Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Hadde jeg eid SAS så hadde jeg valgt Sky interiør hvis mulig, men ikke på død og liv, og jeg hadde valgt Recaro stoler, det er i alle fall ikke feil, og benplassen blir god og/eller man kan ha flere seter.

Sky interiøert blir levert som standard nå og det er ikke mulig å få noe annet. ;)

Originally Posted by Futura
Hadde jeg eid SAS så hadde jeg valgt Sky interiør hvis mulig, men ikke på død og liv, og jeg hadde valgt Recaro stoler, det er i alle fall ikke feil, og benplassen blir god og/eller man kan ha flere seter.

Tja, Recaro har mye rart de.
Lufthansa_RECARO_Business-Class%20k_rz.jpg

Lufthansa_RECARO_Economy-Class_1%20k_rz.jpg

recaro_seating_concept.jpg

Sky Interior er ikke standard, du kan selvsagt ha den vannlige interior. Faktisk koster Sky en god spenn mere enn det normale. Med 5 stykker som skal leies, sa er det ingen vits a ha disse med Sky, siden du ma jo ogsa ha training for dine Cabin Crews...

Siden alle GECAS leveranser for 2011 er plassert, kommer ingen av de nye -800er för 2012.

319 sliter vel litt med cask etterhvert og når man ser på salget om dagen kontra 320 er den i ferd med å bli "a dog", for å si det på økonomispråket. Tror og håper at SAS velger A320 istedet.

Det stemmer nok, i den kapasitets-størrelsen er A319 milevis bak CS300 når det gjelder kostnader. Skal man først dra på så mye vekt som en A32X, så bør man ha flere enn 130-140 passasjerer.
En interessant tabell laget av Wells Fargo. Som man ser er forskjellen i CASM mellom A319 og A320 nesten like stor som forskjellen mellom A319 og MD80.
738W har nesten 10% lavere CASM enn 320, men det er en annen diskusjon.
casm-chart-wf.jpg

Jeg synes at Widerøes propeller på ruter som KRS-BGO/SVG, Skien-BGO og rutene fra TRF bør erstattes med et eget "SAS regional" med CRJ900 eller ERJ145/95'er.

Jeg synes at Widerøes propeller på ruter som KRS-BGO/SVG, Skien-BGO og rutene fra TRF bør erstattes med et eget "SAS regional" med CRJ900 eller ERJ145/95'er.

Nei! Overhodet ikke! SAS sin kostnadstruktur vil aldri klare å være konkurransedyktige i dette segmentet. De har forsøkt med COD (Commuter Operations Division) med F27, SAS Commuter med F50 og Dash-8. "Their hearts are not in it!". Widerøes driver dette på et helt akseptabelt nivå.
Selv om man har vært nede på Geiteryggen med både 737 og MD-80, så har dette vært tilnærmelsesvis tomme fly. Disse "jungeljetene" vil ikke kunne bruke ENSN's bane noe videre på vinteren.

De ønsker vel å tjene penger på å fly også, ikke bare tilfredsstille spottere som skal se på. (Da tenker jeg primært flytype, og ikke om det står SAS eller WF på flyene)

När man läser kommentarerna om detta på SAS Facebook sida, så framgår det tydligt att nästan samtliga skribenter föredrar Airbus A32X framför 737NG, utifrån ett passagerarperspektiv.
Är det någon här som vet hur fördelningen är mellan ARN och CPH när det gäller antal MD-80? CPH har iaf samtliga(2?) MD-87.

När man läser kommentarerna om detta på SAS Facebook sida, så framgår det tydligt att nästan samtliga skribenter föredrar Airbus A32X framför 737NG, utifrån ett passagerarperspektiv.
Är det någon här som vet hur fördelningen är mellan ARN och CPH när det gäller antal MD-80? CPH har iaf samtliga(2?) MD-87.

I pressemeddelelsen står der følgende:

SAS has today 87 short haul jet on the bases in Oslo and Stockholm, 67
Boeing 737NG, 11 Boeing 737 Classic and 9 MD80

SAS today operates 29 Short haul jets in Copenhagen,
12 A320 and 17 MD80s

Last edited:

Nei! Widerøe er definitivt kommet for å bli på regionale ruter i Norge. Ikke for å gå OT, men jeg tror definitivt WF i fremtiden har en mulighet for vekst og ekspansjon. Kanskje vi får se nye regional-ruter vi ikke har sett før?

Vi har for lengst faatt med oss hvor du staar i denne saken ;)

Tror dessverre at selv om noen av de totalt 61 kommentarene at du fortsatt maa innse at majoriteten av passasjerene ikke vet hvilken flytype de sitter paa.

Gratulerer, SAS! Er ihvertfall noe bedre ifm enhetsflaate dette kjoepet. Man kvitter seg med MD og to typer Classic 737 og erstatter disse med nyere flytyper man allerede har i flaaten.

Det var vel en noe tam flåtefornyings plan SAS kom med igår, for å si det mildt. SAS har varslet store nyheter i flere måneder og at svaret ville komme før generalforsamlingen (igår). SAS ledelsen mente forenkling og fornying av flåten var essensielt for SAS sine muligheter til å konkurere effektivt. Da hadde vi forventet litt mer enn det som kom igår.

5 stk nye, men innleide, 737 rekker ikke langt når store deler av SAS flåten er mer enn klar for fornyelse. Så pyntes de på med INTENSJON om å bytte ut 12 gamle 737 med 12 ikke fult så gamle (men fortsatt gamle) 737.

Der er det slutt på planene. Det kan bare ikke kalles en plan å si at MD80ene på CPH også skal byttes ut en dag. Det er for innlysende. Med Airbus 320... OK. Hvorfor ikke Airbus, men du verden så lite kommiterende.

Dette holder ikke SAS !

Den finansielle situationen til SAS er ikke så bra. Leasing avtaler blir jo ofte deretter. Hadde man valgt å lease flere fly til dagens pris hadde det ikke värt billig i lengden. Misstenker man håper på en bedre kredit status for å bedre leasing vilkår för man gjör ytterligere avtaler.

Jag tycker det SAS gör är perfekt.
Ersätta ARN baserade MD-80 och OSL baserade 737 classics med leasade 737 NG. Man får en enheltlig 737NG flotta.
CPH blir en Airbus bas med A32X + CRJ.
Med en sådan flotta kan SAS sedan avvakta 5-10 år och se hur C-Series och A32XNEO kommer prestera. Man har också gott om tid för att se hur Boeing svarar med en B737NEO och eller 797. Runt 2020-2025 kan SAS sedan besluta vilken typ som ska ersätta B737NG och A32X.
Vad gäller widebody..tror jag SAS kommer avvakta till A350 och B787 flyger innan man tar beslut om vilken som ska ersätta A330/A340-

Enda flere griser? :(
Hadde håpet tiden var inne til å gå for A320 i likhet med de fleste andre europeiske selskaper.

Ladies & Gents, bare for a henvise til en örliten fact som er neste oversett i denne diskusjon.

Bare den leieavtalen for 5 stykk nye 738 fra GECAS er fiks.

For de 12 stykker 73G har man ingatt en MoU, en intensjonsavtale.

Og for CPH basen har man bare sagt hva man önsker a gjöre, uten at det blir inngatt en avtale i alt. Dvs her er ingenting fiks, og ogsa Bombardier med sitt CSerien har forsatt alle sjanser...

Ladies & Gents, bare for a henvise til en örliten fact som er neste oversett i denne diskusjon.

Bare den leieavtalen for 5 stykk nye 738 fra GECAS er fiks.

For de 12 stykker 73G har man ingatt en MoU, en intensjonsavtale.

Og for CPH basen har man bare sagt hva man önsker a gjöre, uten at det blir inngatt en avtale i alt. Dvs her er ingenting fiks, og ogsa Bombardier med sitt CSerien har forsatt alle sjanser...

Alt er muligt så længe der ikke er underskrevet en aftale, men ikke alt er sansynligt:

Stolen says the Bombardier CSeries is "not a possibility" under the current plan.

Back