LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
I stedet for å konsentrere oss om det store banneordet på forumet som begynner på Skå, la oss heller se på trafikktallene mellom Skandinavia og UK for første kvartal 2014. Tallene er basert på UK CAA's månedrapporter, hvor siste rapport bare er en "provisional". Det eneste som jeg ser er ufullstendig er BA Cityflyers LCY-ARN, men denne har jeg lagt inn et estimat som gjør at avstanden til endelige tall er minimal. Da får vi begynne med tallene.
Antall passasjerer som fløy mellom Skandinavia og UK første kvartal var 1 809 015 som var en økning på 3,4% (+60 258 passasjerer). Men denne økning kom ikke jevnt, faktisk var den en nedgang i økning fra måned til måned:
Januar +6,0%
Februar +4,3%
Mars +0,5%
Hvis vi ser på endringene for hvert enkelt land finner vi forskjeller:
Land | 1. kvartal | Januar | Februar | Mars
Danmark | +6,2% | +8,1% | +7,2% | +0,5%
Norge | +2,6% | +4,3% | +2,8% | +1,1%
Sverige | +1,5% | +5,7% | +3,1% | -3,6%
Med andre ord alle de tre landene har hatt en nedgang i veksten over tid, og Sverige har til og med havnet på negativ side siste måned.
Er det noen andre signifikante endringer som er gjeldende for alle tre land i forhold til UK? Å ja, to veldig signifikant endringer finner vi og det er den store nedgangen til LHR og enda større oppgang til LGW. Totalt tilsvarer nedgangen til LHR fra Skandinavia 1,5 rundtur med fullastet 189 seters B738 pr. dag, oppgangen til LGW tilsvarer 4,5 rundtur med fullastet 189 seters B738 pr. dag. Denne endringen har vært relativt mest utpreget i Norge og minst i Danmark. Dermed tror jeg denne nedgangen til LHR kan være knyttet nedgang i hub/transfer-trafikk og at de fritidsreisende har fått øynene opp for forbedringene på LGW. Til nå har jeg unngått å nevne navn på flyselskaper, men i dette tilfellet er det ikke til å unngå - taperne er SAS og kanskje BA, mens easyJet og Norwegian er vinnerne (easyJet flyr CPH-LGW og BGO-LGW).
I rene tall så hadde LHR følgende tall:
Land | Passasjertall | Endring i passasjertall | Endring i prosent
Danmark | 209 961 | -14 227 | -6,3 %
Norge | 234 784 | -22 292 | -8,7 %
Sverige | 268 949 | -15 031 | -5,3 %
Tilsvarende tall for LGW var:
Land | Passasjertall | Endring i passasjertall | Endring i prosent
Danmark | 157 132 | +34 179 | +27,8 %
Norge | 190 200 | +45 652 | +31,6 %
Sverige | 110 004 | +38 993 | +54,9 %
Av enkeltresultater som er verdt å nevne er følgende:
Danmark
- I realiteten er det bare to danske flyplasser med vekst til UK, AAL +25% og CPH +8%, men også EBJ viste et bra prosentvis tall (+26%) selv om det bare var en vekst på 533 passasjerer til ABZ.
- De tre britiske flyplasser med prosentvis høyest vekst er NCL +141%, EDI +54% og LGW +28%
Norge
- Fem norske flyplasser hadde vekst til UK 1. kvartal: TOS +88%, TRD +39%, AES +20%, BGO +18% og OSL +2%
- Vekst bare til to britiske flyplasser LGW +31% og MAN +16%
- Det er også verdt å nevne at Ryanair mistet rundt 10 000 passasjerer i år sammenlignet med i fjor.
Sverige
- Også i Sverige er det bare to flyplasser med vekst: GOT +7% og ARN +6%
- Av britiske flyplasser er det vekst til tre med trafikk: LGW +55%, LCY +23% (estimat siste måned) og MAN +1%
- Tre typiske Ryanair-flyplasser i Sverige hadde en nedgang på 15 000 passasjerer til UK.
Så til slutt et liten forholdtall mellom LCC og nettverksselskap til London (LCY, LGW, LHR og STN) for de tre landene:
Danmark = 8% mer passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene
Norge = 10% mer passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene
Sverige = 20% mindre passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene
Antall passasjerer som fløy mellom Skandinavia og UK første kvartal var 1 809 015 som var en økning på 3,4% (+60 258 passasjerer). Men denne økning kom ikke jevnt, faktisk var den en nedgang i økning fra måned til måned:
Januar +6,0%
Februar +4,3%
Mars +0,5%
Hvis vi ser på endringene for hvert enkelt land finner vi forskjeller:
Land | 1. kvartal | Januar | Februar | Mars
Danmark | +6,2% | +8,1% | +7,2% | +0,5%
Norge | +2,6% | +4,3% | +2,8% | +1,1%
Sverige | +1,5% | +5,7% | +3,1% | -3,6%
Med andre ord alle de tre landene har hatt en nedgang i veksten over tid, og Sverige har til og med havnet på negativ side siste måned.
Er det noen andre signifikante endringer som er gjeldende for alle tre land i forhold til UK? Å ja, to veldig signifikant endringer finner vi og det er den store nedgangen til LHR og enda større oppgang til LGW. Totalt tilsvarer nedgangen til LHR fra Skandinavia 1,5 rundtur med fullastet 189 seters B738 pr. dag, oppgangen til LGW tilsvarer 4,5 rundtur med fullastet 189 seters B738 pr. dag. Denne endringen har vært relativt mest utpreget i Norge og minst i Danmark. Dermed tror jeg denne nedgangen til LHR kan være knyttet nedgang i hub/transfer-trafikk og at de fritidsreisende har fått øynene opp for forbedringene på LGW. Til nå har jeg unngått å nevne navn på flyselskaper, men i dette tilfellet er det ikke til å unngå - taperne er SAS og kanskje BA, mens easyJet og Norwegian er vinnerne (easyJet flyr CPH-LGW og BGO-LGW).
I rene tall så hadde LHR følgende tall:
Land | Passasjertall | Endring i passasjertall | Endring i prosent
Danmark | 209 961 | -14 227 | -6,3 %
Norge | 234 784 | -22 292 | -8,7 %
Sverige | 268 949 | -15 031 | -5,3 %
Tilsvarende tall for LGW var:
Land | Passasjertall | Endring i passasjertall | Endring i prosent
Danmark | 157 132 | +34 179 | +27,8 %
Norge | 190 200 | +45 652 | +31,6 %
Sverige | 110 004 | +38 993 | +54,9 %
Av enkeltresultater som er verdt å nevne er følgende:
Danmark
- I realiteten er det bare to danske flyplasser med vekst til UK, AAL +25% og CPH +8%, men også EBJ viste et bra prosentvis tall (+26%) selv om det bare var en vekst på 533 passasjerer til ABZ.
- De tre britiske flyplasser med prosentvis høyest vekst er NCL +141%, EDI +54% og LGW +28%
Norge
- Fem norske flyplasser hadde vekst til UK 1. kvartal: TOS +88%, TRD +39%, AES +20%, BGO +18% og OSL +2%
- Vekst bare til to britiske flyplasser LGW +31% og MAN +16%
- Det er også verdt å nevne at Ryanair mistet rundt 10 000 passasjerer i år sammenlignet med i fjor.
Sverige
- Også i Sverige er det bare to flyplasser med vekst: GOT +7% og ARN +6%
- Av britiske flyplasser er det vekst til tre med trafikk: LGW +55%, LCY +23% (estimat siste måned) og MAN +1%
- Tre typiske Ryanair-flyplasser i Sverige hadde en nedgang på 15 000 passasjerer til UK.
Så til slutt et liten forholdtall mellom LCC og nettverksselskap til London (LCY, LGW, LHR og STN) for de tre landene:
Danmark = 8% mer passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene
Norge = 10% mer passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene
Sverige = 20% mindre passasjerer med LCCs enn nettverksselskapene