• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NEEEEESTEN!

Heisann!

Den ser flott ut den kjerra der, men det var forferdelig saa mye det ryker, og jeg regener med det er sump vent, under fra motorene...?

Dag
 
Pen hale og pen front - med fire sigarmotorer ville den blitt direkte vakker!!!

Hm, er dette den første uten typisk Boeing-nese som på 707/727/737 etc?
 
Er det vanlig at de som en del av testprosedyrene tar nye maskiner opp i rotate-speed slik de har gjort her?
 
Den ser flott ut den kjerra der, men det var forferdelig saa mye det ryker, og jeg regener med det er sump vent, under fra motorene...?Dag
Hei Dag :hi2 Ja, vil tro at det er en ventil. 787 er ikke 100% bleed less, det brukes enda litt luft til å varme luftinntaket hvis jeg husker rett, og det kan være restene av dette som slippes ut?

Hva er den svarte prikken som ser ut til å "henge i en tråd" bak flyet?
Som nevnt er dette et måleinstrument. Det brukes til å finkalibrere flere av instrumentene ombord i flyet. I luften vil disse taues flere titalls meter bak flyet, der luften er nærmest urørt, og vil derfor gi ganske presise målinger.

Hvorfor er moteren dekselet tagget bak?
Som nevnt er dette for å redusere støy. Det kalles chevrons og sørger for å blande luften bedre bak motorene, slik at motoren støyer mindre.
 
Heisann brendas!

Du foelger med i timen ser jeg...;)

Hei Dag :hi2 Ja, vil tro at det er en ventil. 787 er ikke 100% bleed less, det brukes enda litt luft til å varme luftinntaket hvis jeg husker rett, og det kan være restene av dette som slippes ut?

Ja, det stemmer at baade GEnX og RR Trent serien paa dette flyer et bleed less for customer bleed og wing anti-ice, men de bruker engine bleed for cowl anti-ice fortsatt. Paa GE90 saa sitter cowl anti-ice eksos cirka ved 9:00 o'clock posisjon like bak nose cowl lip.

Rolls Royce, av det jeg vet, bruke samme labyrint segl oil sumpe filosofi som GE, der luft trykk holder oljen paa plass i lager sumpene. Denne luften maa slippes ut et sted og jeg tror RR velger aa slippe dette ut under motoren... slik du ser. GE bruker en center vent tube som slipper denne olje dampen ut bak motoren i midten av eksos pluggen... og den blandes med motor eksosen.

Dag
 
Last edited:
Back
Top