Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

UK CAA har lagt ut "Provisional International Air Passenger Traffic" for 2009 på sine sider (http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/200906/June_2009_Provisional_International_Routes.pdf), og her er noen få utdrag fra norsk synvinkel vist som endringer fra juni i fjor:

AES -100%
BGO -16,6 %
HAU +25,2 %
OSL -5,9 %
RYG -100 %
SVG -7,6 %
TOS +12,6 %
TRD +40,2 %
TRF +11,04 %
Hvis en tar en titt på hvilke flyplasser som går i pluss, så er det LCCene som er enerådende der.

Da kan se på noen selskap:

Ryanair +12,5 %
Norwegian +5,2 %
Sterling -100 % (helt naturlig - i 2008 var det 1919 passasjerer som fløy til/fra EMA)
Andre -13,3 %

Totalt -4,8 %

Store økning fra Ryanair, og det selv om tallene fra LPL-TRF ikke er kommet inn i rapporten. Under andre ligger følgende selskap: Loganair/flybe, Eastern Airways, British Airways, Widerøe og SAS

Av enkeltresultat kan vi se på direkte forretningsdestinasjon som mellom OSL og LHR/LCY og der var det en nedgang på 5,8 %. SAS og MAN ser ut til ikke være så bra i år -34,2 % og det med samme antall flighter som i fjor (DX36) - man kan ikke bare ta ville priser siden det er alternativer. Den enkeltdestinasjon som har øket mest er EDI fra OSL (DY med andre ord) og den øket med neste 46 %. Mellom oljehovedstadene ABZ og SVG var det en nedgang på 17,9 %. TRF-STN øket med 34,7 %.

Med andre ord kan man konkludere turistene øker, mens forretningsreisende minsker sterkt eller flyr LCC.
 
Re: Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

Takk for linken. Interesante tall. Ser forresten ut som om LHR har tatt over noen av bortfallet fra LCY og øker faktisk med 1%, men de har vel også den dessidert største andel transfer pax. Hadde vært interesant å se hvor mange som faktisk har LHR som destinasjon og hvor mange som reiser videre
 
Re: Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

Jeg ser at TRD har en økning på 40,2% Kan dette stemme da? Antall frekvenser er vel det samme i juni i år som i juni i fjor. DY har derimot satt inn 737-800 istedenfor 737-300. Men dette gjør jo ikke at tilbudet øker med 40 % Her har kabinfaktoren gått opp mye. Eller hva?
 
Re: Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

Jeg ser at TRD har en økning på 40,2% Kan dette stemme da? Antall frekvenser er vel det samme i juni i år som i juni i fjor. DY har derimot satt inn 737-800 istedenfor 737-300. Men dette gjør jo ikke at tilbudet øker med 40 % Her har kabinfaktoren gått opp mye. Eller hva?

Som du nevner, nå går 737-800 og i tillegg opplever man økning i kabinfaktoren, veldig gledelig økning dette:D
 
Re: Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

Dette var meget interessante tall og opplysninger.

Voldsom nedgang på OSL-MAN, ikke rart SAS endret rutetider, men ruten må vel nesten stå i fare med en slik nedgang.

Bra at noe øker også, men man leser jo at turisttrafikken fra Storbritannia til Norge synker, men dette slår kanskje ut på statistikkene senere.
 
Re: Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

Bra at noe øker også, men man leser jo at turisttrafikken fra Storbritannia til Norge synker, men dette slår kanskje ut på statistikkene senere.

Da er det bra at turisttrafikken av nordmenn til UK må øke. Nå er det bare 30 dager til mitt neste turistbesøk til øyriket og det er nummer to i året. To uker senere blir det også å øke tallet for forretningsreisende.
 
Re: Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

En slik statistikk for norske lufthavner hadde vært drømmen... :)
 
Re: Noen få mellom Norge og UK-tall for juni 2009

Voldsom nedgang på OSL-MAN, ikke rart SAS endret rutetider, men ruten må vel nesten stå i fare med en slik nedgang.

SAS har vel endret rutetidene i år, noe som kan tilsi at endringen har gitt færre reisende (og ikke nødvendigvis motsatt)...?
 
Back
Top