Noen saker fra Flyklagenemnda

Litt på siden, for dette omhandler Flytoget, men vedkommende her har tapt kravet om kompensasjon. Selv om toget var forsinket/innstilt, så er det faktisk en krav om at du har kjøpt en billett, og ikke bare tenkt å gjøre det, skal man har krav på noe i ettertid.

https://flysmart24.no/2024/12/08/krevde-erstatning-det-var-bare-en-ting-som-manglet/

Klager hadde ikke kjøpt Flytogbillett, og det var således ikke inngått en transportavtale mellom klager og Flytoget. Etter nemndas syn oppstår det først et kontraktsforhold når billett kjøpes, konkluderer nemnda.
 
Her var en som tok KLM for retten, men tapte, da tildeling av rullebane, vind og vedlikehold av rullebaner ligger utenfor flyselskapets kontroll. Dog tapte han virkerlig "lotteriet" her da neste alle andre fly gikk.

https://www.nettavisen.no/nyheter/flyet-var-11-timer-for-sent-dro-klm-for-domstolen/s/5-95-2254082

«Retten finner det bevist at disse værforholdene, sett i kombinasjon med vedlikeholdsarbeid, utgjorde ekstraordinære omstendigheter», skriver Hordaland tingrett i premissene for dommen.
 
Norwegian tapte i Flyklagenemda da de nektet å refundere billetter som en kunde forsøkte avbestille innen 24 timer, men som Norwegian hevder ble avbestilt på feil måte.

Dog er dette tydeligvis prinsipielt viktig nok for Norwegian at de velger se bort i fra avgørelsen i Nemda

https://flysmart24.no/2025/03/10/nekter-a-refundere-avbestilte-billetter/

Norwegian er uenig med nemnda om de faktiske forhold i saken, skriver selskapet på nemndas nettsider.
 
Norwegian tapte i Flyklagenemda da de nektet å refundere billetter som en kunde forsøkte avbestille innen 24 timer, men som Norwegian hevder ble avbestilt på feil måte.

Dog er dette tydeligvis prinsipielt viktig nok for Norwegian at de velger se bort i fra avgørelsen i Nemda

https://flysmart24.no/2025/03/10/nekter-a-refundere-avbestilte-billetter/

Hadde jeg vaert Norwegian hadde jeg gitt meg her, og gjort vilkaarene for kansellering innen 24 timer tydligere.
 
Ble "dyrt" for KLM å skylde været uten god nok grunn

https://lovdata.no/dokument/TRSIV/avgjorelse/ttro-2024-194108

1. KLM Royal Dutch Airlines dømmes til å betale 400 – firehundre – euro til AirHelp Germany GmbH, med tillegg av forsinkelsesrente fra 25.12.2023 frem til betaling skjer, innen 2 – to – uker fra dommens forkynnelse.
2. KLM Royal Dutch Airlines dømmes til å betale sakskostnader til AirHelp Germany GmbH med 14 963 – fjortentusennihundreogsekstitre – kroner innen 2 – to – uker fra dommens forkynnelse.
 
Norwegian tapte en sak i Nemda, da de under tidsendringer på en reise og muligeter for endring/kansellering, opptrådde litt for villedende.

https://flysmart24.no/2025/05/24/anklages-for-a-villede-kundene/

Norwegian blir anklaget for å villede kundene etter at de hadde kjøpt lavprisbilletter hos selskapet.

Norwegian utsatte flyavgangen med en time, og ga inntrykk av at kundene kunne velge å avbestille og få alle pengene tilbake.

Slik var det slett ikke.

Kundene valgte å kansellere billettene til over 10 000 kroner. Men etter at dette var gjort, fikk de beskjed om at ruteendringen var så beskjeden at den likevel ikke ga rett til tilbakebetaling.
 
Jeg har opplevd det med Widerøe. Men det er jo litt mindre forhold.


Jeg har opplevd på Fagernes Leirin at en passasjer ringte til en hun kjente på flyplassen og lurte på om flyet kunne vente litt da de var litt sent ute og nesten fremme ved flyplassen. De fikk ja! Det var ikke jo ikke slotproblemer der veldig ofte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top