Re: New York med BA sin fattigmanns klasse
LHR-JFK
Flight: BA173
Dato: 3 Mai 2013
Klokka: 1125
Sete: 41K
Type: B747-400
Reg: G-BNLK (23 år)
Gikk gjennom sikkerhetskontrollen og møtte på den Engelske delen av familien som stod der og ventet på oss. Sa hei og alt sånn og gikk ned på Starbucks og kjøpte litt frokost/lunsj og litt å drikke, fant en sitteplass og nøt utsikten over alle avgangene som fløy forbi. Det mest spennende jeg så var 3 fly fra AA med de nye fargene, så ikke så ille ut når de fløy forbi men var ikke pent heller da...
Tok en rask tur innom WHSmith og kjøpte Airliner World som er standard på reiser, gikk ned den lange rulletrappamidt i terminalen og tok toget over til B hvor de fleste langdistanse flyene står og venter.
Rulletrappen ned til togene
Fant noen plasser og tok litt bilder av flyene. Har man en lengere mellomlanding på T5 så kan jeg sterkt anbefale å ta turen til B eller C med tanke på utsikten mot rullebanene…
Ombordstigningen skjedde med vanlig system hvor first/business gikk ombord først og alle oss andre normale og fattige etterpå. Var tilfeldig kontroll av noen passasjerer rett før man skulle gå inn mot flyet, der ble selvfølgelig en fra reisefølget stoppet og vi andre pekte og lo godt.
Startet med å taxe rolig å pent ut mot rullebanen og kjørte forbi G-CIVL som jeg fløy med til usa forrige Mai. Lite kø så tok rett av vestover og fortsatte bare rett over Irland og ut i Atlanteren.
Litt etter avgang
Og enda litt til
Tok ikke mange sekundene etter at setebeltelyset var slått av før de to inkompetente og selvopptatte franske idiotene foran slang setet bakover og fant fram de største headsettene jeg noen gang har sett og så på film. Damen tok ikke hintet engang når vi prøvde å få kontakt med hu når maten ble servert for å få hun til å heve ryggen. Endte med å bare dytte opp ryggen når hun lente seg framover og det merket hun ikke engang...
Grunnregel nr 1 er jo å heve setet når det serveres mat osv. Mannen derimot hadde tvangstanker og kjørte ryggen fram og tilbake så mange ganger at jeg nesten ble svimmel på den turen. Men han hevet hvertfall ryggen når maten kom da...
Ca 20 min ut i flighten ble det servert valgfri drikke og valget mitt ble som alltid cola med isbiter. Smilte og var hyggelig mot damen så ble heldig vinner av hele 2 Bokser og ett glass med isbiter. Resten av de andre jeg så som ble servert fikk bare en boks, så satser på at jeg fikk to fordi jeg var så hyggelig eller noe.
Stolt av fangsten min
Rundt 2 timer ut i flighten kom maten på bordet som bestod av litt sterk kylling og ris, kald pasta og ett rundstykke av noe slag. Var også noe sjokolade greier som var litt lureri, var bare ett halvfullt beger... Ble også en cola til da.
Som kjent BA stil ser ikke maten veldig god ut, men smaker ganske greit.
Bilder av maten
Luresjokoladetingen
Desserten ble ett nydelig syn av ett privatfly som fløy ca 1000 fot over oss. Ble sittende og titte på det en stund til vi kjørte fra det. Selv med kamerautstyr til 25 lapper mellom beina så må dere dessverre dagdrømme litt selv og se for dere flyet mot en nydelig blå himmel og med en kraftig og fin contrail bak seg...
Kom på å ta bilde litt senere da, men da var jo flyet borte så tok bilde av skyggene i stede. Bilde er bilde som det så fint heter.
Udugelig bilde men samma det
Setene er av den gode gamle typen med stoff og liten skjerm, men ganske greie å sitte i mange timer i. Plassen til beina er heller ikke ille, men sammenlignet med det mange her inne er vant til å fly med så er det jo dritsmått og trangt. Skal også sies at jeg ikke er spesielt høy heller da
Underholdningssystemet er av en litt eldre versjon AVOD, men duger for meg på en tur. Skjermen er ikke den største men er helt greit å se film på osv, lydpluggen er av vanlig en pins plugg så man kan bruke medbrakte propper uten problemer. Men det ligger noen i setet når man kommer ombord da, aldri brukt og kommer aldri til å skje heller.
På systemet har men ett helt greit utvalg av nyere filmer og ikke fult så gamle, og noen som er eldre enn meg da...
Skjermen
Og medbrakt underholdning som det noteres litt om denne turen
Her kan man pause spole og alt sånn, eneste som er veldig irriterende er at men ikke får høre på musikk i bakgrunn når man ser på kartet.
Endte opp med å se den nyeste Die Hard filmen og Bond filmen Skyfall. Og en episode av "An Idiot Abroad" som virkelig kan anbefales å se noen episoder av. Genial fyr som ikke liker å reise, sykt mange fine kommentarer og div andre ting man kjenner seg litt igjen på. Vel og merke så må man forstå engelsk humor litt da.
Påfyllingsbilde
Selve turen over var ganske rolig med kun noen små humper midt uti dammen og skyfritt vær fram til vi nærmet oss Canada. Hadde til og med ganske bra med medvind stort sett hele veien til usa, noe som ikke er alt for normalt. Hvertfall ikke med hastigheter på nærmere 100 km/t.
Dette er fra over Canada, men hadde sånne hastigheter midt i Atlanteren også
Tilbake til de idiotene på raden foran, med minus i IQ så skjønte de ikke hvordan man skrudde av og på leselyset i taket, så den ondskapsfulle delen av meg fant det for godt med å skru på lyset på begge setene og smile når de trykket og rotet rundt på alt som var oppi taket. Ingen av de hadde hjerne nok til å ta ned armlenet og trykke på knappen der... må jo være lov å ta litt hevn av og til
Fortsettelse følger…