• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Near miss.

Ikke bra... Det har vært flere incidents det siste året på ORD og ATC har virkelig fått på pukkelen. Heldigvis. Det har resultert at de er veldig forsiktige med kryssende rullebaner for tiden.
 
Originally posted by Falcon

Siste meldingen fra UA var imidlertid cool nok.

Snakk om å ha is i magen.... Hadde vært interessant å høre på Ch 9 i dette øyeblikket.

En AA Eagle erklærte fuel emergency, dvs tårnet fikk han til å korrigere seg til close to minimum hva nå enn det betyr, på onsdag i forrige uke da jeg var under innflygningen til ORD. AA Eagle piloten hørtes langt fra så cool ut som denne UA karen.. Mye vind (26 knop) og dårlig sikt var årsaken til større forsinkelser i innflygningen. Interessant med Ch. 9
 
Channel 9 paa United's audioprogram er ATC. Du er tunet inn paa samme frekvens som cockpit.
 
Ja den var stygg,hva de gutta i Air Atlas flyet drev med aner ikke jeg men man skal alltid vaere extra varsom med aa krysse rullebaner,er ikke forste gang dette har skjedd,man husker hva som skjedde paa Linate noen aar tilbake....
Det med at AA eagle erklerte fuel emergency vill si at arrival (departure) gav dem radar vektorer for aa kutte kort til ca 5-6 nm final saa de ikke trenger aa fly hele prosedyren saa de sparer endel track miles og dermed fuel,igjen det med aa gaa tom for fuel er en annen story,har med briefingen foran flighten aa gjore...
:old
 
Originally posted by JohnnyEagle
edit:
noen som har lest rapporten? hvorfor stoppet ikke 747'en?

Originally posted by panadol
Ja den var stygg,hva de gutta i Air Atlas flyet drev med aner ikke jeg men man skal alltid vaere extra varsom med aa krysse rullebaner,er ikke forste gang dette har skjedd,man husker hva som skjedde paa Linate noen aar tilbake...
Det ser ut som om crewet på 747en ikke ble instruert om å stoppe. De var klarert til å lande på 14R, og samtidig ble UA-maskinen klarert for takeoff. 747 fikk ikke beskjed om å svinge av før de krysset 27L, eller å stoppe.

Har hentet dette fra den foreløpige rapporten til NTSB: (Mr. Bottini er kontrolleren)

UAL1015 said "Why aren't you holding short?" and GTI6972 replied, "Because no one told us to." UAL1015 asked for the tower's telephone number, which Mr. Bottini provided. About that time, Rod Heronymous (he believed) was relieving him from position and Mr. Bottini conducted a relief briefing.

Asked whether he had any idea why the incident happened, Mr. Bottini said, "Yeah. I let myself focus on something other than the basic air traffic control function of preventing collisions and started sorting out the efficient use of runways and airspace. I set a trap for myself by putting United in position when he wasn't ready, and when he did call ready I was missing a piece of information." Mr. Bottini stated that, in his mind, arrivals weren't an issue after GTI6972 landed. He did not see GTI6972 on landing roll, and did not hear anything from him. Mr. Bottini forgot about GTI6972.
 
mener å huske fra en annen tråd at i usa trenger ikke flyene en eksplisitt klarering for å krysse rullebaner etter landing, kanskje det blir et råd?
 
Originally posted by brendas

Originally posted by JohnnyEagle
edit:
noen som har lest rapporten? hvorfor stoppet ikke 747'en?

Originally posted by panadol
Ja den var stygg,hva de gutta i Air Atlas flyet drev med aner ikke jeg men man skal alltid vaere extra varsom med aa krysse rullebaner,er ikke forste gang dette har skjedd,man husker hva som skjedde paa Linate noen aar tilbake...
Det ser ut som om crewet på 747en ikke ble instruert om å stoppe. De var klarert til å lande på 14R, og samtidig ble UA-maskinen klarert for takeoff. 747 fikk ikke beskjed om å svinge av før de krysset 27L, eller å stoppe.

Har hentet dette fra den foreløpige rapporten til NTSB: (Mr. Bottini er kontrolleren)

UAL1015 said "Why aren't you holding short?" and GTI6972 replied, "Because no one told us to." UAL1015 asked for the tower's telephone number, which Mr. Bottini provided. About that time, Rod Heronymous (he believed) was relieving him from position and Mr. Bottini conducted a relief briefing.

Asked whether he had any idea why the incident happened, Mr. Bottini said, "Yeah. I let myself focus on something other than the basic air traffic control function of preventing collisions and started sorting out the efficient use of runways and airspace. I set a trap for myself by putting United in position when he wasn't ready, and when he did call ready I was missing a piece of information." Mr. Bottini stated that, in his mind, arrivals weren't an issue after GTI6972 landed. He did not see GTI6972 on landing roll, and did not hear anything from him. Mr. Bottini forgot about GTI6972.

Korrekt. Det Atlas maskinen her gjør er helt normalt, han rullet mot Cargo området han skulle til som ligger i enden av rullebane 14R. Normal melding fra tårnet på ORD er f.eks: "AtlasXXX cleared to land runway 14R wind, XXXX, exit T10 hold short of 27L, traffic departing 27L."

Tårnet ba ikke Atlas maskinen stoppe ved 27L, noe som han oppfattet som en korrekt klarering til å rulle helt ned rullebanen til dit han skulle. Tårnet ga bare beskjed "cleared to land" og ferdig med det. Og når departure er på en annen frekvens enn det Atlas var på, kunne ikke Atlas høre at 27L var i bruk eller UAs klarering for take off på kryssende rullebane.
 
men det er vel regnet som good airmanship å sjekke rullebaner man krysser, akkurat som man sjekker finalen før man liner opp.. syns det virker tynt at en landingsklarering innholder taxi til parkering også. Da jeg jobbet i tårn/ground forventet jeg at de taxet av banen og stoppet dersom ikke mer info ble gitt. Men andre prosedyrer der borte..
 
Et fly som er klarert til å lande på en rullebane har vel lov til å bruke hele den tilgjengelige landingsdistansen, uten å stoppe foran eventuelle kryssende rullebaner (så sant det ikke er publisert spesifikke prosedyrer for den aktuelle flyplassen som sier noe annet).

På Sola forventer vi for eksempel ikke at et fly som lander på rullebane 36 uoppfordret skal holde klar av rullebane 29. :)

Kryssing av rullebaner i forbindelse med taxing er selvfølgelig noe annet. Så kan man kanskje spørre seg, når går man over fra landing til taxing? :drunk:
 
Originally posted by JohnnyEagle

men det er vel regnet som good airmanship å sjekke rullebaner man krysser, akkurat som man sjekker finalen før man liner opp.. syns det virker tynt at en landingsklarering innholder taxi til parkering også. Da jeg jobbet i tårn/ground forventet jeg at de taxet av banen og stoppet dersom ikke mer info ble gitt. Men andre prosedyrer der borte..

Det gis ikke beskjed om taxi, det gis beskjed om hvilken exit du må ta om det er kryssende rullebane i bruk (noe som skulle skjedd i dette tilfellet)

Når man lander på ORD og forlater rullebanen, tar man kontakt med ground.
 
oi, missforsto litt. Så ikke at det var kryssende rullebaner... trodde 747'en taxet hjem etter å ha forlatt landingsbanen ':p'
 
Originally posted by JohnnyEagle

oi, missforsto litt. Så ikke at det var kryssende rullebaner... trodde 747'en taxet hjem etter å ha forlatt landingsbanen ':p'

Nei, så slappe er de ikke her borte :p
 
Back
Top