PPL tar du i en flyklubb. Kontakt din nærmeste flyklubb og hør hva de kan tilby deg. Spør og grav til du blir grønn i ansiktet, det er verdt det når du skal ta din egen beslutning. I UK er det ganske tungvindt for småfly, med mange luftromsutforminger som ikke henger på greip. Det er også veldig restriktivt på hvor du kan fly og ikke fly. I Norge har man ikke den samme problematikken, iom at man kan fly nærmest overalt i alle våre luftrom. Det vil gjøre det enklere for deg i startfasen når det er mindre å ta hensyn til. Hvis du likevel vil fly i England, så kan Stapleford Flight Centre utenfor London være et godt alternativ. Flere av mine klassekamerater i Oxford tok sitt PPL der. Eventuelt er det mange flyklubber spredt rundt i England også.
Hvor store fly kan man fly og trenger man typerating?
Man trenger ikke en type rating. Man får en såkalt klasserettighet automatisk når man flyr opp. Da kan du i teorien føre alle fly innenfor denne klassen, så lenge du har noen timer med instruktør på flyet. Det er ingen øvre grense for hvor store fly man kan fly med PPL. Man er godkjent for å fly innenfor non-commercial aviation, dvs man kan ikke ta seg betalt for en flytur. Man kan kun dele på utgiftene/få utgiftene dekket.
Er det vanskelig å leie et fly i utlandet, feks på ferie uten å bli med i flyklubben?
Det kommer egentlig an på hvor du skal, og hvor godt (dårlig) det er tilrettelagt for småflyaktivitet i landet. Det blir litt vanskelig å svare på generelt, men jeg vil anta at det ikke burde være et for stort problem i Europa.
Noen erfaringer/ tips om PPL?
PPL er en utrolig morsom og lærerik hobby! :fly
 
Re: Noen spm om PPL

Takk for hjelpen 77W og VoiceCom! Det gjør alt så mye enklere ;)

Noen som har erfaring fra flyklubben på bgo (Bergen Aero Klubb)?

Noen som har tips til en god skole i utlandet hvor jeg kan ta lappen i løpet av sommerferien (8 uker)(tenker neste sommer) og samtidig feriere?
 
Re: Noen spm om PPL

Noen som har tips til en god skole i utlandet hvor jeg kan ta lappen i løpet av sommerferien (8 uker)(tenker neste sommer) og samtidig feriere?

Du må være over 17 for å få "lappen" (selv om du kan starte treningen før). Og jeg tror to måneder er svært knapp tid for å komme deg gjennom det obligatoriske.
 
Re: Noen spm om PPL

Takk for hjelpen 77W og VoiceCom! Det gjør alt så mye enklere ;)

Noen som har erfaring fra flyklubben på bgo (Bergen Aero Klubb)?

Noen som har tips til en god skole i utlandet hvor jeg kan ta lappen i løpet av sommerferien (8 uker)(tenker neste sommer) og samtidig feriere?

I USA er det mange skoler som driver EASA-skoling. Her må du neste gjøre et lite søk selv og finne ut hva som eventuelt kan være best for deg ;)

Du må være over 17 for å få "lappen" (selv om du kan starte treningen før). Og jeg tror to måneder er svært knapp tid for å komme deg gjennom det obligatoriske.
Det stemmer, du må være fylt 17 for å kunne fly opp. Det obligatoriske flyprogrammet kan du begynne med når du er 15. Jeg var selv 14 når jeg begynte å lese teorien, og fikk lappen når jeg var 17. Kombinasjonen med skole var ikke noe problem. To måneder burde ikke være noe problem hvis du drar til USA, og gjør det gjennom en europeisk skole. Vær dog oppmerksom på at teorien må være tatt i samme land som skolen er.
 
Back
Top