Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Alt er muligt så længe der ikke er underskrevet en aftale, men ikke alt er sansynligt:

Derfor vil jeg ikke kalle dette en PLAN.

Först og fremst er dette en illusjon at man tenker at man vil vaere i stand a drive CPH hub med 90 seter og 150+ seter fly. Dette er en gigantisk gap mellom disse to og man rett og slett trenger en erstatter i 120-130 seter störrelse. Gar man for altfor store fly, sa kaster man ogsa CoreSAS over bord, fordi all disse seter ma fylles og dette betyr bye-bye til CoreSAS strategi og den samme fortvilet forsök a fylle sine seter via price-dumping som vi har sett dette i de siste arene.

Den andre ting er "structural efficiency". Det virker at Stolen ogsa har ikke hört mye om dette. Ellers vil han ikke utelukke CS300 sa generelt.

Med disse ledere som SAS har trenger de egentlig ingen konkurrenter lengre...
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Hva har skjedd med LN-BUF?

Fløy med den fra Zurich i fjor sommer og da fikk jeg høre av kapteinen (Veldig hyggelig, faktisk) at det ikke var noen maskin i SAS-fleeten som hadde så mange tekniske problemer som BUF, og at den flere ganger hadde vært på nippet til å få inndratt CoA. Ganske trøblete fortid, i følge dette: http://www.aircraftregister.net/enginepowered_airplanes.php?reg=LN-BUF

Fikk inndratt CoA i mars, ble avregistrert og slettet noen uker senere. Er den hogd opp eller står den og ruster i en hangar?
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Selv om dette ikke tilhörer her, sa flyr LN-BUF na i Polen hos Enter Air som SP-ENH
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Digger å lese alle tåeplige kommentarer her inne, for selv om all info ligger ute, er lagt ut her eller henvist med link. Så fortsetter diskusjonen som om ingen avgjørelser er tatt.

Det som er fakta er følgende.
- SAS skal ha en enhetsflåte i hele Skandinavia med EN flytype/famile av fly for fremtiden. Derimot ønsker man å gjennomføre dette når neste generasjons fly kommer på banen rundt 2016++
- Frem til det vil det bli noe fornying og omrokkering.
- 737 NG i Norge og Sverige.
- A320 familien ( 319-320-321 ) I København.
- CRJ skal fortsette i København.
Dette er avgjort, og selv om enkelta avtaler ikke er skrevet under er flyene lokalisert, og datoer satt for når individer fases ut og inn.

Men for all del, fortsett diskusjonen som om ingenting har skjedd, men da blir det liksom litt se og hør ut av det.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Enda flere griser? :(
Hadde håpet tiden var inne til å gå for A320 i likhet med de fleste andre europeiske selskaper.

At det på kortere sikt ville blir valgt å videreføre 737NG i Norge og Sverige har vært helt åpenbart hele tiden. Du trodde vel ikke de skulle erstatte alle flyene i NO og SE med A320?

Når tiden kommer til å erstatte hele flåten, og NG flyene, da kan vi håpe på en massiv orde av A320NEO fra SK.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Når tiden kommer til å erstatte hele flåten, og NG flyene, da kan vi håpe på en massiv orde av A320NEO fra SK.

Hvorfor kan man håpe på at SAS velger å satse på dagens teknologi og fly med kostnader ~tilsvarende noen av de SAS har i flåten i dag, når de skal bytte fly om 8-12 år?
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Hvorfor kan man håpe på at SAS velger å satse på dagens teknologi og fly med kostnader ~tilsvarende noen av de SAS har i flåten i dag, når de skal bytte fly om 8-12 år?

Hvilke fly har SAS i sin flåte idag tilsvarene A320NEOs kostnader?
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

SAS kan fortsätta flyga A32X och 737NG de kommande 10-15 åren och sedan beställa efterträdare.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Se tabellen tidligere i tråden.

Tabellen fra Wells Fargo? Det er hva DE har regnet ut. Ingen vet det sikkert. A320NEO skal kunne konkurrere med B797. Men for all del, debattanter på Flyprat.no kan nok disse tingene bedre enn Airbus :rolleyes:
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Tabellen fra Wells Fargo? Det er hva DE har regnet ut. Ingen vet det sikkert. A320NEO skal kunne konkurrere med B797. Men for all del, debattanter på Flyprat.no kan nok disse tingene bedre enn Airbus :rolleyes:

Airbus har regnet ut at NEO som er basert på dagens tekonolgi skal konkurrere med et fly som ingen vet noe sikkert om, og som er basert på morgendagens teknologi??
Airbus-fansen VET jo selvsagt at dette er noe Airbus klarer. :lol:

Her er er en graf som viser omtrent det samme, fra airinsight.com. Grafen er basert på tall fra airbus, så det er ikke noe man trenger regne ut.

casm-chart.jpg
 
Last edited:
Tabellen fra Wells Fargo? Det er hva DE har regnet ut. Ingen vet det sikkert. A320NEO skal kunne konkurrere med B797. Men for all del, debattanter på Flyprat.no kan nok disse tingene bedre enn Airbus :rolleyes:

NEO er vel bare en mellomløsning. Det er vel etterkommeren etter NEO som skal konkurrere direkte med 797. Så med mindre det passer bra med timingen, er det vel ikke NEO noe man nødvendigvis bør bygge framtiden på. Det er tross alt dagens teknologi med nye motorer vi snakker om.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

NEO är en mellan lösning i väntan på mer avancerad teknologi. 2025-2030 har förmodligen Airbus A32X efterträdare fått luft under vingarna och kan konkurrera mot en ev Boeing 797
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Personligt glæder jeg mig til de nye A32X begynder at komme til næste år...
Har egentlig glemt om det er fabriksnye eller leased, dvs brugte
Hilsen
Ole
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Personligt glæder jeg mig til de nye A32X begynder at komme til næste år...
Har egentlig glemt om det er fabriksnye eller leased, dvs brugte
Hilsen
Ole

Ja det bliver et godt syn - selvom man nok også kommer til at knibe en tåre hver gang en MD forsvinder ;) Airbus er et godt bytte, men intet fly kommer til at slå følelsen af at sidde foran i en MD og ikke mindst de meget behagelige (selvom de efterhånden er gamle) sæder. Ser ihvertfald ikke frem til nye, tynde og knaldhårde recaro sæder, hvis det er dem der bliver valgt.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Er dette et av flyene som vi snakker om i denne tråden:

Dok.dato: 05042011
Til: SAS
Sak: LN-RPO - flyteknisk mappe
Dok: LN-RPO - Utstedelse av EASA Form 45 støybevis for brukt Boeing 737-800 (737-883) importert fra Bermuda
(Luftfartstilsynet postjournal)
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Er dette et av flyene som vi snakker om i denne tråden:

Dok.dato: 05042011
Til: SAS
Sak: LN-RPO - flyteknisk mappe
Dok: LN-RPO - Utstedelse av EASA Form 45 støybevis for brukt Boeing 737-800 (737-883) importert fra Bermuda
(Luftfartstilsynet postjournal)

Nej , LN-RPO är ju en av de två som kommit tillbaka från Moskovia , den andra blir förmodligen LN-RPR.
 
Last edited:
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Det er sannsynlig at de kommer som -883, ja ...

Fjasebase - spesifikasjonene 'låses' rundt et år før levering.
 
Back
Top