• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nødlanding

Re: Nødlanding

Vil ikke landing på gress vere mer skånsomt for flyet..?
Jeg har ikke peiling, bare lurer!
 
Re: Nødlanding

Buklanding på gresset hadde nok vært langt verre enn å lande på hjulene ;)

Jeg er ikke pilot, men den så ganske textbook ut!
 
Re: Nødlanding

En kompis av meg gjorde det samme på KMYF (Montgommery field, San Diego) for noen år siden. Han hadde den ene hjulleggen dinglende i en wire etter et trøtthetsbrudd. Landing ble vist på en lokal TV-stasjon og lå på nettet noen måneder, men er nå borte dessverre :(
 
Re: Nødlanding

Hadde nok stoppet motoren før jeg landet. Ellers så det bra ut.
 
Re: Nødlanding

Blir nok en skrapeskader på buken, mulige strukturskader. Dog holder han propellen klar av bakken, og sørger jo da for at de dyreste komponentene klarer seg ;)
 
Re: Nødlanding

Det var ikke akkurat noen god landing, men det skal mye til aa at skjer saa mye mere enn dette i et slikt tilfelle.
 
Re: Nødlanding

Om du holder propellen klar av bakken vil være veldig vanskelig eller umulig med et hjul i minus. Om du har motor i gang eller ikke vil ikke spare noen komponenter da propellen vil vindmølle uansett og bli skadet, noen vil påstå at det er best å ha motor i gang for å få mindre skade på motor. Uansett motor på eller av så må motor demonteres for røntken, i de fleste tilfeller må veivaksel byttes og da blir det nullstilt motor. I tillegg kommer betydelige skader på skrog som må inspireres og repareres. I sum blir dette et betydelig beløp som du evt kan kjøpe et annet veldig bra fly for vs reparere det gamle ...
 
Re: Nødlanding

Støtter meg til at jeg ville dradd av mixture på «very short final» under den landingen der, og synes samtidig det er noe underlig at den drar ut til venstre - selvom motstanden er størst på høyre side?

Ellers så det jo ut til å gå ganske greit - sannsynligvis kun skader på høyre vinge som vil resulatere i en en del reperasjoner der (eller gjerne bytte av vinge - semi tapered vinger til PA28 er relativt lett å få tak i).

Bra jobbet! :)
 
Re: Nødlanding

Hvis vi følger boka så skal jo alt av før du er på bakken. Jeg også reagerte på at flyet stakk ut til den siden ...
 
Back
Top