Re: Noen som vet noe om hva som er skjedd på OSL????
Oj, tråkket jeg noen på tærne med å viderebringe hva noen kolleger som jobber i SAS/SGS kunne fortelle om sin opplevelse på TRF fredagskveld?
Trodde dette var fin info å viderebringe her på Scanair.no siden vi er en fin blanding av folk her inne som er "overinteressert" i hva som rører seg i flybransjen!
Vi får vel kanskje passe på i fremtiden og ikke viderebringe ting vi bare har hørt via via, samt kontrollere og dobbeltkontrollere at ting vi skriver her er korrekte ?
Har vært på reisefot i dag slik at jeg ikke fikk avverget dette tidligere, men dere får leve med mitt sene svar nå, om enn litt langt kanskje...
Uansett, det var ikke ment som en "svertekampanje" av mine kolleger på Torp som helt sikkert leverte varene også på fredag!
Merkelig... Såvidt jeg hørte, dagen derpå, så ble Vestfold tømt for ledig busskapasitet for å få folk nordover, og det ble det satt opp ekstratog til Oslo...
Jeg betviler ikke at det ble satt opp ekstratog og at Vestfold ble tømt for busser ila kvelden/natta.
Mine bekjente er SAS/SGS ansatte og er vant til slike situasjoner! Jeg skal ikke si hva og hva de ikke hadde fått av informasjon, men de valgte i alle fall å ta taxi (for egen regning) til Oslo, men forventer vel at de sender regningen til SAS kundeservice med en passende forklaring.
Det er nå ikke helt sant det dine kollegaer sier da egil. Det var opprop hvert 30min om at det kom busser fortløpende(men hvem hører egentilig etter hva som blir sagt under opprop). Det er var meget vanskelig å skaffe busser til 960 personer på ett blunk, men det klarte gjengen på Torp. Det var ca 20 busser og 6 minibusser i drift den natta. Siste bussen gikk klokka 0130. Og den var nesten tom. Paxen kan ikke kreve at bussen skal stå klare når flyet lander, når man får beskjed om flyet 10 min før.
Hva SK personalet sa til paxen før flyet landet, kan jeg ikke stå for.
Så Egil sjekk fakta neste gang før vi uttaler oss.
- Opprop hvert 30. minutt holder ikke! Dette vet du og alle andre!
Du står ikke 30 minutter på en flyplass som et spørsmålstegn etter ankomst uten å søke informasjon om hvorfor jeg har ankommet Torp og ikke Gardermoen, samt informasjon om hvordan vi skal komme oss fra Torp og til Oslo/Gardermoen.
- Buss til 960 personer
Selvfølgelig kan man ikke ha busser og sjåfører i beredskap til slike ad-hock situasjoner. Jeg opplever ekstrafly nesten hver uke i Mosjøen i vinterhalvåret. Selvfølgelig ikke slike mengder med folk, men prinsippene er like!
Folk må få informasjon om hva som blir gjort, tidsperspektiv etc.
Min erfaring er i alle fall at folk slår seg til ro når man tar seg tid til å informere og "beklage" at vi ikke fikk informasjon om at deres fly skulle lande i Mosjøen før crew kontaktet oss på radioen. At vi har bestillt transport og forventer at den skal være på flyplassen ila 20-25 minutter. Da får dem ro i kroppen, får ringt sine bedre halvdeler/foretningskontakter etc. og informert om forsinkelsen.
Men det krever faktisk at man er så tøff i trynet at man tar på seg en gulvest og går ut på gulvet og viser seg slik at de har noen å kontakte/spørre!
- Info fra SK personalet
Jeg kan heller ikke gå god for info som SK personalet har gitt sine passasjerer, men om de har feilinformert eller mottatt og feiltolket informasjon fra TRF så er jo resultatet det samme for passasjerene ombord!
- Sjekke fakta
Hvorfor skal jeg anta at våre kolleger farer med usannheter og føle behovet for å dobbeltsjekke førstehåndsinformasjon jeg får fra bekjente som faktisk var med flyet og opplevde det på kroppen?
Jeg antar at Egil har fått informasjon fra kollegaene som ankom Torp, og at han videreformidler denne informasjonen slik han mottok den. Om det er folk som er ansatt i bransjen (jeg antar at LFF er noe luftfartsfunksjonærsaker...) som ikke klarer å få med seg essensiell informasjon i en kaotisk situasjon så kan det vel være at ting ikke fungerte helt optimalt (..hvem ankommer et sted som er i kaos for så å stå opp ned og vente i 30 minutter for å få informasjon..?). Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å få ordnet med ekstraordinær transport til så mange passasjerer, men det må være lov å klage på manglende informasjon uten at dette blir kalt syting.
LFF (Luftfartens funksjonærforening) er en fri og politisk uavhengig fagforening, som organiserer arbeidstakere innen fly- og reiselivsbransjen. Ved utgangen av 2006 er arbeidstakere i ca. 50 bedrifter LFF-medlemmer.
Enig med Dash.
Det å gi informasjon hvert 30 minutt er etter min mening tilfredstillende informasjon. Om pax får det med seg eller ikke, er ett annet spørsmål.
Da må man spørre seg om man informerer bare fordi det står i håndboken at man skal informere, eller om man informerer for å gi informasjon til noen som søker informasjon!
Uansett, skal man informere må man jo forsikre seg om at informasjonen når fram til mottageren og at mottager faktisk har forstått budskapet!
Og, det kom altså, etter Dash sitt utsagn 960 personer til TRF som ikke skulle kommet dit. Og på det tidspunktet som disse flyene divertet, var det vel heller ikke tilstrekkelig med folk på jobb, som heller ikke gjør arbeidet lettere...
Man kan ikke bemanne seg til slike situasjoner! Men man må heller ikke miste hodet i en slik situasjon!
Man handler først det flyet som kom inn først, så tar man neste og neste... Sånn er det bare! Så får heller "floorwalker" (han som er tøff i trynet og har på gulvesten) forklare hvorfor det tar litt tid før bagasjen kommer inn etc.
Ser det ut til å bli en "lang kveld" kan man jo alltids prøve å kalle ut noe ekstra mannskap, men dette vurderer vel Skiftleder fortløpende!
De som kom fra Las Palmas og som jobber i bransjen (jfr Egil sitt innlegg) burde være godt trenet i slike situasjoner og skulle være godt utrustet til å orientere seg i en kaotisk situasjon. De fikk etter sigende ikke med seg at det gikk busser kontinuerlig. Når disse ikke fikk det med seg så ble det sikkert ikke orientert om dette ombord. Det skal ikke mer til for å si til pax mens de er ombord at man skal hente baggasje, bevege seg til "bussterminalen" hvor det vil komme busser så kjapt som mulig. Man bør kanskje også si noe slikt som at det kan være litt ventetid pga den ekstraordinære situasjonen. Da vet folk at det er en plan med tingene. Når erfarne luftfartsmedarbeidere ikke fikk med seg slik informasjon så velger jeg å tolke det dithen at informasjonen som ble gitt var for dårlig. Hvem som har ansvaret for det vet ikke jeg. Det er ikke syt å påpeke det, og jeg vil støtte -KGL i hans utsagn om at dette likner reaksjonene som kom i forbindelse med hans HAU-reise før jul. Inntrykket man sitter med er: "passasjerene er dumme, følger ikke med, burde heller holdt seg hjemme når de ikke kan orientere seg i en kaotisk situasjon osv.". De reisende betaler tross alt lønna til de som jobber i luftfarten. Kanskje en ide å høre litt etter hva folk sier. Alt er muligens ikke helt perfekt organisert...?
Korrekt!! Her er du inne på essensen i det jeg skrev!
E!