1. kvartal 2014 mellom Skandinavia og UK

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
I stedet for å konsentrere oss om det store banneordet på forumet som begynner på Skå, la oss heller se på trafikktallene mellom Skandinavia og UK for første kvartal 2014. Tallene er basert på UK CAA's månedrapporter, hvor siste rapport bare er en "provisional". Det eneste som jeg ser er ufullstendig er BA Cityflyers LCY-ARN, men denne har jeg lagt inn et estimat som gjør at avstanden til endelige tall er minimal. Da får vi begynne med tallene.

Antall passasjerer som fløy mellom Skandinavia og UK første kvartal var 1 809 015 som var en økning på 3,4% (+60 258 passasjerer). Men denne økning kom ikke jevnt, faktisk var den en nedgang i økning fra måned til måned:
Januar +6,0%
Februar +4,3%
Mars +0,5%

Hvis vi ser på endringene for hvert enkelt land finner vi forskjeller:
Land | 1. kvartal | Januar | Februar | Mars
Danmark | +6,2% | +8,1% | +7,2% | +0,5%
Norge | +2,6% | +4,3% | +2,8% | +1,1%
Sverige | +1,5% | +5,7% | +3,1% | -3,6%

Med andre ord alle de tre landene har hatt en nedgang i veksten over tid, og Sverige har til og med havnet på negativ side siste måned.

Er det noen andre signifikante endringer som er gjeldende for alle tre land i forhold til UK? Å ja, to veldig signifikant endringer finner vi og det er den store nedgangen til LHR og enda større oppgang til LGW. Totalt tilsvarer nedgangen til LHR fra Skandinavia 1,5 rundtur med fullastet 189 seters B738 pr. dag, oppgangen til LGW tilsvarer 4,5 rundtur med fullastet 189 seters B738 pr. dag. Denne endringen har vært relativt mest utpreget i Norge og minst i Danmark. Dermed tror jeg denne nedgangen til LHR kan være knyttet nedgang i hub/transfer-trafikk og at de fritidsreisende har fått øynene opp for forbedringene på LGW. Til nå har jeg unngått å nevne navn på flyselskaper, men i dette tilfellet er det ikke til å unngå - taperne er SAS og kanskje BA, mens easyJet og Norwegian er vinnerne (easyJet flyr CPH-LGW og BGO-LGW).

I rene tall så hadde LHR følgende tall:
Land | Passasjertall | Endring i passasjertall | Endring i prosent
Danmark | 209 961 | -14 227 | -6,3 %
Norge | 234 784 | -22 292 | -8,7 %
Sverige | 268 949 | -15 031 | -5,3 %

Tilsvarende tall for LGW var:
Land | Passasjertall | Endring i passasjertall | Endring i prosent
Danmark | 157 132 | +34 179 | +27,8 %
Norge | 190 200 | +45 652 | +31,6 %
Sverige | 110 004 | +38 993 | +54,9 %

Av enkeltresultater som er verdt å nevne er følgende:

Danmark
- I realiteten er det bare to danske flyplasser med vekst til UK, AAL +25% og CPH +8%, men også EBJ viste et bra prosentvis tall (+26%) selv om det bare var en vekst på 533 passasjerer til ABZ.
- De tre britiske flyplasser med prosentvis høyest vekst er NCL +141%, EDI +54% og LGW +28%

Norge
- Fem norske flyplasser hadde vekst til UK 1. kvartal: TOS +88%, TRD +39%, AES +20%, BGO +18% og OSL +2%
- Vekst bare til to britiske flyplasser LGW +31% og MAN +16%
- Det er også verdt å nevne at Ryanair mistet rundt 10 000 passasjerer i år sammenlignet med i fjor.

Sverige
- Også i Sverige er det bare to flyplasser med vekst: GOT +7% og ARN +6%
- Av britiske flyplasser er det vekst til tre med trafikk: LGW +55%, LCY +23% (estimat siste måned) og MAN +1%
- Tre typiske Ryanair-flyplasser i Sverige hadde en nedgang på 15 000 passasjerer til UK.

Så til slutt et liten forholdtall mellom LCC og nettverksselskap til London (LCY, LGW, LHR og STN) for de tre landene:
Danmark = 8% mer passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene
Norge = 10% mer passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene
Sverige = 20% mindre passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene
 
Som vanlig fasinerende lesning fra tallknuser LN-KGL.
Skal man tro at disse tallene speiler et dalende antall businesspax over LHR som følge av sprengt kapasitet og at disse velger andre hubber som CPH, AMS, FRA etc og at økningen på feks LGW skyldes økt Londonturisme, eller er det slik at de fritidsreisende i økende grad velger LGW (og/eller flyselskapene som flyr dit) framfor LHR?
 
Det er vel en grunn til at SAS de siste ukene har hatt tidenes laveste priser til London, både i Go og Plus. De har nok sovet i timen.

Har du tall for trafikken mellom Torp/Rygge og Stansted/Gatwick? Tidligere tok vel disse en del trafikk fra Oslo, men har inntrykk av at dette har dabbet noe av.
 
En liten service for FlightDeck
Destinasjoner | Passasjertall | Endring passasjerer | Ending prosent
TRF-London | 32 733 | +3 509 | +12,0 %
RYG-STN | 53 776 | -6 344 | -10,6 %
Generelt kan en si at populariteten til Ryanair er lavere og dermed veldig lav positiv eller negativ vekst som gjennomgangstema i hele Skandinavia for deres ruter til UK.

Når det gjelder Heathrow så er 2 av 3 passasjerer som enten starter eller slutter sin flytur der fritidsreisende. Hvis en sammenligner terminal-passasjerer med terminerende passasjerer så viser det seg at det er en relativt større andel fritidsreisende som benytter LHR som en transfer-hub (rundt 72%). Dette er tall hentet fra UK CAA Passenger Survey i 2012 (2013-utgaven blir publisert førstkommende september). Grunnen til at jeg starter med denne vinkelen er at en ny aktør er inne på langdistansemarkedet fra de tre skandinaviske hovedstadsflyplasser og alle tre viser en dyp nedgang til LHR (eneste flyplass med positive tall til LHR er GOT +4,2%). Er det fritidsreisende via LHR (og kanskje andre huber) som Norwegian "stjeler"? Både pris og kortere tid underveis er ikke noe å kimse av. Å finne noen slik effekt hos IAG er vanskelig, men veksten til Nord-Amerika for dem er svak ... so you never know
 
I rene tall så hadde LHR følgende tall:
Land | Passasjertall | Endring i passasjertall | Endring i prosent
Danmark | 209 961 | -14 227 | -6,3 %
Norge | 234 784 | -22 292 | -8,7 %
Sverige | 268 949 | -15 031 | -5,3 %

Tilsvarende tall for LGW var:
Land | Passasjertall | Endring i passasjertall | Endring i prosent
Danmark | 157 132 | +34 179 | +27,8 %
Norge | 190 200 | +45 652 | +31,6 %
Sverige | 110 004 | +38 993 | +54,9 %


Hvofor er Norge det landet med flest pax til London, når vi er det minste landet i skandinavia?
 
Hvordan går det med BA fra BGO? Easyjet legge ned ruten BGO-LGW i Mai. Så det gikk ikke så bra som de trodde med den ruten.
 
econ, nå er du vel en del for rask med å konkludere. De tallene du viser til er bare to London-flyplasser - det er fem til i navnet LCY, LTN, OXF, SEN og STN. Det man kan si er at trafikken mellom Norge og UK har en mindre turistfisert enn både Danmark og Sverige på grunn av at 1. kvartal-andelen av trafikken er nærmere 25% av årstotalen (historisk) enn for de to andre landene. I fjor var total tallene til UK følgende:
Danmark: 2,785 millioner passasjerer
Norge: 2,743 millioner passasjerer
Sverige: 2,568 millioner passasjerer

Men å si hvorfor nordmenn er mer reiselystne til London enn svensker og dansker er vanskelig å si - det er bare å konstatere slik er det.
 
Hvordan går det med BA fra BGO? Easyjet legge ned ruten BGO-LGW i Mai. Så det gikk ikke så bra som de trodde med den ruten.

Destinasjoner | Passasjertall | Endring passasjerer | Endring prosent
BGO-LHR | 25 169 | -324 | -1,3 %
BGO-LGW | 48850 | +13728 | +39,1 %

Det er nok av passasjerer på BGO-LGW, men det er tydelig at U2 tapte i forhold DY i hvem fikk passasjerene. Jeg vil si det slik at DY vant første slaget mot U2 på home soil - nå får vi se hvordan bortekampene mot U2 på LGW fortsetter - de har i hvert fall scoret mange mål allerede.
 
Det bør vel også nevnes at vekstforskjellen mellom LGW og LHR ikke gjelder bare fra Skandinavia det siste kvartalet. Mens LGW fikk 6,4% nye passasjerer, var veksten på LHR bare 0,5% - og i mars hadde til og med LHR en nedgang på 2,9% fra mars i fjor. Den sistnevte nedgangen er typisk når påsken endrer plassering for flyplasser som er veldig avhengig av fritidsreisende - og ulikt i Skandinavia så øker vanligvis trafikken i påsken på slike flyplasser i UK. Da er det litt forunderlig at LGW hadde en vekst på 5,9% i mars og dermed er flyplassen utenfor normalen.

Jeg synes det også er nødvendig å nevne at andelen av passasjerer som fløy i siste kvartal mellom Skandinavia og LGW utgjorde 6,3% av totalen mot 5,0% for et år siden.
 
Nå skal det vel sies at, så vidt meg bekjent, er LHR stort sett er fullstendig full omtrent hele året og hele døgnet. LGW, derimot, har hatt betydelig ledig kapasitet på enkelte tider av året og døgnet, og har gjort en del grep i forhold til kontrakter med flyselskaper (bla mht differensierte priser) som nok kanskje gir utslag i ekspansjon der kontra LHR. LHR har muligens rom for samme antall flybevegelser, men med større fly, så litt ekspansjonsmuligheter er det sikkert der også (målt i antall passasjerer).
 
Last edited:
Antall bevegelsene er fullt, men flyene er derimot ikke fulle. IAG som største aktør viser nedgang i kabinfaktor og da spesielt til Nord-Amerika første kvartal hvor nedgangen var 2,8 prosentpoeng (i mars var nedgangen hele 6,8 prosentpoeng). Med IAG er det vanskelig å vite om det er BA eller IB som står for nedgangen, men til Nord-Amerika er BA den viktigste aktøren og det er dermed nesten synonymt med BA LHR-tall.
 
Back
Top