Noen som husker...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
For mange år siden (på DC-9`erne)så var ofte ett sete ved nødutgangen reservert for crew. På stolryggen fantes det et lite plastikk skilt med "Reserved crew" - som jeg selvfølgelig sparte på. Kom bare på denne saken da jeg fløy hjem i dag og nå er det jo aldri noen av crewet som sitter i kabinen. Noen som husker og noen som vet hvorfor?

Replying to Topic 'Noen som husker...'

kan vel ha noe med at antallet c/a er redusert til JAR-OPS minimum (én per 50 seter), slik at de som er ombord får plass på klapp-setene. Vet ikke, men det virker som en logisk forklaring.

Husker også at det ofte før i tiden stod "Reservert crew" på et sete ved nødutgangene "midtskips", men det er lenge siden nå.
Crew sitter jo alltid aft og foran. Er det crew som paxer blir de som regel plassert ved nødutgangen....vet forresten ikke hvordan dette er nå som det er seating på alle fly med SASBraathens.

jeg har opplevd at passivt crew har blitt flyttet rundt i cabin, slik at de sitter ved nødutganger. Men er det full brakke sitter de der det er plass - fløy hjem sammen med 10-12 passive fra STO på onsdag

Ikke rart det koster... 10-12 passive crew på en flight!!!!

passivt crew blir som regel plassert ved nødutg ja, men ikke så lett nå som passasjerene får velge sete selv! Alt var mye bedre før :D

Holdes ikke plassene ved nødutgangene igjen...slik at kundene ikke selv kan velge disse radene på internett eller maskinene på flyplassen?

Mulig det kjenner ikke jeg til, men når jeg har sjekket inn på internett hos SAS så har jeg ingen vansker med å velge seter ved nødutgangen. Men sjeldent jeg velger det, da ser en jo ikke så mye under flvningen pga vingene....liker å sitte lengre bak.

Tør jeg spørre hva funksjonen til "passivt crew" er?

Bare en transportetappe hjem til sengen sin...

Eller på vei ut av senga si.....eller midt på dagen.....

Flytting av crew som ikke jobber aktivt med andre ord. Kan være mange passive crew på en flyning.
Meste jeg har sett er 16 stykker på Braathens

Var egentlig det jeg trodde, men fint å få det bekreftet. :)

På Sterlings flyvninger med 5 ansatte i kabinen, skal C/A 5 sitte på et av følgende seter (dersom det er ledig): 14-17 C eller D. Til vanlig sitter han/hun på jumpseat i aft.

På DC9-21, -41, -51 og MD87 var/er det kun 4 crew seter. 2 forran og 2 bak. Mener og huske at hvis det var med ett 5 crew så skulle det sitte på ytterste sete ved nødutgang på høyre side. Lurer også på om det på ett tidspunkt var enten ett myndighets krav eller ett SAS krav om at det SKULLE sitte en fra crewet på dette sete under take-off og landing?
Idag flyr man vel så og si aldri med mer crew enn hva som er myndighetskrav.
På MD81, 82, 83 og 90 så er det jo ett 5't crew sete i midtgangen bak ved gally.
:)

Originally posted by LN-RMX

Idag flyr man vel så og si aldri med mer crew enn hva som er myndighetskrav.
På MD81, 82, 83 og 90 så er det jo ett 5't crew sete i midtgangen bak ved gally.
:)

Ja, og på A-321 er det to crewklappseter ved nødutgangradene, ett ved hver rad.

Det er fullt mulig å reservere exitsete ved online check-in, gjør det stort sett hver gang jeg reiser med SAS. Ellers husker jeg, det er faktisk ikke så mange årene tilbake, et en crewmedlem pleide å stå på exitraden. og ofte var setene enten klappet sammen, eller merket med reservert crew. Husker ikke helt om det var SK eller BU, men jeg tror det var BU.

Hvilke flighter bruker NB 5 CCM'er på? LPA?

Originally posted by EB

Holdes ikke plassene ved nødutgangene igjen...slik at kundene ikke selv kan velge disse radene på internett eller maskinene på flyplassen?
Det er fullt mulig for hvem som helst å velge exit sete både på internet og chek in automater på Sas Braathens... Så sant passasjeren ikke har en note som wchr,wchc,um eller chd i reservasjonen

Originally posted by FBU

Originally posted by EB

Det er fullt mulig for hvem som helst å velge exit sete både på internet og chek in automater på Sas Braathens... Så sant passasjeren ikke har en note som wchr,wchc,um eller chd i reservasjonen

Eller HUM... da blir det straks verre....:naughty:

Originally posted by Concorde

Originally posted by FBU

Originally posted by EB

Eller HUM... da blir det straks verre....:naughty:

og lar du en HUM sitter i kabinen så ber man jo om bråk :)

Back