Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

Her er noen tall som er hentet ut fra UK CAA trafikkrapportering - først tar vi for oss totaltallene mellom UK og Norge for de ti første månedene i år:

1 676 457 passasjerer -0,6% i forhold til 2008

Så noen enkeltresultater - beste til verste

TRF-STN (Ryanair): 274 387 passasjerer +47,3%

OSL-EDI (Norwegian): 41 520 passasjerer +42,6%

HAU-STN (Ryanair): 39 339 passasjerer +13,1%

OSL-LHR/LCY (SAS+BA): 516 546 passasjerer -3,8%

OSL-STN/LGW (Norwegian): 180 541 passasjerer -6,9%

OSL-MAN (SAS): 33 579 passasjerer -21,6%

Noen kommentarer:
  • Veksten til Ryanair fra Torp til Standsted er avtagende med siste måned bare et pluss på 7,6%.
  • Veksten for Norwegian på EDI kom med sommerprogrammet - i vinterprogrammet var det tosifret minus i januar og februar - og fire av månedene hadde over 60% økning.
  • Tre måneder med minus for Ryanair på HAU og det var januar, februar og mai - de fem siste månedene har det vært over 17% økning og juli var det over 30%.
  • De store (SAS og BA) på London taper markedsandeler - og det forunderlige er at det har tiltatt utover året.
  • De tre første månedene i år ikke bra for Norwegian på London med over 30% minus - det har rett og slett tatt tid å vende folket til at de flyr bare på Gatwick. De to siste månedene var det henholdsvis +24,1% og +32%
  • Begredelig for SAS på MAN - eneste lyspunktet er at det var en 12,8% oppgang siste måned. Spørsmålet som kan stilles er hvor lenge SAS vil fly direkte på MAN fra OSL? SAS har også fått konkurranse på CPH-MAN nå, easyJet har nettopp startet opp og da spørs det ...
 
Re: Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

Men vil ikke de andre norske plassene med London-forbindelse kanskje virke inn på tallene over OSL eller andre "connection-steder"? SK/DY har jo noen flere steder de flyr fra.

Forøvrig glimrende oversikt, takk!
 
Re: Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

[*]Begredelig for SAS på MAN - eneste lyspunktet er at det var en 12,8% oppgang siste måned. Spørsmålet som kan stilles er hvor lenge SAS vil fly direkte på MAN fra OSL? SAS har også fått konkurranse på CPH-MAN nå, easyJet har nettopp startet opp og da spørs det ...
[/LIST]

Flott oversikt, Kurt.

Hva angår MAN så har jeg reist en del ganger dit i de senere år, men de siste gangene jeg har sjekket rutetabell og priser så har det enten vært fordelaktig å fly via CPH, MUC eller FRA. Det kan nok kanskje ha noe med at direkteruten fra OSL har endret tid, slik at det er dårligere (eller ikke-eksisterende) korrespondanse for oss som bor litt nord i landet.
 
Re: Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

Men vil ikke de andre norske plassene med London-forbindelse kanskje virke inn på tallene over OSL eller andre "connection-steder"? SK/DY har jo noen flere steder de flyr fra.

Å jo, det gjør de, men de jeg har valgt ut er den forbindelsene på størst utslag. Men vi kan ta noen enkeltresultater for oktober (provisional numbers) med % endring for de som er tatt med tidligere:

BGO-LGW/STN (Norwegian): 10 810 +11%
SVG-LGW (Norwegian): 5 243 +30%
TOS-LGW/STN (Norwegian): 1 836 +7%
SVG-LHR (SAS): 8 040 -17%
RYG-STN (Ryanair): 14 425 (ny i 2009)
TRD-STN (Norwegian): 3 243 +7%
BGO-ABZ (Widerøe og Eastern): 4 430 -7%
OSL-ABZ (Eastern): 774 (ny i 2009)
SVG-ABZ (SAS, Widerøe og Eastern): 11 045 -23%
TRF-BHX (Ryanair): 2 436 -4%
HAU-EDI (Ryanair): 1 558 (ny i 2009)
TRF-LPL (Ryanair): 4 524 +2%
BGO-NCL (Eastern): 458 (ny i 2009)
SVG-NCL (Widerøe og Eastern): 1 498 +14%
TRF-PIK (Ryanair): 4 496 -12%

I forhold til i fjor så er AES-LGW, OSL-BRS og OSL-GLA nedlagt
 
Re: Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

Her er noen tall som er hentet ut fra UK CAA trafikkrapportering - først tar vi for oss totaltallene mellom UK og Norge for de ti første månedene i år:

1 676 457 passasjerer -0,6% i forhold til 2008

Så noen enkeltresultater - beste til verste

TRF-STN (Ryanair): 274 387 passasjerer +47,3%

OSL-EDI (Norwegian): 41 520 passasjerer +42,6%

HAU-STN (Ryanair): 39 339 passasjerer +13,1%

OSL-LHR/LCY (SAS+BA): 516 546 passasjerer -3,8%

OSL-STN/LGW (Norwegian): 180 541 passasjerer -6,9%

OSL-MAN (SAS): 33 579 passasjerer -21,6%

Noen kommentarer:
  • Veksten til Ryanair fra Torp til Standsted er avtagende med siste måned bare et pluss på 7,6%.
  • Veksten for Norwegian på EDI kom med sommerprogrammet - i vinterprogrammet var det tosifret minus i januar og februar - og fire av månedene hadde over 60% økning.
  • Tre måneder med minus for Ryanair på HAU og det var januar, februar og mai - de fem siste månedene har det vært over 17% økning og juli var det over 30%.
  • De store (SAS og BA) på London taper markedsandeler - og det forunderlige er at det har tiltatt utover året.
  • De tre første månedene i år ikke bra for Norwegian på London med over 30% minus - det har rett og slett tatt tid å vende folket til at de flyr bare på Gatwick. De to siste månedene var det henholdsvis +24,1% og +32%
  • Begredelig for SAS på MAN - eneste lyspunktet er at det var en 12,8% oppgang siste måned. Spørsmålet som kan stilles er hvor lenge SAS vil fly direkte på MAN fra OSL? SAS har også fått konkurranse på CPH-MAN nå, easyJet har nettopp startet opp og da spørs det ...


strengt talt er det vel værst for LCCene å mist passasjerer på disse strekningene, da brorparten av strekningene er noen de viktigste strekningene med tanke på premiumtrafikken for nettverksselskapene mellom Norge og UK.
 
Re: Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

[*]Begredelig for SAS på MAN - eneste lyspunktet er at det var en 12,8% oppgang siste måned. Spørsmålet som kan stilles er hvor lenge SAS vil fly direkte på MAN fra OSL? SAS har også fått konkurranse på CPH-MAN nå, easyJet har nettopp startet opp og da spørs det ...
[/LIST]

At MAN hadde oppgang siste mnd på 12,8% kan vel kanskje skyldes kampen mellom Liverpool-Man U 25/10-09. Liverpool er ikke mer en en god times kjøring ifra Manchester, så kan jo skyldes dette. Store supporter-klubber i Norge for begge disse lagene.

Noen som har tilgang på belegget dagene(uka) før og etter kampen, dette er en av årets største kamper, og LVC supportere hadde vel også chartret fly også, om jeg ikke tar feil, hadde vært litt morsomt å sett på om kampen hadde hatt noen betydning for bellegget på den mnd.

At ruta til MAN har mindre PAX enn FR sin ifra HAU-STN viser vel hvor dårlig denne går, hadde vel vært mer lønnsomt for SAS og brukt en CRJ på HAU-LHR enn OSL-MAN med 737. Men med kostanden SAS har i forhold til FR, så går nok MAN ruta en heller dårlig tid i møte, om ikke BIZ faktoren er stor, men tror ikke engang det er nok til å opprettholde denne ruta noe særlig lenger.

Skulle ønske SAS kunne prøvd seg på flere CRJ ifra flere småflyplasser og direkte til CPH, ARN, LHR, slik at vi hadde sluppet å gå via OSL, da OSL ikke har så mange direkte IC ruter.

Både SAS, Coast Air og Widereøe prøvde seg på direkte HAU-CPH, men alle er nedlagt, sørgelig.
WF var vell den som fikk det best til, og Pax grunnlaget var bra sa de, dog med litt mindre fullåris betalende enn beregnet, men i og med at ruta ifra Moss ikke gikk, så kunne ikke WF ha en maskin stående på HAU, for 2 avganger daglig. Da burde SAS dradd i stikka, og satt inn noe av sitt matriell, men som vanlig så går det vinter og vår både en og flere ganger før SAS får fingeren ut, og det er vel derfor det ikke går så bra med de lenger....
Spora litt av her, sorry:)
 
Re: Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

Her er noen tall som er hentet ut fra UK CAA trafikkrapportering - først tar vi for oss totaltallene mellom UK og Norge for de ti første månedene i år:

1 676 457 passasjerer -0,6% i forhold til 2008

Så noen enkeltresultater - beste til verste

TRF-STN (Ryanair): 274 387 passasjerer +47,3%

OSL-EDI (Norwegian): 41 520 passasjerer +42,6%

HAU-STN (Ryanair): 39 339 passasjerer +13,1%

OSL-LHR/LCY (SAS+BA): 516 546 passasjerer -3,8%

OSL-STN/LGW (Norwegian): 180 541 passasjerer -6,9%

OSL-MAN (SAS): 33 579 passasjerer -21,6%

Noen kommentarer:
  • Veksten til Ryanair fra Torp til Standsted er avtagende med siste måned bare et pluss på 7,6%.
  • Veksten for Norwegian på EDI kom med sommerprogrammet - i vinterprogrammet var det tosifret minus i januar og februar - og fire av månedene hadde over 60% økning.
  • Tre måneder med minus for Ryanair på HAU og det var januar, februar og mai - de fem siste månedene har det vært over 17% økning og juli var det over 30%.
  • De store (SAS og BA) på London taper markedsandeler - og det forunderlige er at det har tiltatt utover året.
  • De tre første månedene i år ikke bra for Norwegian på London med over 30% minus - det har rett og slett tatt tid å vende folket til at de flyr bare på Gatwick. De to siste månedene var det henholdsvis +24,1% og +32%
  • Begredelig for SAS på MAN - eneste lyspunktet er at det var en 12,8% oppgang siste måned. Spørsmålet som kan stilles er hvor lenge SAS vil fly direkte på MAN fra OSL? SAS har også fått konkurranse på CPH-MAN nå, easyJet har nettopp startet opp og da spørs det ...

Som alltid er det en glede at du vil dele dette med oss Kurt.
 
Re: Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

[*]Begredelig for SAS på MAN - eneste lyspunktet er at det var en 12,8% oppgang siste måned. Spørsmålet som kan stilles er hvor lenge SAS vil fly direkte på MAN fra OSL? SAS har også fått konkurranse på CPH-MAN nå, easyJet har nettopp startet opp og da spørs det ...
[/LIST]

Oppgangen i oktober kan vel også ha noe med at avgangene er flyttet til tidligere på dagen, og dermed tilgjengelige for flere. Tidligere var jo ankomst fra MAN så sent, at det kun var mulig med connection videre til BGO og TRD.
 
Re: Passasjertall mellom UK og Norge de ti første måneder av 2009

Var det ikke i oktober Norwegian startet med morgenavganger på BGO-LGW? I så fall er ikke 10 % rare økningen…

edit: Tallene for BGO-LGW må vel også inkludere SAS sine avganger, når jeg tenker meg om.
 
Back
Top