Originally posted by LN-AFG
Her er vel en av forløperne til at man nå om dagen kommer seg fort som fanden på bakken ved den minste røykutvikling, selv om det skulle vise seg at det bare dreier seg om ett svidd rundstykke.
http://amelia.db.erau.edu/reports/ntsb/aar/AAR86-02.pdf
Air Canada flight 797 Houston - Toronto 02Juni 1983:
I marsjhøyde på FL330 oppdages røyk fra det ene toalettet bak, etter først å ha prøvd å slukke brannen med ett brannslukkingsapparat og etter å ha feilet, sender crewet ut nødmelding og ber om vector til nærmeste flyplass. Fra brannen oppdages til flyet lander går det nesten 20min.
Når flyet lander har brannen etablert seg godt og når dørene åpnes, sprer brannen seg ekstremt raskt, av de 41 passasjerene dør 20. http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_797
Et annet og kanskje enda bedre eksempel på at du bør komme deg ned kjapt når det er røykutvikling om bord Er Swissair 111, MD-11'en som styrtet i sjøen nær Halifax, Canada!
Bra at det ble lykkelig utgang med denne WF flighten.:clap