Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Originally posted by Falcon
Siste meldingen fra UA var imidlertid cool nok.
Originally posted by JohnnyEagle
edit:
noen som har lest rapporten? hvorfor stoppet ikke 747'en?
Det ser ut som om crewet på 747en ikke ble instruert om å stoppe. De var klarert til å lande på 14R, og samtidig ble UA-maskinen klarert for takeoff. 747 fikk ikke beskjed om å svinge av før de krysset 27L, eller å stoppe.Originally posted by panadol
Ja den var stygg,hva de gutta i Air Atlas flyet drev med aner ikke jeg men man skal alltid vaere extra varsom med aa krysse rullebaner,er ikke forste gang dette har skjedd,man husker hva som skjedde paa Linate noen aar tilbake...
UAL1015 said "Why aren't you holding short?" and GTI6972 replied, "Because no one told us to." UAL1015 asked for the tower's telephone number, which Mr. Bottini provided. About that time, Rod Heronymous (he believed) was relieving him from position and Mr. Bottini conducted a relief briefing.
Asked whether he had any idea why the incident happened, Mr. Bottini said, "Yeah. I let myself focus on something other than the basic air traffic control function of preventing collisions and started sorting out the efficient use of runways and airspace. I set a trap for myself by putting United in position when he wasn't ready, and when he did call ready I was missing a piece of information." Mr. Bottini stated that, in his mind, arrivals weren't an issue after GTI6972 landed. He did not see GTI6972 on landing roll, and did not hear anything from him. Mr. Bottini forgot about GTI6972.
Originally posted by brendas
Originally posted by JohnnyEagle
edit:
noen som har lest rapporten? hvorfor stoppet ikke 747'en?
Det ser ut som om crewet på 747en ikke ble instruert om å stoppe. De var klarert til å lande på 14R, og samtidig ble UA-maskinen klarert for takeoff. 747 fikk ikke beskjed om å svinge av før de krysset 27L, eller å stoppe.Originally posted by panadol
Ja den var stygg,hva de gutta i Air Atlas flyet drev med aner ikke jeg men man skal alltid vaere extra varsom med aa krysse rullebaner,er ikke forste gang dette har skjedd,man husker hva som skjedde paa Linate noen aar tilbake...
Har hentet dette fra den foreløpige rapporten til NTSB: (Mr. Bottini er kontrolleren)
UAL1015 said "Why aren't you holding short?" and GTI6972 replied, "Because no one told us to." UAL1015 asked for the tower's telephone number, which Mr. Bottini provided. About that time, Rod Heronymous (he believed) was relieving him from position and Mr. Bottini conducted a relief briefing.
Asked whether he had any idea why the incident happened, Mr. Bottini said, "Yeah. I let myself focus on something other than the basic air traffic control function of preventing collisions and started sorting out the efficient use of runways and airspace. I set a trap for myself by putting United in position when he wasn't ready, and when he did call ready I was missing a piece of information." Mr. Bottini stated that, in his mind, arrivals weren't an issue after GTI6972 landed. He did not see GTI6972 on landing roll, and did not hear anything from him. Mr. Bottini forgot about GTI6972.
Originally posted by JohnnyEagle
men det er vel regnet som good airmanship å sjekke rullebaner man krysser, akkurat som man sjekker finalen før man liner opp.. syns det virker tynt at en landingsklarering innholder taxi til parkering også. Da jeg jobbet i tårn/ground forventet jeg at de taxet av banen og stoppet dersom ikke mer info ble gitt. Men andre prosedyrer der borte..
Originally posted by JohnnyEagle
oi, missforsto litt. Så ikke at det var kryssende rullebaner... trodde 747'en taxet hjem etter å ha forlatt landingsbanen ''
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.