Noen som vet noe om hva som er skjedd på OSL????

Re: Noen som vet noe om hva som er skjedd på OSL????

Norge er ett sutreland,

Enkelte av de ventende som jeg så ble intervjuet, var ikke norske ...

Hvem skal gi informasjonen? ..

De informasjonsansvarlige på flyplassen selvsagt. Det er jobben deres å hente inn info om det som skjer og ikke skjer, sammenfatte den og bringe den ut til brukerne. Jeg kan bare slutte meg til flere andre her inne, om at det er bedre med dårlige nyheter enn ingen nyheter. De som forsøker å bortforklare mangelen på info på Gardermoen tror jeg har en dårlig sak.

Det er forresten artig å se hva slags (bort)forklaringer enkelte bruker for å skjønnmale situasjonen:

Problemet ligger på flere ting bl.a. at paxen ikke får den informasjonen den vil ha og lukker ørene eller oppfatter det som ingen informasjon, det eksisterer ikke noen informasjon og gi ut, det som blir annonsert blir ikke oppfattet, fordi det enten blir gitt ut for mye eller at det for noen blir vanskelig å oppfatte og når folk blir stresset eller opphisset så mister man konsentrasjonen til hva som skjer rundt seg til fordel for det som er rett fram for en. Dessuten er mennesker forskjellige på hvilken måte man tar til seg informasjon.

Kort sagt - det var vel egentlig paxens skyld alt sammen ...? ;)

Makan til syting fra enkelte
når informasjonsbehovet eksploderer fra at man kan informere grupper på la oss si 150 pax som skal med samme fly , til at hver av disse 150 "sauene" trenger personlig krisehåntering (ja satt litt på spissen). så må da alle og enhver forstå at ingen oranisasjon
kan ha beredskap til å få frem nok og riktig informasjon på no-time ?

Nå kan sikkert både OSL , flyselskaper og andre forbedre seg, men det får være grenser til syting. MMS intervjuer med folk som 30-40 minutter etter at OSL stengte oppfører seg som om de hadde vært lost in Sibir i en uke eller 2 ?

Skjærpings !

Last edited:

Fikk sendt avgårde en del SMSer med årsakssammenheng, så i hvert fall mange av passasjerene til Novair og SAS, som ble rundt tre timer forsinket sent i går kveld, visste noe.

Takk for det. Forsinkelsen til Novair skulle vært liten men maskinen sto plutselig fast i snøvær på Torp! Dermed ble den enda mer forsinket en den i utgangspunktet var. Flyplassen på LPA har hele tiden vært informert om situasjonen!

Det er et hysteri det hele, det norske bortskjemte samfunnet....

Da er vi omsider ferdig med årets årsmøte i LFF ved Radisson SAS Scandinavia hotell i Oslo.
Skal reise hjem fra OSL i morgen og kofferten er pakket!

Men... Et par kolleger som deltok på årsmøtet kom direkte fra Las Palmas, SK4698, og landet på TRF.
De kunne melde om alt annet enn tilfredsstillende service/informasjon på Torp!
Noen fikk beskjed om at de kunne ta toget inn til Oslo, men går det tog mot Oslo så sent på kvelden? Nei...
Noen fikk beskjed om at det sto busser klart for å transportere passasjerer til Oslo, men var det noen busser der? Nei...
Det ble taxi fra Torp til Oslo Sentrum, Nok 2600,- og alt annet en godord til mine kolleger på Torp :(

E!

Taxi fra Sandefjord til Oslo sentrum er et valg den enkelte selv må velge å ta.
Flyselskapene tilbyr busstransport, og opplyser det klart over høyttalerne med jevne mellomrom. I tillegg skal det også opplyses ombord i flyet når de lander på Torp (i dette tilfellet).
At man ikke kan oppgi et eksakt tidspunkt for når neste buss kommer, er forståelig. Det ble oppgitt at "busser kommer kontinuerlig", og det var ikke godt nok for enkelte. Enkelte som hadde speisielle behov (som syke barn), fikk taxi.
Jeg skjønner ikke helt at dette var en så dårlig løsning som disse hevder. Bussene fra Torp gikk jevnt unna, men litt venting må man regne med i en slik situasjon.

Det er forresten artig å se hva slags (bort)forklaringer enkelte bruker for å skjønnmale situasjonen:

Kort sagt - det var vel egentlig paxens skyld alt sammen ...? ;)

Du beviser pent hva jeg mener når du plukker ut kun det som passer best for din sak i det jeg skrev. ;)

Var du der forresten? Jeg var på jobb da og vet hvilken informasjon som gikk ut. Ihvertfall på gateside.

Nei, jeg var ikke der. Jeg registrerer imidlertid at det var svært mye misnøye blant pax, og grunnen var ifølge dem at de ikke fikk god nok informasjon. Jeg nekter å tro at alle disse menneskene er noen kverulanter, og jeg tror heller ikke at du kan påberope deg å vite hvordan folk resonnerer når de mottar info (slik du skriver i innlegget jeg siterte fra).

Samtidig er jeg fullstendig klar over at enkelte går svært langt for å vise sin misnøye, og det rettes vel av og til baker for smed.

Men hver gang det er trøbbel på Gardermoen, etterlyses bedre info. Det KAN bety at info-opplegget er for dårlig. Det er ikke sikkert det BARE betyr sutrete pax.

Det var vel noen som var så missfornøyd at tilogmed flyplasspolitiet måtte tilkalles, mer enn en gang

Forsinkelsen til Novair skulle vært liten men maskinen sto plutselig fast i snøvær på Torp!

Ja, det var vekslende vær på Torp på lørdagen, noe som kommer ganske klart frem i bildene jeg tok...

Flott vær tidlig på morgenen, fulgt av tett snøvær (Wizzair står som kjent ikke lenge på bakken, og maskinen jeg tok bilde av var helt nedsnødd), fulgt igjen av tilnærmet blå himmel...

Novair var vel første maskinen vi de-icet den morgenen...

Nei, jeg var ikke der. Jeg registrerer imidlertid at det var svært mye misnøye blant pax, og grunnen var ifølge dem at de ikke fikk god nok informasjon. Jeg nekter å tro at alle disse menneskene er noen kverulanter, og jeg tror heller ikke at du kan påberope deg å vite hvordan folk resonnerer når de mottar info (slik du skriver i innlegget jeg siterte fra).

Du registrerer vel dette via media først og fremst? Som har store interesser av å krisemaksimere situasjonen. På meg så virket som det var relativt rolig på gardermoen. Jeg har heller ikke sagt at informasjonen er så bra som den burde være. Men påpekt hvorfor informasjon ikke alltid når fram. Hvorfor skulle jeg ikke vite hvordan folk resonnerer (jeg har jobbet på flyplassen i snart ti år og har fått opplæring og lest om det selv) når det er en del av jobben min?

Du trenger ikke være kverulanttypen for at det skal "tippe" over når ting ikke går slik du hadde planlagt. Det er nok at du kanskje ikke rekker å se barna eller barnebarna dine, kanskje noen i din nærmeste krets er alvorlig syke, skadet eller døende. Man blir påvirket av hva andre sier rundt deg og. I tillegg så har vi mange som er påvirket av diverse flytende og ikke flytende medikamenter.

Men hver gang det er trøbbel på Gardermoen, etterlyses bedre info.

Jeg er enig at det er mye som kan gjøres annerledes og vi har etterlyst bl.a. bedre informasjonsboards hvor man kan gjøre mer av informasjonen skriftlig. Utbedring av pa anlegg og gi handlinsselskapene også mulighet til å informere på innsjekksområdet. Men ting tar (veldig lang) tid.
Har du noen eksempler fra andre flyplasser hvor det ikke etterlyses bedre info når slike ting skjer?

bedre info? Hva mer kan man si enn at folk vil bli transportert med buss til Oslo og Gardermoen, og at busser vil komme fortløpende utenfor terminalen?

Last edited:

bedre info? Hva mer kan man si enn at folk vil bli transportert med buss til Oslo og Gardermoen, og at busser vil komme fortløpende utenfor terminalen?

Merke og årsmodellen på bussen:lol::rolleyes:

Himmla mye fly i holding rundt omkring på Østlandet nå høres det ut som , er det snø på på OSL igjen , eller ?

METAR 031841Z VRB02KT 1400 R19R/P1500N R01R/P1500D OVC002 M04/M04
Q1002 TEMPO 0800 FZFG VV002

Overcast i 200 ft og freezing fog.. Weee!!

De som kom fra Las Palmas og som jobber i bransjen (jfr Egil sitt innlegg) burde være godt trenet i slike situasjoner og skulle være godt utrustet til å orientere seg i en kaotisk situasjon. De fikk etter sigende ikke med seg at det gikk busser kontinuerlig. Når disse ikke fikk det med seg så ble det sikkert ikke orientert om dette ombord. Det skal ikke mer til for å si til pax mens de er ombord at man skal hente baggasje, bevege seg til "bussterminalen" hvor det vil komme busser så kjapt som mulig. Man bør kanskje også si noe slikt som at det kan være litt ventetid pga den ekstraordinære situasjonen. Da vet folk at det er en plan med tingene. Når erfarne luftfartsmedarbeidere ikke fikk med seg slik informasjon så velger jeg å tolke det dithen at informasjonen som ble gitt var for dårlig. Hvem som har ansvaret for det vet ikke jeg. Det er ikke syt å påpeke det, og jeg vil støtte -KGL i hans utsagn om at dette likner reaksjonene som kom i forbindelse med hans HAU-reise før jul. Inntrykket man sitter med er: "passasjerene er dumme, følger ikke med, burde heller holdt seg hjemme når de ikke kan orientere seg i en kaotisk situasjon osv.". De reisende betaler tross alt lønna til de som jobber i luftfarten. Kanskje en ide å høre litt etter hva folk sier. Alt er muligens ikke helt perfekt organisert...?

Egentlig har jeg vært utrolig heldig denne helgen..
Fløy til BGO fredag ettermiddag, og retur i gårkveld.
Eneste problemet jeg fikk, var at SK280 ble forsinket til 18:30,
men det løste seg da jeg fikk sitte på med SK274 (tror jeg det var),
som gikk 17:40 - samtidig da SK280 egentlig skulle gått.

Altså har jeg flydd tur/retur BGO fra OSL denne helgen, og ikke hatt noe betydelig problem..

Oj, tråkket jeg noen på tærne med å viderebringe hva noen kolleger som jobber i SAS/SGS kunne fortelle om sin opplevelse på TRF fredagskveld?

Trodde dette var fin info å viderebringe her på Scanair.no siden vi er en fin blanding av folk her inne som er "overinteressert" i hva som rører seg i flybransjen!
Vi får vel kanskje passe på i fremtiden og ikke viderebringe ting vi bare har hørt via via, samt kontrollere og dobbeltkontrollere at ting vi skriver her er korrekte ? :rolleyes:

Har vært på reisefot i dag slik at jeg ikke fikk avverget dette tidligere, men dere får leve med mitt sene svar nå, om enn litt langt kanskje...
Uansett, det var ikke ment som en "svertekampanje" av mine kolleger på Torp som helt sikkert leverte varene også på fredag!

Merkelig... Såvidt jeg hørte, dagen derpå, så ble Vestfold tømt for ledig busskapasitet for å få folk nordover, og det ble det satt opp ekstratog til Oslo...

Jeg betviler ikke at det ble satt opp ekstratog og at Vestfold ble tømt for busser ila kvelden/natta.
Mine bekjente er SAS/SGS ansatte og er vant til slike situasjoner! Jeg skal ikke si hva og hva de ikke hadde fått av informasjon, men de valgte i alle fall å ta taxi (for egen regning) til Oslo, men forventer vel at de sender regningen til SAS kundeservice med en passende forklaring.

Det er nå ikke helt sant det dine kollegaer sier da egil. Det var opprop hvert 30min om at det kom busser fortløpende(men hvem hører egentilig etter hva som blir sagt under opprop). Det er var meget vanskelig å skaffe busser til 960 personer på ett blunk, men det klarte gjengen på Torp. Det var ca 20 busser og 6 minibusser i drift den natta. Siste bussen gikk klokka 0130. Og den var nesten tom. Paxen kan ikke kreve at bussen skal stå klare når flyet lander, når man får beskjed om flyet 10 min før.

Hva SK personalet sa til paxen før flyet landet, kan jeg ikke stå for.

Så Egil sjekk fakta neste gang før vi uttaler oss.

- Opprop hvert 30. minutt holder ikke! Dette vet du og alle andre!
Du står ikke 30 minutter på en flyplass som et spørsmålstegn etter ankomst uten å søke informasjon om hvorfor jeg har ankommet Torp og ikke Gardermoen, samt informasjon om hvordan vi skal komme oss fra Torp og til Oslo/Gardermoen.

- Buss til 960 personer
Selvfølgelig kan man ikke ha busser og sjåfører i beredskap til slike ad-hock situasjoner. Jeg opplever ekstrafly nesten hver uke i Mosjøen i vinterhalvåret. Selvfølgelig ikke slike mengder med folk, men prinsippene er like!
Folk må få informasjon om hva som blir gjort, tidsperspektiv etc.
Min erfaring er i alle fall at folk slår seg til ro når man tar seg tid til å informere og "beklage" at vi ikke fikk informasjon om at deres fly skulle lande i Mosjøen før crew kontaktet oss på radioen. At vi har bestillt transport og forventer at den skal være på flyplassen ila 20-25 minutter. Da får dem ro i kroppen, får ringt sine bedre halvdeler/foretningskontakter etc. og informert om forsinkelsen.
Men det krever faktisk at man er så tøff i trynet at man tar på seg en gulvest og går ut på gulvet og viser seg slik at de har noen å kontakte/spørre!

- Info fra SK personalet
Jeg kan heller ikke gå god for info som SK personalet har gitt sine passasjerer, men om de har feilinformert eller mottatt og feiltolket informasjon fra TRF så er jo resultatet det samme for passasjerene ombord!

- Sjekke fakta
Hvorfor skal jeg anta at våre kolleger farer med usannheter og føle behovet for å dobbeltsjekke førstehåndsinformasjon jeg får fra bekjente som faktisk var med flyet og opplevde det på kroppen?

Jeg antar at Egil har fått informasjon fra kollegaene som ankom Torp, og at han videreformidler denne informasjonen slik han mottok den. Om det er folk som er ansatt i bransjen (jeg antar at LFF er noe luftfartsfunksjonærsaker...) som ikke klarer å få med seg essensiell informasjon i en kaotisk situasjon så kan det vel være at ting ikke fungerte helt optimalt (..hvem ankommer et sted som er i kaos for så å stå opp ned og vente i 30 minutter for å få informasjon..?). Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å få ordnet med ekstraordinær transport til så mange passasjerer, men det må være lov å klage på manglende informasjon uten at dette blir kalt syting.

LFF (Luftfartens funksjonærforening) er en fri og politisk uavhengig fagforening, som organiserer arbeidstakere innen fly- og reiselivsbransjen. Ved utgangen av 2006 er arbeidstakere i ca. 50 bedrifter LFF-medlemmer.

Enig med Dash.

Det å gi informasjon hvert 30 minutt er etter min mening tilfredstillende informasjon. Om pax får det med seg eller ikke, er ett annet spørsmål.

Da må man spørre seg om man informerer bare fordi det står i håndboken at man skal informere, eller om man informerer for å gi informasjon til noen som søker informasjon!
Uansett, skal man informere må man jo forsikre seg om at informasjonen når fram til mottageren og at mottager faktisk har forstått budskapet!

Og, det kom altså, etter Dash sitt utsagn 960 personer til TRF som ikke skulle kommet dit. Og på det tidspunktet som disse flyene divertet, var det vel heller ikke tilstrekkelig med folk på jobb, som heller ikke gjør arbeidet lettere...

Man kan ikke bemanne seg til slike situasjoner! Men man må heller ikke miste hodet i en slik situasjon!
Man handler først det flyet som kom inn først, så tar man neste og neste... Sånn er det bare! Så får heller "floorwalker" (han som er tøff i trynet og har på gulvesten) forklare hvorfor det tar litt tid før bagasjen kommer inn etc.

Ser det ut til å bli en "lang kveld" kan man jo alltids prøve å kalle ut noe ekstra mannskap, men dette vurderer vel Skiftleder fortløpende!

De som kom fra Las Palmas og som jobber i bransjen (jfr Egil sitt innlegg) burde være godt trenet i slike situasjoner og skulle være godt utrustet til å orientere seg i en kaotisk situasjon. De fikk etter sigende ikke med seg at det gikk busser kontinuerlig. Når disse ikke fikk det med seg så ble det sikkert ikke orientert om dette ombord. Det skal ikke mer til for å si til pax mens de er ombord at man skal hente baggasje, bevege seg til "bussterminalen" hvor det vil komme busser så kjapt som mulig. Man bør kanskje også si noe slikt som at det kan være litt ventetid pga den ekstraordinære situasjonen. Da vet folk at det er en plan med tingene. Når erfarne luftfartsmedarbeidere ikke fikk med seg slik informasjon så velger jeg å tolke det dithen at informasjonen som ble gitt var for dårlig. Hvem som har ansvaret for det vet ikke jeg. Det er ikke syt å påpeke det, og jeg vil støtte -KGL i hans utsagn om at dette likner reaksjonene som kom i forbindelse med hans HAU-reise før jul. Inntrykket man sitter med er: "passasjerene er dumme, følger ikke med, burde heller holdt seg hjemme når de ikke kan orientere seg i en kaotisk situasjon osv.". De reisende betaler tross alt lønna til de som jobber i luftfarten. Kanskje en ide å høre litt etter hva folk sier. Alt er muligens ikke helt perfekt organisert...?

Korrekt!! Her er du inne på essensen i det jeg skrev!

E!

Denne tråden har vel snart gått så langt den trenger siden det er lengre og lengre mellom de saklige bitene?

-A

Back