Noen her som kjenner til Swiss og deres IC-operasjoner?

Utflyttet

Ute på tur
Jeg har flere ganger flydd BKK/SIN-ZRH og NBO/DAR-ZRH, begge er flyvninger som lander rett etter 0600 om morgenen. Tilsvarende har Zurich nattestengt frem til 06. Det som jeg ikke har sett med noen andre IC-turer jeg har hatt med andre selskap, men som jeg ser hver gang jeg har flydd Swiss inn til Zurich er at det ser ut til at de er timet til å ha ganske god tid, slik at når man er et par timer fra landing så senker de hastigheten ganske betraktelig.

I følge IFE'en så har vi ligget rundt 740-780km/t hele veien opp fra syd i Hellas og oppover hele Adriaterhavet og over Alpene, og tilsvarende fra før man krysser inn i Romania når man kommer fra Asia.

Dette fører til at hver gang har jeg og sett at Swiss sine store busser ligger på rekke og rad og lander med få minutters mellomrom hver gang jeg har vært der om morgenen, men jeg synes det bare var snodig å fly sakte så lenge, da jeg ikke kan huske å ha sett dette feks med SAS eller andre fra Asia.

Noen som kjenner til dette?

-A

Nå vet ikke jeg om jeg forstod spørsmålet ditt helt, men siden ZRH er stengt frem til 0400z, og flyene fra Østen har STA rett etter dette, så kan det med endel medvind over kontinentet føre til at man får en ETA lenge før plassen åpner, og da for å slippe straffrunder reduseres fart slik at man kommer inn etter åpningstid..

Eller..?

Nå vet ikke jeg om jeg forstod spørsmålet ditt helt, men siden ZRH er stengt frem til 0400z, og flyene fra Østen har STA rett etter dette, så kan det med endel medvind over kontinentet føre til at man får en ETA lenge før plassen åpner, og da for å slippe straffrunder reduseres fart slik at man kommer inn etter åpningstid..

Eller..?

Tenkte det samme selv...bedre å fly saktere enn å fly strafferunder

Hvorfor er en så stor flyplass nattestengt forresten?

Tenkte det samme selv...bedre å fly saktere enn å fly strafferunder

Hvorfor er en så stor flyplass nattestengt forresten?

Fly sakte i høyden = spare fuel ifht. full peising og strafferunder i lav høyde.

En flyplass er gjerne nettestengt pga. at naboene plutselig har oppdaget at det som i eiendomsprospektet betyr "nærhet til god offentlig kommunikasjon" betyr "du bor på kort finale, og det er nærme en flyplass", deretter klaging på manglende nattesøvn osv. Så vidt jeg husker har ZRH ganske mange støyrestriksjoner på noen av banene også i åpningstiden (flygende folk kan sikkert utdype).

Innebærer "stengt" i denne sammenhengen kun trafikkforbud? Er enig i at det er rart hvis terminalen er nattestengt.

Ikke urimelig at Swiss gjør det på denne måten. De har mange IC-flighter som kommer samtidlig i et par ganger i døgnet. De legger inn ekstra slakk inn mot ZRH slik at de kan ta igjen det tapte hvis de kommer seg sent avgårde eller det er mye motvind. Swiss har begrenset med frekvenser ut fra ZRH til andre byer i Europa, i motsetning til f.eks. BA fra LHR eller LH fra FRA, og konsekvensene av misconnect blir derfor større. F.eks. legger Swiss inn 30 minutter ekstra på PVG-ZRH enn LH gjør på PVG-MUC og AF gjør på PVG-CDG.
Fløy i 700km/t inn til ZRH tidligere denne mnd, og likevel landet vi 1 time tidlig.

Last edited:
Jeg ble fortalt av en kabinsjef hos Swiss engang at de flyene som landet tidligst på ZRH kunne bare bruke en rullebane. Og den var litt spesiell ettersom man måtte over et høydedrag før landing. Kan egentlig ikke noe mer detaljer om dette, bortsett at han sa at det var pga støyplagen for de som bodde rundt. Det er vel kanskje også grunnen til nattestenging da?

BF:cool2

Eller..?

Jo, det med å ikke komme for tidlig og hva nattestengt er skjønner jeg jo, men det som var det jeg ville frem til var at det virket såpass organisert som det gjorde. Jeg har opplevd det samme på alle turene dit, og det er merkverdig bra orkesteret at de lander presis fra 0400z og i minuttene etter, som perler på en snor og fra flere destinasjoner, siden de tydelig kommer frem veldig presist fra 0400z fra mange steder.

Nå skal det være sagt at en 340 som holder 700-750 km/t må være noe av detstilleste og behageligste som finnes i luften. :)

-A

Back